درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
انواع چک بانکی و کاربردهای هر کدام را بشناسید

انواع چک بانکی و کاربردهای هر کدام را بشناسید

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم بانکی ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

یکی از مهم‌ترین خدماتی که بانک‌ها به دارندگان حساب‌های بانکی ارائه می‌دهند، چک‌ها هستند. امروزه انواع چک بانکی، برای پیشبرد موقعیت‌های مختلف تعریف ‌شده است و می‌توان از آن‌ها برای اهداف مختلف استفاده کرد. مهم‌ترین مزیت استفاده از چک برای انجام معاملات مختلف این است که مفقود یا دزدیده‌شدن آن‌ها سخت‌تر است. به‌همین‌دلیل برای انجام ایمن معاملات بزرگ، دانستن کاربرد انواع چک بانکی یک اصل مهم است و می‌تواند بر سرعت و امنیت کار شما تأثیر بگذارد. همچنین با درک نوع خدمات تعریف‌شده برای هر چک، شما می‌توانید با توجه به وضعیتتان بهترین انتخاب را داشته باید. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع چک بانکی بپردازیم و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها را بررسی کنیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چک چیست؟

چک ابزاری کتبی، دارای تاریخ و امضا است که به بانک دستور می‌دهد مبلغ معینی را به دارنده آن بپردازد. شخص یا نهادی که چک را می‌نویسد به‌عنوان پرداخت‌کننده یا صادرکننده شناخته می‌شود، درحالی‌که شخصی که چک به نام او نوشته می‌شود، گیرنده وجه است. از انواع چک بانکی معمولاً به‌عنوان روش امن‌تر انتقال پول، نسبت به پول نقد استفاده می‌شود، به‌خصوص زمانی که بحث انتقال مبالغ زیادی در میان باشد. اگر چک مفقود یا دزدیده شود، شخص ثالث نمی‌تواند آن را نقد کند، زیرا تنها کسی می‌تواند پول را نقد کند که چک به نام او صادر شده است. چک‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

انواع روش‌های انتقال وجه؛ معرفی تمام روش‌های انتقال پول بین حساب‌های بانکی

چک بانکی عادی، از قدیمی‌ترین انواع چک بانکی

این نوع چک یکی از رایج‌ترین انواع چک بانکی است. هر فردی که یک حساب ‌جاری در یک بانک داشته باشد می‌تواند از همان بانک، تقاضای دریافت چک بانکی عادی را داشته باشد. وقتی در معامله‌ای از این نوع چک استفاده می‌کنید، به این معنی است که شما اجازه برداشت پول از حسابتان را به فرد دارنده آن می‌دهید. درواقع، شخص صادرکننده چک، مبلغ مشخصی را در وجه حامل یا شخص گیرنده صادر می‌کند و آن فرد با داشتن چک، به یکی از شعب بانک مربوطه می‌رود و آن را نقد می‌کند. در نظر داشته باشید که اگر چک را در وجه حامل نوشته باشید، هر شخصی که این چک را به بانک ببرد می‌تواند آن را نقد کند.

ازآنجایی‌که تضمین‌کننده چک بانکی عادی، اعتبار شخص صادرکننده چک است، نقدشدن آن هیچ تضمینی ندارد. این یعنی اینکه اگر موجودی حساب شخص صادرکننده چک به‌اندازه مبلغ صادرشده نباشد، گیرنده چک نمی‌تواند پولی دریافت کند. در این شرایط شخص گیرنده، برای دریافت پول خود دو ماه فرصت دارد تا اقدام به برگشت‌زدن چک کند و گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت کند. در ادامه نیز باید با ضمن شکایت از فرد صادرکننده چک، برای دریافت پولش تلاش فراوانی داشته باشد. به‌همین‌دلیل گرفتن چک بانکی عادی، از افرادی که نمی‌شناسید و یا به هر دلیلی به آن‌ها اعتماد ندارید، کار عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود.

مطالعه بیشتر:

حواله بانکی چیست و چه مزایایی دارد و چه مواقعی به کار می‌آید؟

چک تأییدشده، یکی از انواع چک بانکی معتبر

یکی دیگر از انواع چک بانکی، چک تأییدشده است. وقتی شخصی چک تأییدشده صادر می‌کند، یعنی به بانک این اجازه را می‌دهد که میزان مبلغ نوشته‌شده را در حساب او مسدود کند؛ درنتیجه شخص گیرنده چک، از نقدشدن چکش در تاریخ نوشته‌شده، اطمینان خواهد داشت. بانک برای تأیید‌کردن این نوع چک، پول موجود در حساب صادرکننده و میزان وجه مندرج‌شده را بررسی می‌کند، درصورتی‌که این مبلغ پول در حساب فرد باشد، بانک همان میزان را مسدود می‌کند و نقد‌شدن چک را تضمین می‌کند. از طرفی اگر حساب شخص کمتر از مبلغی باشد که نوشته است، بانک چک را تأ

یید نمی‌کند و شخص امکان صادر‌کردن آن را نخواهد داشت.

چک تضمین‌شده، از انواع چک بانکی برای معاملات کلان

انواع چک بانکی و کاربردهای هر کدام را بشناسید

چک تضمین‌شده یکی دیگر از انواع چک بانکی است که بیشتر در معاملات کلان استفاده می‌شود. این چک به این دلیل تضمین‌شده نامیده می‌شود، که به درخواست مشتری، توسط خود بانک صادر می‌شود و پول آن بلافاصله از حساب شخص کسر می‌شود و گیرنده می‌تواند با رفتن به هریک از شعب بانک صادرکننده آن را نقد کند. چک تضمین‌شده به دو صورت وجود دارد، چک تضمین‌شده عادی که بانک بلافاصله پول آن را از حساب مشتری خود برمی‌دارد و نشستن آن به حساب شخص گیرنده 24 ساعت زمان می‌برد؛ نوع دیگر چک تضمین‌شده رمزدار است که به محض صادر شدن، پول آن به حساب فرد گیرنده واریز می‌شود.

هر فردی که حساب بانکی داشته باشد، می‌تواند برای دریافت چک تضمینی به بانک خود برود و درخواست صادر‌شدن آن را داشته باشد. برای مثال، در معاملاتی مثل خرید خانه و یا ماشین، که مبالغ زیادی قرار است بین خریدار و فروشنده ردوبدل بشود، برای حفظ امنیت پول، به‌جای معامله نقدی از چک تضمین‌شده استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای دریافت این چک در میان انواع چک بانکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پول شما امن است، درنتیجه نیازی نیست نگران برگشت چک به‌دلیل کمبود وجه باشید، زیرا پول قبل از صدور چک از حساب بانک برداشت می‌شود.
  • شما پول خود را سریع دریافت می‌کنید؛ البته برای نقد شدن این چک باید تا قبل از ساعت 1 ظهر، به بانک رجوع کنید.
  • احتمال تقلب کمتر است؛ ازآنجایی‌که فقط شخص دریافت‌کننده چک می‌تواند آن را نقد کند، احتمال کلاه‌برداری کاهش میابد.
  • چک تضمین‌شده معمولاً از ویژگی‌های امنیتی زیادی برخوردارند، تا احتمال جعل‌شدن آن‌ها کاهش یابد.

نکته قابل‌توجه دیگر در مورد این نوع چک‌ها، عدم امکان توقیف یا مسدود‌کردن آن‌هاست؛ این یعنی اینکه حتی در صورت فوت درخواست‌کننده صدور آن، بازهم قابل وصول است. از مزایای چک تضمین‌شده می‌توان به امنیت و اعتبار آن هنگام معامله و افزایش سرعت انتقال اشاره کرد.

چک بین‌بانکی، یکی از معتبرترین انواع چک بانکی

یکی دیگر از انواع چک بانکی برای انجام معاملات بزرگ، چک بین‌بانکی است. همان‌طور که از نام آن‌هم مشخص است، از این چک برای انتقال پول از بانکی به بانک دیگر استفاده می‌شود و نمی‌توان آن را به‌صورت نقدی دریافت کرد. به‌همین‌دلیل این نوع چک امنیت زیادی دارد و احتمال سوءاستفاده و یا دزدیده‌شدن آن نزدیک به صفر است. برای صادر‌کردن چک بین‌بانکی نیاز به دسته‌چک نیست، چراکه مانند چک تضمینی، صادرکننده آن خود بانک است.

شخص متقاضی چک بین‌بانکی، باید آن را در وجه شخص گیرنده بنویسد، برای این کار هم باید شماره‌حساب و کد شعبه بانکی‌ای که فرد گیرنده در آن حساب دارد را بر روی چک بنویسد. بعد از انجام این کار بانک مبلغ نوشته‌شده را به حساب فرد گیرنده در بانک مقصد انتقال می‌دهد. درنتیجه زمانی که از این نوع چک‌ها استفاده می‌کنید، هم خریدار و هم فروشنده و البته خود بانک، از امن‌بودن تراکنش انجام‌شده اطمینان دارند. مهم‌ترین موارد استفاده از این نوع چک را می‌توان موارد زیر دانست:

  • خرید یا فروش وسایل نقلیه
  • خرید و یا فروش خانه
  • پرداخت پول پیش خانه به حساب مالک
  • بازپرداخت یک بدهی بزرگ

چک‌های بین‌بانکی برای خریدهای بزرگ مانند فروش خودرو یا خانه یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. چراکه در این معاملات به‌د‌لیل زیاد بودن مبلغ پول موردنظر، نمی‌توان از کارت اعتباری استفاده کرد و ردوبدل کردن پول نقد نیز، امنیت لازم را ندارد.

چک مسافرتی، چکی برای مسافران خارج از کشور

یکی از نگرانی‌های افراد هنگام مسافرت به خارج از کشور، حمل پول به مقدار زیاد است. یکی از انواع چک بانکی، که برای پاسخ به این دست نگرانی‌ها ایجاد شده است، چک مسافرتی است. درواقع چک مسافرتی، برای کمک به گردشگران ایجاد شده است و بیشتر توسط افرادی که برای تعطیلات به کشورهای خارجی رفته‌اند، استفاده می‌شود. درنتیجه آن را می‌توان یک راه امن برای سفر به کشورهای دیگر، بدون ترس از‌دست‌دادن پول در نظر گرفت. افراد با داشتن چک مسافرتی، در هر نقطه‌ای که باشند، به هر یک از شعب بانک صادرکننده رجوع کنند، می‌توانند آن را نقد کنند. مهم‌ترین مزایای چک مسافرتی را می‌توان موارد زیر دانست:

  • چک مسافرتی در صورت گم‌شدن یا دزدیده شدن تعویض می‌شود. چراکه این چک‌ها از طریق یک سیستم امضای دوگانه کار می‌کنند، به‌همین‌دلیل هرکسی نمی‌تواند آن‌ها را نقد کند.
  • در سراسر جهان پذیرفته‌‌شده است و اعتبار دارد؛ همان‌طور که گفتیم این چک‌ها جایگزینی امن برای پول نقد، هنگام مسافرت‌های برون‌مرزی محسوب می‌شوند.
  • استفاده از آن راحت است؛ به‌راحتی با رفتن به شعب بانک مربوطه می‌توانید آن را نقد کنید.

همچنین این چک‌ها منقضی نمی‌شوند، یعنی شما برای نقد‌کردن چک مسافرتی نیاز ندارید که حتماً در تاریخ و روز مشخصی به بانک رجوع کنید.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید