درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
کاربردهای QR code

با کاربردهای QR Code (بارکد) آشنا شوید

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

اگر سال‌های اخیر سری به رستوران یا کافه‌های داخل شهر زده‌ باشید، حتما دیده‌اید که از شما درخواست می‌شود که با اسکن یک کد مربعی شکل، به منو دسترسی داشته باشید و دیگر از آن منوی کاغذی سنتی در بسیاری از کافه‌ها خبری نیست. اما این کدهای سیاه و سفید چه هستند و چرا کسب‌وکارهای زیادی به استفاده از آن‌ها روی آورده‌اند؟


کد QR چیست؟

همانطور که در مطلب «QR کد چیست» این یک فناوری برای ذخیره و انتقال اطلاعات از طریق تصویرهای دوبعدی کدگذاری‌شده است. می‌شود انواع اطلاعات (شامل متن، لینک وب، شماره‌تلفن، ایمیل، مکان جغرافیایی، اطلاعات تماس، و غیره) را در این کدها ذخیره کرد.

این کدها، اطلاعات را به‌صورت مجموعه‌ای از پیکسل‌ها در یک شبکه مربعی‌شکل ذخیره می‌کنند که دستگاه‌های دیجیتال به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را بخوانند.

اولین سیستم کد QR توسط شرکت ژاپنی Denso Wave، یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا، در سال ۱۹۹۴ اختراع شد. این شرکت برای ردیابی دقیق وسایل نقلیه و قطعات خودرو به این فناوری نیاز داشت. کدهای QR امکان ذخیره‌سازی حجم بیشتری از اطلاعات را نسبت به بارکدهای استاندارد دارند و می‌توانند حتی تا ۴۰۰۰ کاراکتر متنی را شامل شوند. توسعه‌دهندگان کدهای QR تلاش کردند تا روند اسکن این کدها را آسان‌تر کنند، و در نهایت، شرکت Denso Wave در سال ۲۰۲۰ آپدیت جدیدی برای این فناوری ارائه کرد که شامل قابلیت‌هایی مانند ردیابی، حفاظت از برند و اقدامات ضد تقلب بود.


کد QR چطور کار می‌کند؟

بیشتر گوشی‌های هوشمند به طور پیش‌فرض قابلیت اسکن کد QR را دارند و این قابلیت گاهی به‌عنوان یک برنامه مجزا و گاهی در داخل اپلیکیشن دوربین آنها تعبیه شده است. اگر به هر دلیلی گوشی شما این قابلیت را ندارد، می‌توانید برنامه‌های اسکن کد QR را از فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند اپ‌استور یا گوگل‌پلی دانلود کنید.

این برنامه‌های اسکنر QR با شناسایی الگوهای کد موردنظر، داده‌های ذخیره‌شده مانند آدرس وب‌سایت را استخراج کرده و آنها را به کاربر نمایش می‌دهند. علاوه بر این، سرعت خواندن اطلاعات ذخیره شده در کدهای QR بسیار بالاست و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.


کاربردهای QR code در زندگی 

 Statista گزارش می‌دهد که 11 میلیون خانوار در آمریکا حداقل یک کد QR را در سال 2020 اسکن کرده‌اند. این رقم در سال ۲۰۱۸ عدد 9.76 میلیون اسکن بود که یک افزایش قابل توجه را نشان می‌دهد. امروزه، کدهای QR برای هر چیزی از کمپین‌های بازاریابی گرفته تا پرداخت‌های بدون تماس استفاده می‌شود.

استفاده از کدهای QR بسیار گسترده است و در مواردی مانند لینک‌های دانلود برنامه‌ها، احراز هویت آنلاین، ذخیره نام و رمز عبور شبکه‌های وای‌فای، ارسال و دریافت اطلاعات پرداخت پول، روی بسته‌بندی محصولات غذایی، داخل رزومه‌های شغلی، ایستگاه اتوبوس و مترو، کارت ویزیت و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند. این کدها کاربردهای خلاقانه یا متفاوت بسیار زیادی هم دارند. مثلا جالب است بدانید شرکت‌هایی مانند QR Memories این کدها را برای سنگ قبر پیاده‌سازی می‌کنند تا با اسکن آن‌ها بشود اطلاعات و بیوگرافی افراد را دریافت کرد.

کاربرد کیو آر کد


1. ردیابی پیشرفت کسب‌وکار

امروزه بازاریابی دیجیتال امکان جمع‌آوری داده‌های مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند و به همین دلیل ویژگی ردیابی کدهای QR در بهبود رویکرد بازاریابی بسیار ارزشمند است. هر بار که کدی اسکن می‌شود، تشخیص می‌دهند که چه زمانی و روی چه دستگاهی انجام شده است. این اطلاعات می‌تواند دید بسیار خوبی از وضعیت مشتریان را ارائه دهد. 

کدهای QR برای تجزیه و تحلیل یک کمپین، استراتژی مارکتینگ و غیره عالی هستند و جمع آوری داده‌ها را آسان می‌کنند. امروزه مصرف‌کنندگان دائما نگران نحوه استفاده از داده‌هایشان هستند. می‌توانید به جای تکیه بر داده‌های شخص ثالث شرکت‌هایی مانند گوگل، از کدهای QR برای جمع‌آوری داده‌های مستقیم مخاطب خود استفاده کنید؛ داده‌هایی که مالک آنها هستید و می‌توانید به طور مؤثر از آنها برای تولید محتوای مرتبط با جامعه هدف، بازاریابی هدفمند و غیره استفاده کنید. همچنین بر اساس یافته‌های خود در صورت نیاز و هر جا لازم بود، تغییرات بیشتری در برنامه بازاریابی خود ایجاد کنید.


2. بسته‌بندی محصولات

کدهای QR ابزاری کاربردی برای بسته‌بندی برخی محصولات هستند. این کدها می‌توانند اطلاعاتی مانند پیشنهادهای ویژه برای خریدهای بعدی یا مشخصات کاملی از محصولات را ارائه دهند. برای مثال برند‌های صنایع غذایی می‌توانند کدهای QR را روی پکیج محصول خود چاپ کنند و به مشتریان این امکان را بدهند که اطلاعات بیشتری در مورد مواد تشکیل دهنده و دستور غذاها دریافت کنند. خریدار تنها باید گوشی خود را روی کد QR روی بسته‌بندی نگه‌دارد و به وب سایت یا لینکی با اطلاعات بیشتر منتقل شود.

این یک راه عالی برای کسب‌وکارها است تا شفافیت بیشتری در مورد محصولات خود به مشتریان ارائه دهند. به علاوه، این یک راه مفید برای خریداران هم محسوب می‌شود تا در مورد آنچه می‌خرند و نحوه استفاده از آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

کاربردهای کیو آر کد


3. کدهای QR در صنایع

کدهای QR ابتدا برای کمک به ردیابی قطعات در فرایند ساخت خودرو اختراع شدند و هنوز هم در سرتاسر صنایع استفاده می‌شوند. کاربرد بارکد در مشاغلی مانند صنایع ساختمانی، مهندسی و خرده‌فروشی که به نظارت دقیق بر محصولات و سیستم‌های خود دارند، بسیار برجسته است. 


4. کد QR در خدمات پستی

خدمات پستی در سراسر جهان از کدهای QR استفاده می‌کنند. کاربرد کیو آر کد در پست این است که این کدها می‌توانند مقادیر زیادی از اطلاعات را در خود ذخیره کنند که اغلب برای ردیابی بسته‌ها بسیار مناسب هستند؛ مثلاً هزینه و ردیابی بسته‌های پستی به‌راحتی با اسکن کد QR مخصوص آن قابل‌انجام است.


5. کدهای QR در آموزش و پرورش

کدهای QR در مدارس و دانشگاه‌ها برای کمک به تعامل با دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده می‌شوند. این کدها همه‌جا از کلاس درس گرفته تا کتابخانه حضور دارند و برای کمک به دانش‌آموزان برای دسترسی به محتوای موردنظرشان به‌ کار می‌روند. دانشگاه‌ها می‌توانند کدهای QR را در بر‌گه‌های اطلاعات هر ترم چاپ کنند تا دانشجویان بتوانند به‌سرعت و به‌راحتی به توضیحات هر دوره، پیش‌نیازها و سایر اطلاعات مهم دسترسی پیدا کنند.

کاربردهای بارکد


۶. پرداخت با کد QR

کسب‌وکارها می‌توانند از کدهای QR استفاده کنند تا به مشتریان امکان پرداخت بدون تماس را بدهند. مشتریان می‌توانند کد QR را با گوشی هوشمند خود اسکن کنند و سپس از درگاه پرداخت برای تکمیل خرید استفاده کنند. از آنجایی که نوآوری کسب‌وکارها خیلی زود مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، می‌توانید از این روش برای ایجاد تمایز با رقبا و افزایش فروش استفاده کنید.

در فرایند پرداخت با کد کیو آر، تمامی مراحل شامل ورود مبلغ و اطلاعات کارت و رمز در گوشی پرداخت کننده انجام می‌شود و امکان سرقت داده‌ها را به صفر می‌رساند. با کمک این روش پرداخت که با سرعت و تنها چند کلیک انجام می‌شود، دیگر خبری از صف‌های طولانی در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها برای پرداخت وجه نیست. 

بیشتر بخوانید: روش‌های پرداخت بدون کارت

نتایج یک نظرسنجی Statista نشان می‌دهد که بیش از 8 نفر از هر 10 پاسخ دهنده به نظرسنجی از کد QR به عنوان روش پرداخت در سال 2021 استفاده کردند. به همین دلیل است که اکثر برندها از وجود چنین کدی استقبال کرده‌اند و در بسیاری از حوزه‌های مختلفی مانند مراکز خرید، رستوران و کافی‌شاپ‌ها، حمل و نقل و … از این روش برای پرداخت استفاده می‌کنند. 


بهترین سایت‌ها برای ساخت QR کد

از هرکدام از وب‌سایت‌های زیر می‌توانید برای ساخت کد QR استفاده کنید:

توجه داشته باشید که برای استفاده از برخی از این وب‌سایت‌ها، نیاز به ثبت‌نام یا خرید اشتراک دارید. همچنین، اگر به کیفیت بالای فایل نیاز ندارید، می‌توانید از تصویر کد QR تولید‌شده از این وب‌سایت‌ها استفاده کنید.

البته اگر به QR Code پرداخت نیاز دارید، راه ساده‌تری هم وجود دارد. با ثبت‌نام در پی‌پینگ و فعال‌سازی درگاه، بارکد پرداخت به صورت اتوماتیک برای شما ایجاد می‌شود و نیازی به فرایندهای پیچیده نیست. می‌توانید این بارکد را در اختیار مشتری‌هایتان قرار دهید تا به سادگی فرایند پرداختشان را انجام دهند.

ساخت QR Code پرداخت


نکات ساخت کد QR

بسیاری از کسب‌وکارها برای بهره‌مندی از کاربردهای کیو آر کد اقدام به ساخت این کد می‌کنند. باتوجه‌به اصول طراحی حرفه‌ای کد QR و جذب مخاطب، این نکات را به‌خاطر بسپارید:

  1. انتخاب پالت رنگ: استفاده از رنگ‌های جذاب و متناسب با برند خود برای کد QR می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند.
  2. استفاده از لوگو: اضافه کردن لوگوی برند یا تصویر شناخته‌شده به کد QR، آن را شناخته‌تر و جذاب‌تر می‌کند.
  3. تنظیم اندازه: اندازه مناسب کد QR برای جلب توجه و اسکن آسان بسیار مهم است.
  4. ویرایش الگوها: ویرایش الگو‌های کد QR و استفاده از تغییراتی در آنها می‌تواند جلب توجه بیشتری داشته باشد.
  5. فضای خالی: اطمینان از وجود فضای کافی بین ماژول‌های کد QR برای اسکن آسان آن بسیار حیاتی است. هیچوقت دو بارکد را نزدیک به هم چاپ نکنید.
  6. پس‌زمینه سفارشی: استفاده از پس‌زمینه‌ای که با رنگ‌بندی و طرح کد QR هماهنگ باشد، کد را برجسته‌تر می‌کند.
  7. استفاده از CTA: متنی به بارکد اضافه کنید که به مخاطبان نشان دهد چرا باید QR کد را اسکن کنند و آن‌ها را ترغیب کنند.

با رعایت این اصول و نکات، می‌توانید یک کد QR حرفه‌ای و جذاب برای برند یا کسب‌وکار خود طراحی کنید که توجه مخاطبان را به خود جلب کند و به اهداف موردنظرتان دست یابید.


کلام پایانی

کاربردهای QR کد بسیار زیاد هستند و این بارکدها برای اهداف مختلف، از جمله بازاریابی محتوا، اشتراک‌گذاری اطلاعات تماس و پیوند دادن به وب‌سایت‌ها استفاده می‌شوند. کدهای QR یک راه عالی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات یا تبلیغ برندها هستند و مزایای متعددی برای کسب‌وکارها ارائه می‌کنند؛ از بهبود تعامل و دسترسی مشتری گرفته تا ساده‌سازی مدیریت موجودی و افزایش امنیت. با گنجاندن کدهای QR در استراتژی های بازاریابی و عملیات خود، می توانید از این مزایا استفاده کرده و در چشم انداز پیشرفت دیجیتالی برند خود همیشه جلوتر از رقبا باقی بمانید.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید