درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
5 روش کسب درآمد

پنج روش کسب درآمد – از فریلنسری تا فروش وسایل دست دوم

تیم محتوایی پی‌پینگ در سایر ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

قطعا هر فرصت کاری که در آن به شما قول کسب درآمد سریع و یک شبه را بدهد، نتیجه نخواهد داد. روش‌های بسیار زیادی برای کسب درآمد وجود دارد و هر کدام چالش‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارند. در این مقاله، پنج روش کسب درآمد را بررسی می‌کنیم و آن‌ها را با چند معیار می‌سنجیم.

1. کسب درآمد با فریلنسری

اگر به تایپ کردن و نویسندگی علاقه دارید، می‌‎توانید آن را به یک منبع درآمد تبدیل کنید! البته فریلنسری فقط نویسندگی نیست؛ روش‌‎های بی‌‎شماری برای کسب درآمد از طریق فریلنسری وجود دارد. کافیست حداقل یکی از مهارت‌های لازم را داشته باشید. اما فریلنسر یعنی چه؟

فریلنسری چیست؟

برخی افراد علاقه دارند به جای این که برای کسب درآمد از خانه خارج شوند، در اتاق خود و در ساعات دلخواه خود کار کنند. کار فریلنسری، یعنی شما بدون حضور داشتن در یک شرکت، به صورت مستقل، در منزل خود یا هر مکان دیگری به کسب درآمد مشغول شوید. سایت‌‎هایی مانند «پونیشا» و «پارسکدرز» نمونه‌هایی از سایت‌های فریلنسری در ایران هستند.

سایت‌های فریلنسری در ایران برای کسب درآمد

برخی از سایت‌هایی که می‌توانید از آن‌ها برای کسب درآمد از این طریق استفاده کنید عبارتند از:

  • پونیشا
  • پارسکدرز
  • پارس فریلنسر
  • انجام میدم
  • کاریتو
  • پروژه‌سرا اوج دانش

سایت‌های فریلنسری خارجی برای کسب درآمد

معمولا کسب درآمد از طریق سایت‌های خارجی برای افراد داخل ایران کار ساده‌ای نیست. اما اگر زبان شما خوب است و راهی برای انتقال درآمد خود به ایران دارید، کسب درآمد دلاری را جدی بگیرید! برخی سایت‌های مشهور خارجی در زیر آورده شده است:

  • Freelancer
  • Upwork
  • Fiverr

چه کارهایی را می‌توان به صورت فریلنسری انجام داد؟

کارهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان به صورت فریلنسری انجام داد و کسب درآمد کرد. برای مثال می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد:

  • تایپ، ترجمه و نویسندگی (برای مثال تولید محتوا برای کسب و کارها، تایپ متن و ورود اطلاعات، تحقیق و گزارش نویسی و غیره)
  • تبلیغات و بازاریابی (برای مثال تبلیغات در شبکه‌های مجازی، انجام امور سئو، تبلیغات ایمیلی و پیامکی و غیره)
  • برنامه نویسی (برای مثال php، پایتون، طراحی سایت و برنامه نویسی تحت وب، وردپرس، ساخت اپلیکیشن موبایل و غیره)
  • گرافیک و دیزاین (برای مثال طراحی لوگو و بنر، طراحی کارت ویزیت، طراحی تجربه‌ی کاربری، ویرایش عکس، طراحی سه بعدی و غیره)
  • شبکه، مهندسی و علوم (برای مثال تحقیقات علمی، تحلیل داده، کانفیگ سرور، طراحی مدار و غیره)
  • کسب و کار (برای مثال تحلیل سهام، مدیریت پروژه، مشاوره‌ی کسب و کار، حساب‌داری و غیره)
  • ویدیو و انیمیشن (برای مثال ساخت تیزر انیمیشنی، ساخت کلیپ‌های اینستاگرام، زیرنویس فیلم و کلیپ و غیره)
  • موسیقی و صدا (برای مثال گویندگی و دوبله، نوازندگی و آهنگ‌‌سازی و غیره)
  • و …

دشواری کسب مهارت: متوسط تا زیاد

بسته به این که در چه کاری قصد کسب درآمد از طریق فریلنسینگ دارید، ممکن است میزان مهارت مورد نیاز برای آن متفاوت باشد. برای مثال شاید ساده‌ترین کار فریلنسری تایپ متن باشد و کارهایی مثل طراحی گرافیکی و برنامه نویسی، کارهایی هستند که نیاز به مهارت و تجربه‌ی بیش‌تری دارند.

مدت زمان راه‌اندازی: سریع

معمولا سایت‌های فریلنسری کاربران جدید را در مدت زمان کوتاهی تایید می‌کنند؛ با این حال ساخت پروفایل و آماده سازی آن برای بار اول، ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

مدت زمان پرداخت درآمد کسب شده: متوسط

معمولا بعد از این که سفارش مشتریان را تحویل می‌دهید، پول به حساب کاربری شما منتقل می‌شود و با ثبت درخواست برداشت وجه، پس از چند روز مبلغ به حساب بانکی شما واریز خواهد شد.

2. آموزش دانش و مهارت‌های خود به دیگران و کسب درآمد

بسیاری از افراد مهارت‌هایی دارند که می‌توانند آن‌ها را به دیگران آموزش دهند. دانش خود را در هر زمینه‌ای، از جمله ریاضیات، علوم، زبان، کسب و کار و … به صورت مجازی در اختیار دیگران قرار دهید و از آن کسب درآمد کنید. در این روش کافیست محتوای آموزشی خود را تنها یک بار، به صورت فیلم، صدا یا متن تهیه کنید و بارها آن را به دیگران بفروشید. 

سایت‌های اینترنتی بسیاری، از جمله «فرادرس»، «مکتب‌خونه» و «فرانش» وجود دارند که در زمینه‌ی آموزش آنلاین فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید از طریق این سایت‌ها به سادگی و بدون نیاز به تاسیس وب‌سایت و انجام امور بازاریابی و فروش، به کسب درآمد بپردازید. 

همچنین می‌توانید آموزش‌های خود را در وب‌سایت شخصی خود به فروش بگذارید؛ البته برای این کار لازم است کمی دانش وب، مانند طراحی سایت و سئو نیز داشته باشید. مزیت این روش آن است که همه‌ی مبلغ فروش به شما می‌رسد؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید می‌توانید با بازاریابی خود، فروش بهتری داشته باشید، بهتر است این روش را انتخاب کنید.

علاوه بر این‌ها، آموزش‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام نیز به اشتراک بگذارید تا افراد بیش‌تری بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

دشواری کسب مهارت: زیاد

برای این که بتوانید مطلبی را به خوبی به دیگران آموزش دهید، لازم است خودتان تسلط نسبتا خوبی نسبت آن داشته باشید. با این حال ممکن است کسب بعضی دانش‌ها و مهارت‌ها ساده‌تر از دیگران باشد و بتوانید زودتر بر آن‌ها تسلط یابید.

مدت زمان راه‌اندازی: متوسط تا زیاد

اگر قصد دارید آموزش‌های خود را در پلتفرم‌های آموزش آنلاین مثل «فرادرس» قرار دهید، زمان زیادی نخواهد برد؛ اما اگر می‌خواهید خودتان از صفر وب‌سایت فروش خود را راه‌اندازی کنید و برای آن بازاریابی کنید، لازم است برای مدت طولانی‌تری برنامه‌ریزی کنید. در هر دو صورت، مدت زمانی را نیز باید صرف تولید محتوای آموزشی خود کنید.

مدت زمان پرداخت درآمد کسب شده: سریع تا متوسط

پلتفرم‌های آموزش آنلاین، بسته به نوع آن، مدل‌های درآمدی متفاوتی را ارائه می‌دهند؛ ممکن است در زمان تحویل محتوای آموزشی، مبلغی از پیش تعیین شده را به شما پرداخت کنند، یا این که بر اساس میزان فروش، درصدی را به شما بدهند. در حالت اول، پرداخت سریع است و در حالت دوم، مدتی باید صبر کنید تا محتوای آموزشی شما به فروش برسد. در حالتی که خودتان کارهای فروش را انجام دهید نیز باید مدتی بگذرد تا افراد آموزش شما را خریداری کنند.

3. کسب درآمد از یوتیوب و آپارات

اگر ویدیوهای شما بازدید خوبی بگیرد، می‌توانید درآمد زیادی از طریق تبلیغات پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب کسب کنید. هر چه بازدید بیش‌تری داشته باشید، درآمد شما هم افزایش خواهد یافت. به طور کلی، دو نوع کلی محتوای ویدیویی در این پلتفرم‌ها وجود دارد:

  1. محتوای آموزشی: افراد زیادی برای یافتن محتوای آموزشی به سایت‌هایی مثل «یوتیوب» و «آپارات» مراجعه می‌کنند. بنابراین می‌توانید با تولید آموزش‌های جذاب و پرمحتوا، بازدید بالایی کسب کنید.
  2. محتوای سرگرمی: محتوای سرگرمی، طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف را شامل می‌شود؛ بررسی گجت‌ها، آنباکسینگ، برنامه‌های کمدی، گیم‌پلی بازی‌ها، معرفی فیلم و بازی و صدها موضوع دیگر، همگی از موضوعاتی هستند که می‌توانید برای کانال خود انتخاب کنید.

دشواری کسب مهارت: متوسط تا زیاد

بسته به موضوع محتوای خود، مهارت‌های متفاوتی نیاز خواهید داشت. برای مثال اگر قصد دارید برنامه نویسی را آموزش دهید، لازم است تسلط نسبی به زبان برنامه نویسی مورد نظر داشته باشید. اگر قصد معرفی و بررسی فیلم و سریال‌ها را دارید، لازم است اطلاعات خوبی نسبت به دنیای فیلم و سریال داشته باشید. در هر صورت برای تولید محتوای ویدیویی، لازم است تا حدودی با نرم‌افزارهای ادیت فیلم آشنایی داشته باشید.

مدت زمان راه‌اندازی: سریع

راه اندازی اولیه‌ی کانال یوتیوب یا آپارات، کار سریع و ساده‌ای است. بیش‌تر زمان شما، صرف تولید محتوای ویدیویی و ادامه‌ی این کار خواهد شد.

مدت زمان پرداخت درآمد کسب شده: زیاد

برای کسب درآمد در یوتیوب، باید حداقل 1000 دنبال کننده و حداقل 4000 ساعت زمان بازدید در یک سال اخیر داشته باشید. همچنین برای تسویه حساب، باید حداقل 100 دلار در حساب یوتیوب خود داشته باشید.

در آپارات نیز باید برای کسب درآمد، حداقل 200 دنبال کننده و حداقل 3000 ساعت زمان بازدید در سه ماه اخیر داشته باشید.

4. کسب درآمد از طریق تاکسی‌های اینترنتی

کار کردن در تاکسی‌های اینترنتی، بدون نیاز به داشتن سررشته‌ی چندانی از فضای مجازی و اینترنت، ممکن است. کافیست از مهارت رانندگی خود استفاده کنید و از طریق پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی، مثل «اسنپ» و «تپسی» شروع به کسب درآمد کنید. همچنین ساعت کاری خاصی برای رانندگان این شرکت‌ها تعریف نشده است؛ بنابراین شما در هر زمان از شبانه روز که بخواهید، می‌توانند مسافر جابه‌جا کنید.

دشواری کسب مهارت: کم

در این روش کسب درآمد، کافیست مهارت رانندگی قابل قبولی داشته باشید و بتوانید با نرم‌افزارهای موبایل کار کنید.

مدت زمان راه‌اندازی: متوسط

پس از جمع آوری مدارک مورد نیاز و ارسال آن‌ها به شرکت مورد نظر، با گذشت چند روز با شما تماس گرفته خواهد شد و مراحل استخدام را خواهید گذراند.

5. فروش لوازم دست دوم

شاید این روش برای کسب درآمد پایدار مناسب نباشد، اما می‌تواند کمی جیب شما را پر کند. عموما لزومی ندارد که لباس‌هایی که دیگر نمی‌پوشیم، موبایل، تبلت، یا لپ‌تاپ قدیمی، یا حتی کتاب‌هایی که گوشه‌ی خانه خاک می‌خورند را نگه داریم.

برای فروش لوازم دست دوم خود، می‌توانید از پلتفرم‌های اینترنتی مثل «دیوار» یا «شیپور» استفاده کنید. با این حال اگر دوست دارید این کار را به شکل سنتی و غیر اینترنتی انجام دهید، فروشگاه‌های لوازم دست دوم در همه‌ی شهرها وجود دارد؛ کافیست نزدیک‌ترین فروشگاه لوازم دست دوم به محل زندگی خود را پیدا کنید.

دشواری کسب مهارت: کم

شاید توانایی استفاده از کامپیوتر شخصی یا موبایل را بتوان به عنوان مهارت مورد نیاز برای این کار در نظر گرفت؛ اما همین که شما در حال خواندن این مطلب در اینترنت هستید، یعنی این مهارت را کسب کرده‌‎اید!

مدت زمان راه‌اندازی: سریع

روش‌های متفاوتی برای فروش لوازم دست دوم وجود دارد، اما شروع این کار معمولا زمانی نخواهد برد. 

مدت زمان پرداخت درآمد کسب شده: متوسط تا سریع

متوسط: در روش اینترنتی باید مدتی صبر کنید تا افراد دیگر آگهی فروش شما را ببینند و کالای شما را خریداری کنند. این روند ممکن است از چند ساعت تا چند ماه طول بکشد.

سریع: در روش حضوری و از طریق فروشگاه‌های لوازم دست دوم، معمولا مبلغ را همان جا دریافت خواهید کرد؛ با این حال باید انتظار این را داشته باشید که کالای شما را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید