۱۰+۱ سوال متداول که درباره درگاه پرداخت از ما میپرسند!
اینها سوالاتی هستند که در حوزه درگاه پرداخت مطرح میشوند و کاربران زیادی آنها را از ما پرسیدهاند. برای همین تصمیم گرفتیم این سوالات را همراه جوابهایشان یک جا کنیم تا افراد بیشتری از آنها استفاده کنند.
1. درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟
تا به حال دقت کردهاید که هنگام خرید از یک سایت یا اپلیکیشنی مانند اسنپ، بعد از ثبت سفارش و کلیک روی دکمهی پرداخت، به چه صفحهای منتقل میشوید؟
صفحهی پرداخت هزینه، درست است؟
صفحهای که اطلاعات بانکی (شماره کارت، CVV2، تاریخ انقضا و رمز پویا) را در آن وارد میکنید، یک درگاه پرداخت اینترنتی است.
2. آیا دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی ممکن است؟
خیر. طبق قوانین بانک مرکزی و سامانه شاپرک، برای دریافت درگاه باید اینماد و کد مالیاتی داشته باشید. تنها تفاوت شرکتهایی مانند پیپینگ با بانکها این است که ما برای تمام فرایندهای چالشی کسبوکارها (مانند چالشهای مالیاتی) مشاوره میدهیم و راهکارهای مورد نیازتان را گردآوری کردهایم. کافی است با تیم فروش ما تماس بگیرید.
3. چرا یک صاحب کسبوکار باید درگاه پرداخت را به روش کارتبهکارت ترجیح دهد؟
در یک کلام: برای افزایش سرعت و امنیت مبادلات مالی، امکانات جانبی فراوان و نمایش وجهه حرفهایتر کسبوکار!
بگذارید این سوال را از دو جنبه متفاوت بررسی کنیم.
- کسبوکارهایی که وبسایت دارند: درگاه پرداخت به وبسایت شما متصل میشود و فرایند خرید مشتری را یکپارچه میکند. اگر بخواهید از فرایند کارتبهکارت برای دریافت وجه استفاده کنید، مشتری باید سفارشش را در سایت ثبت کند و بعد مبلغ را برایتان کارتبهکارت کرده و به شما پیام بدهد تا سفارشش ثبت شود. شما هم باید فیش واریزی را چک کنید تا کسی فیش فیک برایتان ارسال نکرده باشد. این فرایند سخت و زمانبر است و انرژی شما و مشتریانتان را میگیرد.
- کسبوکارهایی که وبسایت ندارند: چنین کسبوکارهایی نمیتوانند از درگاه بانکی استفاده کنند و فقط از پرداختیارها درگاه میگیرند. در این حالت هم با فیش واریزی فیک درگیر هستید و باید فرایند ثبت سفارش را دستی انجام دهید. ولی با درگاه پرداخت، میتوانید یک فرم قبل از مرحله پرداخت بگذارید تا مشتری اطلاعاتی مثل آدرس، مدل سفارش درخواستی و غیره را وارد کرده و سپس پرداختش را انجام بدهد.
4. چند نوع درگاه پرداخت داریم؟
به صورت کلی دو نوع درگاه پرداخت داریم: درگاه پرداخت مستقیم (یا درگاه بانکی) و درگاه پرداخت غیرمستقیم (یا درگاه پرداختیاری)
1. درگاه پرداخت مستقیم
درگاه پرداخت مستقیم، توسط بانکها و شرکتهای psp ارائه میشود. درگاههایی مانند سداد بانک ملی و بهپرداخت ملت جز این دسته هستند. در حال حاضر 12 درگاه مستقیم داریم که در لینک زیر، همه را مفصل بررسی کردهایم.
بیشتر بخوانید: آشنایی با 12 درگاه بانکی ایرانی و راهنمای تصویری نحوه دریافت درگاه
2. درگاه پرداخت واسط
به دلیل مشکلات درگاههای بانکی (مانند خدمات به شدت محدود، پشتیبانی ضعیف، کاغذبازیهای زیاد و فرایندهای طولانی، عدم ارائه گزارشهای مالی)، شرکتهای پرداختیاری مانند پیپینگ، ایجاد شدهاند. این شرکتها در اصل یاریدهنده شما در فرایند پرداخت هستند تا خیالتان را از بابت فرایندهای دریافت وجه راحت باشد. این شرکتها درگاه پرداخت را همراه سرویسهای جانبی متنوع به مشتریها ارائه میکنند.
بیشتر بخوانید: پرداخت یار چیست؟
5. درگاه بانکی بهتر است یا درگاه واسط؟
هیچکدام بیعیبونقص نیستند و این شما هستید که باید بسته به شرایط خودتان، انتخاب کنید.
درگاههای بانکی کارمزد پایینتری دارند؛ ولی با مشکلاتی مثل فرایند فعالسازی طولانی (3-7 روز)، پشتیبانی ضعیف، قطعی مداوم درگاه، گزارشهای ناقص، کاغذبازیهای اداری و غیره همراه هستند.
از آن طرف، درگاههای واسط در ازای دریافت کارمزد، تمام مشکلات درگاههای بانکی را رفع میکنند. مثلا درگاهتان را بین 3 الی 24 ساعت فعال میکنند، پشتیبانی شبانهروزی دارند، به همهی کسبوکارها (مثل فروشگاههای اینستاگرامی یا تلگرامی) خدمات میدهند و سرویسهای جانبیشان را بر اساس نیازهای کسبوکارها و به صورت رایگان به کاربرهایشان ارائه میکنند. میتوانید توضیحات مفصلتر را در لینک زیر بخوانید:
بیشتر بخوانید: تفاوتهای درگاههای پرداخت مستقیم و واسط
6. چگونه درگاه پرداخت بسازم؟
فرایند دریافت و فعالسازی درگاههای بانکی پیچیده و متفاوت است. این فرایندها را مفصل در سری مطالب معرفی درگاههای بانکی بررسی کردیم.
اما رویه دریافت درگاه پرداخت واسط معمولا یکسان است. کافی است وبسایت پرداختیار مورد نظر را باز کرده و ثبتنام کنید. بعد، وارد پنل کاربری شوید و اطلاعات درخواستی را تکمیل کنید. اگر اطلاعات را کامل وارد کرده باشید، تیم پشتیبانی در کمتر از 1 ساعت وضعیت را مشخص کرده و درخواست فعالسازی درگاه را به شاپرک ارسال میکنند. سامانه شاپرک هم معمولا در کمتر از 6 ساعت وضعیت را مشخص میکند و اگر مشکلی نباشد، درگاهتان فعال میشود. سپس میتوانید از تیم پشتیبانیِ فنی پرداختیار برای اتصال درگاه به وبسایت کمک بگیرید.
بیشتر بخوانید: آموزش ساخت درگاه پرداخت در پیپینگ
7. پیپینگ چیست و چه خدماتی ارائه میکند؟
پیپینگ پرداختیار رسمی بانک مرکزی است و 8 سال است که خدمات مالی را به کاربرهایش ارائه میکند. تمامی افراد و کسبوکارها (مثل مغازهدارها، فروشگاههای اینترنتی و اینستاگرامی، شرکتهای بیمه، موسسات آموزشی و غیره) میتوانند از خدمات پیپینگ برای مدیریت مالی استفاده کنند. در حال حاضر اینها مهمترین سرویسهای پیپینگ هستند:
- درگاه پرداخت
- لینک و QR Code پرداخت
- صدور فاکتور آنلاین
- سرویس آیتم مالی (سادهسازی فروش محصول برای کسبوکارهایی که وبسایت ندارند)
- سرویس تسویه پیشرفته (برای مدیریت خروجی کسبوکار)
- سرویس حمایت مالی
بیشتر بخوانید: معرفی کوتاه سرویسهای پیپینگ
8. چطور باید به پیپینگ اعتماد کنم؟
پیپینگ پرداختیار رسمی بانک مرکزی است. ما تمام مجوزهای لازم (مانند مجوز رسمی پرداختیاری، اینماد، مجوزهای سازمان نظام صنفی رایانهای و غیره) را داریم و در حال حاضر به بیش از 200,000 کسبوکار خدماترسانی میکنیم. بهعلاوه شما میتوانید رایگان از درگاه پیپینگ استفاده کنید تا از کیفیت خدمات ما مطمئن شوید.
9. برای داشتن درگاه پرداخت، در چه بانکی باید حساب داشته باشم؟
با داشتنِ هر نوع حسابی در هر بانکی، میتوانید درگاه واسط بگیرید.
بیشتر درگاههای بانکی مستقیم هم همین شرایط را دارند؛ ولی برخی از درگاههای بانکی فقط به مشتریان خودشان درگاه پرداخت ارائه میکنند.
10. سقف پرداخت وجه در درگاه پرداخت چقدر است؟
100 میلیون تومان به ازای هر تراکنش
11. چرا پرداختیارهایی مانند پیپینگ، نرخ تراکنشهای موفق درگاه پرداخت را بالا میبرند؟
پرداختیارها بهعنوان واسط شما و درگاههای بانکی عمل میکنند. با ثبتنام در سایت پرداختیارهایی مانند پیپینگ، ما بهعنوان نمایندهی شما، 5-3 درگاه بانکی برایتان درخواست میکنیم. البته کار ما در همینجا تمام نمیشود. ما پایداری این درگاهها را به صورت شبانهروزی زیر نظر میگیریم و مشتریهای شما را به صورت اتوماتیک به درگاهی میفرستیم که بالاترین پایداری را دارد. به همین دلیل است که نرخ تراکنشهای ناموفق به صفر نزدیک میشود.
ارسال نظر