درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال

متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و مقابله با آن‌ها

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

دنیای کریپتوکارنسی خیلی زود توجه کلاهبرداران را به خودش جلب کرد. به دلیل ماهیت این فضا، روش‌های زیادی برای کلاهبرداری ارز دیجیتال و دزدیدن دارایی دیگران وجود دارد. اما چطور باید از این کلاهبرداری‌ها در امان بمانیم؟


آشنایی با روش‌های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

تمامی کلاهبرداری‌های کریپتوکارنسی در دو دسته قرار می‌گیرند:

  1. هک کردن کیف پول ارز دیجیتال و انتقال دارایی کاربران
  2. پروژه‌های ارز دیجیتال که با هدف کلاهبرداری روی کار می‌آید و مردم را به سرمایه‌گذاری‌ تشویق می‌کنند

بیایید متداول‌ترین روش‌ها را بررسی کنیم.


1. کلاهبرداری Social Engineering

در این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال، کلاهبرداران سعی می‌کنند با فریب دادن کاربران، به اطلاعات اصلی حساب‌های کاربری آن‌ها دست پیدا کنند. این افراد معمولاً خودشان را به‌عنوان یک نهاد قابل اعتماد (مانند آژانس دولتی)، کسب‌وکار معروف، پشتیبانی فنی سایت‌ها، همکار یا دوست جا می‌زنند. بسیاری از صاحبان رمزارزها، توسط کلاهبردارانی فریب می‌خورند که ادعا می‌کنند از تیم پشتیبانی و امنیت صرافی ارزهای دیجیتال هستند.

این کلاهبردارها معمولا به دنبال کلید خصوصی کیف پول هستند تا دارایی‌هایتان را به کیف پول خودشان منتقل کنند.

کلاهبرداری از کیف پول دیجیتال

چطور گرفتار این کلاهبرداری نشویم؟

کلید خصوصی کیف پول خودتان را برای کسی ارسال نکنید. به هرکسی هم که از شما درخواست پول می‌کند، اعتماد نکنید.


2. کلاهبرداری‌های فریبنده، جایزه و هدیه

خیلی از کلاهبرداران خودشان را به عنوان افراد مشهور و تأثیرگذار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهند. این کلاهبرداری‌ها اغلب با یک حساب کاربری معتبر در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود. بعد از جلب اعتماد، کلاهبردار کاربران را ترغیب می‌کند که فرصت را از دست ندهند و بعد از واریز ارز دیجیتال، در مسابقه‌ای شرکت کنند.

یادتان باشد که در فضای کریپتوکارنسی، نباید به هرکسی اعتماد کنید.


3. فیشینگ

کلاهبرداری‌های فیشینگ در دنیای ارزهای دیجیتال، اطلاعات مربوط به کیف پول‌های آنلاین را هدف قرار می‌دهند. در این روش یک ایمیل دریافت می‌کنید که لینک خروجی دارد. این لینک شما را به وب‌سایتی هدایت می‌کند تا کلید خصوصی کیف‌پولتان را در آن وارد کنید یا مستقیم اطلاعات را هک می‌کند. برای جلوگیری از این نوع سرقت‌ها، روی لینک‌های ناشناسی که برایتان ارسال می‌شود، کلیک نکنید.

فیشینگ ارز دیجیتال


4. اخاذی ارز دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال، ارسال ایمیل‌های اخاذی است. در چنین ایمیل‌هایی، کلاهبرداران تهدید می‌کنند که سابقه بازدید از وب‌سایت‌های بزرگسال یا سایر صفحات وب غیرقانونی را دارند و اگر ارز دیجیتال و یا کلید خصوصی‌تان را نفرستید، آنها را افشا می‌کنند. به این راحتی فریب این افراد را نخورید و اگر اتهام واقعی بود، باید آن را به سازمان‌های اجرایی بین‌المللی مانند FBI گزارش کنید.


5. کلاهبرداری با ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری یا کسب سود

این جمله معروف را شنیده‌اید: «اگر چیزی بیش از حد خوب به نظر برسد، پس احتمالاً واقعی نیست.»

این جمله در بازار ارزهای دیجیتال و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، خیلی درست است. افراد زیادی هستند که وب‌سایت تمیز و گمراه‌کننده‌ای ایجاد می‌کنند و با تلقین پیام‌هایی مانند بازده تضمین‌شده یا سود میلیاردی، از سرمایه‌گذاران می‌خواند مبالغ زیادی را واریز کنند. طعمه فقط زمانی متوجه می‌شود درگیر کلاهبرداری شده که نمی‌تواند پول خودش را بیرون بیاورد.

روش‌های کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال


6. فرصت‌های جدید کلاهبرداری ارز دیجیتال: ICO و NFT

سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر رمزنگاری مانند عرضه اولیه سکه (ICO) و توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) راه‌های بیشتری را برای کلاهبرداران فراهم کرده است. سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر رمزارز همیشه سودآور یا واقعی نیستند. مثلاً برخی از کلاهبرداران، وب‌سایت‌های جعلی را برای ICOها ایجاد می‌کنند و از کاربران می‌خواهند ارزهای دیجیتال را به یک کیف پول ناشناس واریز کنند. در بسیاری از موارد، خود ICO مقصر است و تبلیغات نادرستی را درباره‌ی محصولش ارائه می‌کند تا غیرقانونی بودن توکن‌ها را مخفی کند.


7. کلاهبرداری Rug Pull

راگ پول  زمانی اتفاق می‌افتد که اعضای پروژه، سرمایه یا ارز دیجیتال را برای تامین مالی پروژه جمع‌آوری می‌کنند و سپس تمام نقدینگی را حذف می‌کنند و ناپدید می‌شوند. یعنی پروژه رها می‌شود و سرمایه‌گذاران همه پول‌هایی که واریز کرده‌اند را از دست می‌دهند.


8. کلاهبرداری‌های استخراج ابری (Cloud Mining)

در این نوع کلاهبرداری، پلتفرم‌ها از روش تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند تا خریداران خرد و سرمایه‌گذاران را جلب کنند. از این افراد خواسته می‌شود که سرمایه اولیه خود را برای افزایش قدرت استخراج و پاداش تضمین‌شده، به آن‌ها بدهند. این پلتفرم‌ها در واقع نرخ هش ندارند و پاداش‌ها را تحویل نمی‌دهند. استخراج ابری لزوماً یک کلاهبرداری قابل پیگیری نیست؛ پس بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری تحقیق کنید.


چگونه از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال جلوگیری کنیم؟

  • کلیدهای خصوصی کیف‌پولتان را تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران نگذارید. هرکسی که این کلید را داشته باشد، دارایی کریپتو و کیف پول شما را کنترل می‌کند. به‌علاوه برای انجام تراکنش‌های متداول و قانونی ارز دیجیتال، لزومی ندارد که کلید خصوصی را به دیگران بدهید.
  • اگر مورد مشکوکی مشاهده کردید، روی هیچ لینکی کلیک نکنید.
  • تماس‌های تلفنی را نادیده بگیرید و اگر از شما خواستند با شماره ناشناسی تماس بگیرید، احتیاط کنید.
  • پروژه‌هایی که وعده‌های عجیب و سود زیاد را مطرح می‌کنند را خیلی خوب بررسی کنید.
  • اگر فرد بانفوذی (مثل مدیر پروژه یا مدیر سرمایه‌گذاری) با شما تماس گرفت، حتماً از صحت اطلاعات او مطمئن شوید.
  • سلبریتی‌ها را نادیده بگیرید؛ مگر اینکه از صحت اطلاعاتشان مطمئن باشید.
  • قبل از پرداخت پول به پروژه‌های کریپتوکارنسی، وب‌سایت یا برنامه‌ها را خیلی دقیق بررسی کنید. تحقیق فراموش نشود.
  • پیام‌های متنی و ایمیل‌های شرکت‌های شناخته‌شده یا جدید را نادیده بگیرید.
  • اگر ایمیل، متن یا پیامی در شبکه‌های اجتماعی دریافت کردید که از طرف سازمان دولتی، سازمان مجری قانون یا شرکت خدماتی ارسال شده بود که می‌گفت حساب‌ها یا دارایی‌های شما مسدود شده است، توجه نکنید. بیشتر پیام‌های مربوط به انسداد حساب، اقدام فوری جهت جلوگیری از مسدود شدن حساب و یا درخواست ارسال پول، کلاهبرداری هستند.
  • ارز دیجیتال «رایگان» را باور نکنید و هیچ ارز دیجیتال رایگان و ناشناخته‌ای را به کیف پولتان منتقل نکنید.


کلام پایانی

یادتان باشد که کلاهبرداری‌های رمزنگاری اغلب به دو روش کلی انجام می‌شوند: ابتکارات مهندسی شده برای  گرفتن اطلاعات حساب شما و یا وعده‌ی ارسال ارز دیجیتال برای دریافت ارز بیشتر.

متاسفانه بهترین روش مقابله با این کلاهبرداری‌ها، این است که اصلاً درگیرشان نشوید. چون برگشت پول معمولاً سخت و غیرممکن است. پس باید بتوانید کلاهبرداری را زود تشخیص دهید و از وقوع آن جلوگیری کنید.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید