درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
پی پال یک سرویس پرداخت بین‌المللی امن است که برای خرید از سایت‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پی پال، یکی از مهم‌ترین سیستم‌های پرداخت آنلاین در جهان

کیارش پورتارم در فین تک ۱۴۰۳/۰۳/۲۶

به‌دنبال خرید اشتراک سایت نتفلیکس یا آخرین کفش طراحی شده آدیداس در آمازون هستید، اما نمی‌دانید چگونه پرداخت خود را نهایی کنید؟ بارها پیش‌آمده که در مسیر خرید محصولات خارجی یا ایجاد اشتراک در یک سایت خارجی، به یک راه‌حل پرداخت بین‌المللی دسترسی نداریم.

زمانی که می‌خواهیم در یک وب‌سایت خارجی پرداختی انجام دهیم، معمولاً گزینه‌های مختلفی برای پرداخت به ما پیشنهاد می‌شود، از جمله استفاده از کیف پول پی پال یا کارت‌های اعتباری مانند ویزاکارت و غیره. اما پی پال چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ 

پی پال چیست؟

پی پال یک سرویس پرداخت آنلاین است که برای انتقال وجوه و خرید از سایت‌های خارجی و پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت پی پال امکان انتقال آنی وجه به سراسر دنیا برای کاربران ایرانی و رایگان بودن بسیاری خدمات آن برای کاربران خارجی است. 

می‌توان با استفاده از آن به‌راحتی اشتراک‌های مختلفی مانند استریم موسیقی یا ویدئو، خرید محصولات دیجیتال، پرداخت برای نرم‌افزارها و حتی انجام تراکنش‌های تجاری آنلاین را انجام داد. 

فریلنسرها نیز می‌توانند برای کسب درآمد خارجی از سایت‌های فریلنسری خارجی روی درگاه پی پال حساب کنند، چرا که شرکت‌های داخلی زیادی در ایران اقدام به نقد کردن درآمد ارزی با کمک پی پال کرده‌اند. 

پی پال به‌عنوان یک درگاه پرداخت ارزی با استفاده از امکان احراز هویت دومرحله‌ای و رمزنگاری برای ارتقای امنیت، امنیت بسیار خوبی را برای تراکنش‌های آنلاین فراهممی‌کند. درهرصورت، قبل از استفاده از هر روش پرداخت، حتماً شرایط و قوانین مربوط به آن را به‌دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید روشی امن و مطمئن را برای پرداخت انتخاب کرده‌اید. 

مروری بر تاریخچه پی پال

پی پال یک سرویس پرداخت آنلاین است که به شما امکان می‌دهد به‌سرعت و با اطمینان، پول را به‌حساب موردنظرتان در سراسر دنیا منتقل کنید. این سرویس ابتدا با نام Confinity در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و در سال 2001 با یک موسسه مالی ادغام شده و نام آن به Paypal تغییر کرد.

در آغاز، پی پال به‌دلیل تازگی و ناشناخته‌بودن، هدف بسیاری از هکرها و مجرمان اقتصادی بود و به همین دلیل حتی در کشور آمریکا ممنوع اعلام شد. اما با گذشت زمان، این روش پرداختی توسط خریداران و فروشندگان برای انجام تراکنش‌ها و معاملات مورداستفاده قرار گرفت.از طریق پی پال، می‌توانید با واردکردن اطلاعات حساب ایمیل و پسورد، به‌سرعت و با بیشترین امنیت، پول را به حساب مقصدتان انتقال دهید. این سرویس امن، خطراتی مانند سرقت و دزدی از دارایی‌های شما را تقریباً به صفر می‌رساند.

مزایای استفاده از پی پال چیست؟

  • استفاده از پی پال برای خرید و پرداخت در کسب‌وکارها بسیار آسان است. با متصل کردن کردیت کارت یا کارت اعتباری خود به حساب پی پال، می‌توانید به‌راحتی عملیات برداشت، افزایش اعتبار و سایر تراکنش‌ها را انجام دهید.
  • تراکنش‌های مختلف در پی پال ثبت شده و شما می‌توانید به‌راحتی به همه معاملات خود دسترسی داشته باشید، این باعث می‌شود تا بدون نگرانی بر حساب خود نظارت داشته باشید و فاکتورهای مربوطه را دریافت کنید.
  • پی پال علاوه بر استفاده از وب‌سایت، دارای اپلیکیشن هم هست که استفاده از آن راحت‌تر است. با استفاده از اپلیکیشن آن می‌توانید هرجا و هر زمان تراکنش انجام دهید. 
  • مشتریان وفادار و ماندگار پی پال، از تخفیف‌های ویژه‌ای برخوردار هستند. 
  • به‌علاوه، از قابلیت‌های دیگر درگاه پرداخت پی پال می‌توان به امکاناتی مانند خرید از سایت‌های خارجی، انتقال پول به دیگر حساب‌های پی پال، دریافت پول از سایر حساب‌ها، پرداخت صورت‌حساب و دریافت وجه از حساب بانکی اشاره کرد.

انواع حساب در پی پال

حساب‌های پی‌پال به ۳ دسته پرسونال، پریمیر و بیزینس تقسیم می‌شود.

هر یک از شرکت‌های معروف مانند اسکریل، وب‌مانی و پرفکت‌مانی، انواع مختلفی از حساب‌های مجازی را ارائه می‌دهند. در هنگام افتتاح حساب پی پال، نیز باید نوع حساب موردنظرتان را مشخص کنید. انواع حساب‌های پی پال به شرح زیر است:

۱. حساب Personal

این نوع حساب برای کاربرانی است که تازه وارد سیستم پی پال شده‌اند و هنوز تراکنش‌های مالی انجام نداده‌اند. حساب پرسونال امکانات کمتری نسبت به دیگر حساب‌ها دارد. با این حساب می‌توانید مبالغ موردنظرتان را انتقال دهید و دریافت کنید، خریدهای اینترنتی انجام دهید، اما نمی‌توانید فروش اینترنتی داشته باشید یا درخواست برای درگاه پرداخت اینترنتی بدهید. بیشتر حساب‌هایی که سایت‌های ایرانی ارائه‌دهنده این خدمات برای شما باز می‌کنند، از نوع پرسونال هستند.

۲. حساب Premier

این نوع حساب همه قابلیت‌های حساب پرسونال را دارد و برخی از خدمات اضافی نیز ارائه می‌دهد، از جمله دریافت کارت اعتباری و حساب بانکی. این حساب برای کسب‌و‌کارهای کوچک و فریلنسرها گزینه محدودی است ولی حجم پرداخت و دریافت این حساب ها بیشتر از حساب شخصی است. لازم به ذکر است که با استفاده از این حساب می‌توانید از قابلیت‌هایی مثل سبد خرید و گزارش پرداخت نیز بهره‌مند شوید.

۳. حساب Business

این نوع حساب برای شرکت‌های بزرگ و افرادی که تجارت انجام می‌دهند یا فروش آنلاین دارند، طراحی شده است. کارمزد انتقال وجه در این حساب پایین‌تر است، اما سقف انتقال بیشتر است و مهم‌تر از همه می‌توان با این نوع حساب برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی اقدام کرد. امکان دسترسی به چندین کارمند، گزارش‌دهی پیشرفته، راه‌حل‌های پرداخت یکپارچه و غیره از دیگر امکانات حساب بیزینس پی‌ پال است.

به جز موارد بالا حساب دانش آموزی (Student) هم وجود دارد که مختص افراد بالای ۱۳ سال است و خدمات خاصی را به دانش‌آموزان و دانشجویان ارایه می‌دهد. در این اکانت‌ها، خانواده می‌توانند برای تمام تراکنش‌های مالی فرزندان خود کنترل و نظارت داشته باشند، چرا که این حساب با ایمیل شخصی والدین افتتاح شده و به یکی از حساب‌های اصلی سرپرست خانواده متصل می‌شود. 

کارمزد پی پال چقدر است؟

برای انجام کارهایی مانند افتتاح حساب، خرید و پرداخت، پی پال از کاربران کارمزدی دریافت نمی‌کند و رایگان است. اما برای سایر خدمات ارائه شده، هزینه‌های متفاوتی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، برای انتقال وجه فوری باید ۱ درصد از موجودی حساب و حدود ۱۰ دلار کارمزد پرداخت شود. همچنین، انتقال وجه به حساب پی پال شخص دیگری که حساب پی پال دارد، رایگان است.

کارمزدهای پی پال برای هر سرویس چقدر است؟

کارمزدهای پی پال برای هر کدام از خدماتی که ارائه می‌دهد متفاوت است.

۱. کارمزد تراکنش: در آمریکا، برای تراکنش‌های مالی، ۲.۹ درصد از مبلغ کل به‌علاوه مقدار ثابت ۳۰ سنت کارمزد پرداخت می‌شود. در سایر کشورها، کارمزد به میزان ۴.۴ درصد از مبلغ کل است.

۲. کارمزد انتقال وجه: در آمریکا، ۲.۹ درصد از مبلغ کل و مقدار ثابت ۳۰ سنت کارمزد برای انتقال وجه دریافت می‌شود. در کشورهای دیگر، کارمزد بین ۰.۳ تا ۳.۹ درصد از مبلغ کل است.

۳. سقف انتقال وجه: مقادیر سقف انتقال وجه متغیر است و بسته به معیارها و بازخوردهای کاربران متفاوت است، اما معمولاً از ۱۰ تا ۱۰.۰۰۰ دلار متغیر می‌باشد.۴. کارمزد برای خرید آنلاین: در بعضی موارد، برای تراکنش‌های خرید آنلاین کارمزدی لحاظ نمی‌شود، مگر اینکه ارز حساب با ارز معامله شده متفاوت باشد.

در کل، درگاه پی پال امکانات متنوعی را ارائه می‌دهد که با وجود کارمزدها، استفاده از آن ارزشمند است، از جمله قابلیت‌هایی مانند انتقال وجه به کشورهای مختلف، امکان خرید و فروش آنلاین و همچنین فعالیت‌های فریلنسری.

فرق پی پال با ویزا کارت در چیست؟

ویزاکارت شبکه معتبر کارت اعتباری است که به‌عنوان واسطه‌ بین صادرکنندگان (به طور معمول بانک‌ها) و خریداران در معاملات کارت اعتباری عمل می‌کند. این کارت امکانات مختلفی از جمله پرداخت آنلاین و غیره را به کاربران ارائه می‌دهد.

پی پال به‌عنوان یک پردازنده یا دروازه متصل به شبکه‌های ویزاکارت و مسترکارت عمل می‌کند. این سیستم مالی آنلاین به‌عنوان یک سیستم باز تلقی می‌شود، زیرا پول مردم در حساب‌های بانکی پلتفرم پی پال ذخیره می‌شود. 

در واقع، درگاه paypal به‌عنوان یک‌ لایه میانی بین کاربران و خدمات مالی دیگر شناخته می‌شود و این اصلی‌ترین تفاوت پی پال با ویزا کارت است. به همین خاطر به‌آسانی می‌توانید از خدمات مالی آنلاین استفاده کنید.

تفاوت پی پال با مسترکارت

مستر کارت نیز یک کارت اعتباری بین‌المللی است که به شما اجازه می‌دهد از هر درگاهی که این کارت را می‌پذیرد، خرید انجام دهید. این کارت‌ها به عنوان واسطه بین صادرکنندگان و خریداران (به طور معمول بانک‌ها) در مجوز معاملات کارت اعتباری عمل می‌کنند. 

در مقابل، پی پال به عنوان یک سیستم پرداخت آنلاین به شما اجازه می‌دهد بدون به اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی خود، به تمام نقاط دنیا پول ارسال و دریافت کنید. شبیه به مورد قبل، پی پال مانند یک رابط میان مشتری و سایت خرید عمل کرده و به تسهیل پرداخت‌ها و بسیار از امور مالی دیگر کمک می‌کند. دریافت درگاه پی پال به‌ مراتب ساده‌تر از درگاه کارت‌ها است به همین دلیل بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین برای پرداخت از درگاه پی پال استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

این سیستم پرداخت یکی از امن‌ترین سیستم‌ها برای خرید و انجام تراکنش در سایت‌های خارجی است. با داشتن کیف پول پی پال می‌توانید به صورت آنلاین، امر انتقال وجه به سراسر دنیا را تنها با چند کلیک انجام دهید. این سرویس در کشور ما با محدودیت‌هایی مواجه است، اما می‌توانید از سایت‌های ایرانی ارائه دهنده این خدمت استفاده کنید. در این مطلب در مورد پی‌ پال بیشتر یاد گرفتیم. اگر شما نیز نکته یا سوالی در این خصوص دارید، پذیرای آن در بخش نظرات هستیم.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید