درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
آموزش دروپال - سیستم مدیریت محتوا

آموزش دروپال – سیستم مدیریت محتوا

مونا دژبان در سایر ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

برای بازاریابان، شنیدن در مورد نرم‌افزار دیگری که نوید یک انقلاب در شیوه کارشان را می‌دهد، خسته‌کننده است. اما اجازه دهید شما را با آخرین سیستم مدیریت محتوایی که باید در مورد آن بیاموزید آشنا کنیم: دروپال. در این مقاله به معرفی و آموزش دروپال می‌پردازیم.

به‌عنوان یک CMS، این پلتفرم بسیار بیشتر از یک سیستم مدیریت محتوای صرف است. دروپال از ایجاد یک سفر دیجیتالی تا بهینه‌سازی و اصلاح و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را پوشش می‌دهد و به تیم شما کمک می‌کند تا یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کند که نتایج معنی‌داری را به‌همراه داشته باشد.

استفاده از دروپال به‌عنوان سیستم مدیریت محتوا

قبل از ورود به حوزه آموزش دروپال باید بدانیم که عملکرد این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد که محتوا و سایر موارد بازاریابی را از طریق یک پلت فرم ایجاد، ویرایش و منتشر کنند. ازآنجایی‌که تیم شما برای ایجاد محتوای معنادارتر و مرتبط‌تر برای مشتریانتان تلاش می‌کند، برخی از ویژگی‌های ارائه‌شده توسط دروپال که به شما در رسیدن به آن کمک می‌کند عبارتند از:

  • گردش کار و گزارش: دریافت پیام مناسب در زمان مناسب کلید جذب موفقیت‌آمیز مخاطبان هدف شماست.
  • دسترسی مبتنی بر نقش: هر تیمی باید بتواند محتوا را در زمان واقعی مشاهده کند، اما، همه به دسترسی‌های ویرایشی نیاز ندارند. شما می‌توانید در دروپال مجوزها را بر اساس نقش تنظیم کنید تا یک لایه اطمینان اضافی اضافه کنید.
  • مقیاس‌پذیری: همان‌طور که سازمانتان رشد می‌کند، دروپال به شما کمک می‌کند محتوای خود را متناسب با نیازهای پایگاه مشتریان در حال گسترش خود، مقیاس‌بندی کنید.
  • همیشه یک قدم جلوتر باشید: از طریق طراحی سایت با دروپال می‌توانید تقویم انتشار خود را ایجاد و پست‌ها را به‌طور خودکار با ماژول Scheduler زمان‌بندی کنید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از اصطلاحات طبقه‌بندی، به‌راحتی محتوای وب‌سایت خود را دسته‌بندی، پیدا و مرتب کنید. وقتی تیم شما مجبور نباشد محتوا را تعقیب کند، افراد تیم آزاد خواهند بود که وقت خود را صرف کارهای ارزشمندتری کنند – مانند ایجاد کمپین‌های بازاریابی درآمدزا برای مجموعه شما.

آموزش دروپال - سیستم مدیریت محتوا

سه ویژگی متمایز در مورد طراحی سایت با دروپال

هزاران سازمان در سراسر جهان از دروپال برای تقویت تجربه دیجیتال خود استفاده می‌کنند. ماهیت منعطف این پلتفرم آن را برای همه سازمان‌ها جذاب می‌کند، با این‌ حال چند ویژگی اساسی در مورد طراحی سایت با دروپال وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

۱. دروپال امن است

قبل از آموزش دروپال باید بدانیم که این سیستم دارای یک تیم امنیتی اختصاصی است که به حفظ امنیت مشتریان در برابر نقض احتمالی حریم آنها کمک می‌کند. برای سازمان‌هایی مثل سازمان‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و بخش عمومی، این امر می‌تواند خیلی مفید باشد.

۲. مشتری‌مداری با طراحی سایت دروپال ممکن می‌شود

اگر به‌دنبال ایجاد یک تحول دیجیتالی هستید که مشتریانتان را در رأس فرآیندهای شما قرار می‌دهد، در آموزش دروپال باید بدانید که این سیستم ابزاری است که به شما کمک می‌کند به مشتریانتان اهمیت بدهید و به آن‌ها ثابت کنید که یک سازمان مشتری‌مدار هستید.

۳. امکان تدوین استراتژی و سفارشی‌سازی با دروپال

دروپال درجه بالایی از سفارشی‌سازی را ارائه می‌کند. همین امر دروپال را به گزینه پیچیده‌تر و قدرتمندتری نسبت به سایر رقبایش تبدیل می‌کند، اما این موضوع به این معنی است که تیم‌ها می‌توانند یک تجربه یکپارچه را در تمام نقاط تماس خود ایجاد کنند. دروپال همچنین با ابزارهای زیر ادغام می‌شود: تجزیه ‌و تحلیل ترافیک گوگل، HubSpot، Mailchimp و هاتجر.

دشواری‌های طراحی سایت با دروپال

همه ما شنیده‌ایم در اختیار داشتن امکانات زیاد، مسئولیت‌های بزرگی به‌همراه دارد و در آموزش دروپال هم باید بدانید که این سیستم هم از این قاعده مستثنی نیست. این نرم‌افزار امکانات بی‌پایانی را به بازاریابان ارائه می‌دهد که همین می‌تواند راه اندازی سایت شما را بسیار پیچیده کند. این اولین دشواری کار با دروپال است، هرچند کار با یک توسعه‌دهنده شخص ثالث به ساده‌سازی طراحی سایت دروپال شما کمک می‌کند.

دومین دشواری کار با دروپال برمی‌گردد به این‌که کار با دروپال برای همه ساده نیست. برهمین‌اساس اگر به‌تازگی شروع به کار کرده‌اید یا به‌دنبال راه‌اندازی وب‌سایت خود در اسرع وقت هستید، یک پلت فرم  CMS  ساده‌تر ممکن است برای نیازهای شما مناسب‌تر باشد.

همچنین ازآن‌جایی‌که این یک نرم‌افزار متن‌باز است، کاربران دروپال می‌توانند ماژول‌ها و افزونه‌های خاص را به کار خود اضافه یا آن را حذف کنند. ازآن‌جایی‌که اکثر وب‌سایت‌های دروپال به‌صورت سفارشی کدگذاری شده‌اند و به‌طور همزمان از چندین افزونه بهره می‌برند، ممکن است برای تغییر و بهبود سایت به توسعه Back-end نیاز داشته باشید.

آموزش دروپال و مراحل اساسی ساخت یک سایت با دروپال

برای طراحی سایت با دروپال شما باید برخی نکات را به‌دقت رعایت کنید. درواقع این نکات، اصول و اساس ساخت و طراحی سایت هستند و نمی‌توانید بدون توجه به آنها کارتان را به‌درستی پیش ببرید. پس هر آموزش دروپال باید این نکات را پیش روی شما قرار بدهد.

مرحله 1: یک ارائه‌دهنده‌هاست پیدا کنید

در ابتدای آموزش دروپال شما باید بفهمید که می‌خواهید از کدام سرویس میزبانی استفاده کنید. تشخیص اینکه از کدام میزبان استفاده کنید می‌تواند کمی سخت باشد چون تعداد انتخاب‌هایتان زیاد است. برخی از آنها ارزان هستند درحالی‌که برخی دیگر هزینه زیادی دارند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که خلاصه‌ای درباره گزینه‌های مختلف خود مطالعه کنید.

مرحله 2: یک تم پیدا کنید

تم‌ها اساساً جنبه زیبایی‌شناختی وب‌سایت شما هستند. اکثر عناصر طراحی در وب‌سایت شما از موضوع کار شما الهام می‌گیرند. برخی از تم‌ها ویژگی‌های بیشتری نسبت به بقیه دارند. بسیاری از تم‌ها اهداف متفاوتی دارند و بسته به هدف، عملکردهای متفاوتی را ارائه می‌دهند. یک تم ممکن است برای یک وبلاگ مناسب باشد، درحالی‌که یک تم دیگر ممکن است برای یک رستوران مناسب باشد.

دروپال و وردپرس هر دو دارای تم‌های رایگان در دسترس هستند و به شما امکان دسترسی به تم‌های پرمیومی را می‌دهند که می‌توانید برای آن‌ها پول پرداخت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تم دانلود کنید و سپس فایل فشرده را در CMS خود آپلود کنید. پس از نصب، ظاهر وب‌سایت شما و نحوه ساخت آن تغییر خواهد کرد.

مرحله 3 از آموزش دروپال، افزونه‌ها یا ماژول‌ها را دانلود کنید

بخش زیادی از آموزش دروپال برمی‌گردد به بحث درباره ماژول‌ها. پلاگین‌ها و ماژول‌ها یک نرم افزار اضافه‌شده به بدنه CMS شما هستند که یک ویژگی جدید به سایت شما اضافه می‌کنند یا یک عملکرد جدید را به وب‌سایتتان ارائه می‌دهند. این نرم‌افزارهای اضافی تقریباً می‌توانند هر کاری را انجام دهند.

شیوه عملکرد آن‌ها فقط به این بستگی دارد که آنها برای چه کاری ساخته شده‌اند. برای مثال برخی می‌توانند عنوانی را در یک پست وبلاگ پنهان کنند درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند عملکرد لازم برای یک وبسایت فعال در حوزه تجارت الکترونیک را به وب‌سایت شما ارائه دهند.

چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که معمولاً چندین گزینه برای هر مشکلی که می‌خواهید برطرف کنید وجود دارد. همچنین در نظر بگیرید که اگر بیش از اندازه از افزونه‌ها یا ماژول‌ها استفاده کنید، وب‌سایت شما کند خواهد شد.

مرحله 4: از کد برای شخصی‌سازی استفاده کنید

دلیل اینکه بسیاری از افراد از CMS به‌جای سایت‌ساز استفاده می‌کنند این است که می‌خواهند وب‌سایت خود را به‌طورکامل شخصی‌سازی کنند. در بسیاری از موارد، این تصمیم به‌معنای استفاده از HTML و CSS برای رسیدن به آنچه نیاز دارید، خواهد بود.

گاهی اوقات افزونه‌ها یا ماژول‌ها کاری را که شما می‌خواهید انجام نمی‌دهند یا تم شما فاقد عملکردی است که بتوانید سریعاً آن را ویرایش کنید. استفاده از کد شخصی شما می‌تواند یک راه عالی برای سفارشی‌سازی بیشتر وب‌سایت شما باشد. نکته کلیدی در اینجا این است که شما باید بدانید که قرار است چه کاری انجام می‌دهید وگرنه ممکن است کارهایی که انجام می‌دهید، به ضررتان تمام شود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

سیستم مدیریت محتوا چیست و انواع آن کدامند؟

چه سایت‌هایی از دروپال استفاده می‌کنند؟

چه سایت‌هایی از دروپال استفاده می‌کنند؟

در آموزش دروپال ما قصد داریم چند نمونه از وب‌سایت‌های ساخته‌شده توسط دروپال را به شما ارائه دهیم. این نمونه‌ها از سایت‌های دولتی ایالات متحده، که برای صحبت با مردم استفاده می‌کنند، تا کانال‌های خبری، وبلاگ‌ها، دانشگاه‌ها و برخی شرکت‌های تجاری را شامل می‌شود، اما ما در این‌جا از جذاب‌ترین نمونه‌های ساخته‌شده با دروپال رونمایی خواهیم کرد؛ پس اگر قصد طراحی سایت دروپال را دارید حتماً به این نمونه‌ها سر بزنید و ببینید که دروپال چگونه می‌تواند فضاهای مختلفی را به‌منظور طراحی سایت با دروپال در اختیار شما قرار دهد.

وبسایت رسمی دولت استرالیا

دولت استرالیا – یکی از وب‌سایت‌های دولتی است که با دروپال ساخته شده است – و اطلاعاتی را در مورد هر چیزی که به کشور استرالیا مربوط می‌شود، از اطلاعات دولتی گرفته تا شرایط اخذ ویزا و جاذبه‌های توریستی، ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید در این وبسایت اطلاعاتی در مورد آموزش، بهداشت و محیط زیست بیابید.

وبسایت تسلا

یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ ‌سایت‌های ساخته‌شده با دروپال، تسلا است. بهترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی جهان یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های وب‌سایت دروپال است. تسلا از دروپال برای ساخت وب‌سایت‌های چند زبانه خود استفاده کرد. به نظر می‌رسد استفاده از این سایت بسیار شسته‌ورفته و آسان است.

وبسایت Verizon

Verizon یک وب‌سایت بسیار ساده و عالی برای خدمات رسانه دیجیتال خود دارد که با دروپال ایجاد شده است. این سایت کاملاً مینیمالیستی است اما تمام اطلاعاتی را که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید، در خود دارد. این سایت یک بار دیگر ثابت می‌کند که چقدر راحت می‌توان از نرم افزار دروپال استفاده کرد.

وبسایت Pinterest

Pinterest دروپال را برای بخش تجاری وب‌سایت خود انتخاب کرد. این قسمت به مشاغلی که با Pinterest کار می‌کنند اختصاص دارد. همچنین روش‌هایی برای کار با آنها، داستان‌های موفقیت و برخی اطلاعات مفید دیگر ارائه می‌دهد.

 توییتر

توییتر بله، درست خواندید، شرکت‌های بزرگی مانند توییتر نیز از دروپال استفاده می‌کنند. با وجود اینکه توییتر خود بر روی دروپال ساخته نشده است، اما از این نرم‌افزار برای پورتال توسعه‌دهندگان خود استفاده می‌کند. اینجا جایی است که آنها API و اسناد خود را ارائه می‌کنند و شما را برای اجرای برخی کارها به Forums.Twitter می‌فرستند.

eBay

وب‌سایت شرکت eBay نیز بر اساس دروپال ساخته شده است. اینجاست که می‌توانید اطلاعات دقیقی درباره شرکت دریافت کنید، برای کار درخواست دهید یا هر چیزی را که در حال وقوع است بررسی کنید.

نوکیا

نوکیا دارای چندین وب‌سایت جهانی است که با کمک دروپال ایجاد شده‌اند. آن‌ها محصولات خود را در وب‌سایت‌های دروپال خود تبلیغ می‌کنند و همچنین آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌های مربوط به ساخت خود را ارائه می‌دهند.

دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد احتمالاً یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌هایی است که با دروپال ساخته شده است. یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌ها یک وب‌سایت پیچیده چند صفحه‌ای مبتنی بر دروپال را برای بازدیدکنندگان خودش تدارک دیده است. شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به دانشگاه، شرایط پذیرش، بورسیه تحصیلی و بسیاری موارد دیگر را بیابید. این وب‌سایت همچنین دارای حساب‌های رسانه‌های اجتماعی تعبیه‌شده در وب‌سایت، و همچنین برخی ویدیوها و اخبار مربوط به دانشگاه است.

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر ایالات متحده نیز دروپال را به‌عنوان پلتفرم خود انتخاب کرده است. این وب‌سایت اطلاعاتی را برای دانشجویان فعلی و آینده فراهم می‌کند. شما می‌توانید تمام اخبار و اطلاعات مورد نیاز برای مطالعات در حال انجام یا آینده خود را بیابید. استنفورد همچنین به شما امکان می‌دهد در مورد تحقیقاتی که در دانشگاه در حال انجام است اطلاعات کسب کنید.

ناسا

احتمالاً یکی از بهترین سایت‌هایی که با دروپال ساخته شده است، ناسا است. این اطلاعات، تحقیقات، اخبار و سایر موارد مرتبط با موسسه را به‌میزان قابل‌توجهی ارائه می‌دهد. این سایت یک نمونه عالی از اجرای یک وب‌سایت پیچیده است و هنوز هم تجربه‌ای مفید برای کاربر ارائه می‌دهد.

اریک کلاپتون

وب‌سایت اریک کلاپتون، مجری و ترانه‌سرای بزرگ راک و بلوز نیز با این نرم‌افزار ساخته شده است. این سایت به حرفه اریک، کنسرت‌ها و اخبار او اختصاص داده شده است. با همه این‌ها، می‌دانیم که دروپال می‌تواند کمی سخت به نظر برسد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

آموزش کامل نصب درگاه پرداخت در وردپرس درگاه پرداخت پی پینگ

آیا استفاده و آموزش دروپال به زحمتش می‌ارزد؟

دروپال یک سیستم مدیریت محتوای قابل‌توسعه رایگان است. پروژه‌های توسعه وب در مقیاس بزرگ در فضای سازمانی، اغلب از دروپال استفاده می‌کنند. وقتی از وب‌سایت یک شرکت بزرگ یا ناشری با میلیون‌ها بازدیدکننده در سال دیدن می‌کنید، این احتمال وجود دارد که این وب‌سایت براساس دروپال ساخته شده باشد. در قسمت قبلی از آموزش دروپال دیدید که از موسسات آموزشی عظیم مثل آکسفورد گرفته تا شرکت‌های عظیمی مثل تسلا و حتی سازمان‌های دولتی از این CMS استفاده می‌کنند.

دروپال یک CMS مناسب برای همه نیست. اگر می‌خواهید یک وبلاگ ایجاد کنید یا یک وب‌سایت برای یک کسب‌وکار کوچک بسازید، وردپرس و جایگزین‌های آن به شما امکان می‌دهند تا سریع‌تر به هدفتان برسید. اگر توسعه‌دهنده نباشید استفاده از وردپرس آسان‌تر است، اما اگر کنترل و سفارشی‌سازی برای شما مهم‌تر از سهولت استفاده است، دروپال برای شما یک رقیب جدی خواهد بود

پس بیایید نتیجه‌گیری کنیم که اگر به یک سیستم مدیریت محتوای آماده سازمانی نیاز دارید که به این منظور تنظیم و طراحی شده است که پیچیده‌ترین مدیریت محتوا و سناریوهای سازمانی را در خود جای دهد، دروپال راه‌حل ایده‌آل شما خواهد بود.

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


elyass

۰۲/۰۴/۱۲ ۲۳:۲۴

شما بین elanat و drupal کدوم رو برای یادگیری پیشنهاد می کنید؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۴/۱۷ ۰۹:۰۳

    سلام
    خیلی به اهداف و موقعیت شغلی شما بستگی داره.
    در کل دروپال شناخته‌‎شده‌تر هست و احتمالا مقبولیت بیشتری توی ایران داره.

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید