درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
مفاهیم اولیه کریپتوکارنسی - معرفی جامع

آشنایی با مفاهیم دنیای ارزهای دیجیتال

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

دنیای جذاب ارزهای دیجیتال توجه بسیاری از فعالان بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران و غیره را جلب کرده است. اما نمی‌شود بی‌گدار به آب بزنیم و بدون آشنایی با مفاهیم ابتدایی، توقع داشته باشیم که در این بازار سود کسب کنیم.

پس اگر جدیداً به دنیای کریپتوکارنسی علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید وارد بازار شوید، این مطلب را بخوانید تا با تعریف مفاهیم پایه‌ای کریپتوکارنسی‌ها آشنا شوید.

نکته: مفاهیم رمزارز (کریپتوکارنسی)، بلاک‌چین، ارز دیجیتال و جفت‌ارزها در مطلب قبلی بررسی شدند و دیگر تکرارشان نمی‌کنیم تا توضیحات خسته‌کننده نباشند.

بسیار خب، برویم سراغ اصل ماجرا …


سیستم مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) یا دیفای (Defi)

در مطلب قبلی هم خواندیم که اولین رمزارز، با هدف تمرکززدایی به وجود آمد. اما این اصطلاح یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال توضیح دهیم.

فرض کنید در خانواده‌ای به دنیا آمده‌اید که پدر سخت‌گیری دارد. تمامی کارهای اعضای خانواده تحت نظارت و کنترل پدر انجام می‌شود و برای هر کاری باید به او مراجعه می‌کنند. مثلاً اگر بخواهید به برادرتان پول قرض دهید، اول باید تأیید پدر را بگیرید و او هم باید به‌عنوان واسطه در فرایند انتقال پول، حضور داشته باشد. این یک خانواده‌ی متمرکز است. جامعه امروزی هم بر اساس چنین سیستمی پیاده‌سازی شده؛ مثلاً بانک مرکزی نهاد متمرکزی است که بر تمامی فرایندهای انتقال وجه نظارت دارد.

سیستم غیرمتمرکز سیستمی است که برای مبارزه با برخی از معایب سیستم متمرکز به وجود آمد است و بدون نظارت شخص/نهاد خاص فعالیت می‌کند. مسئولیت مدیریت و نظارت بر عهده‌ی تمام افرادی است که در شبکه فعال هستند.

اگر این تمرکززدایی را در سیستم‌های مالی و کریپتوکارنسی پیاده‌سازی کنید، مفهوم دیفای (DeFi) متولد می‌شود. دیفای یک مدل نوظهور برای مدیریت و سازماندهی تراکنش‌ها، مبادلات و خدمات مالی بر مبنای ارزهای دیجیتال است. فرضیه اصلی در شکل‌گیری و پیشرفت DeFi این بود که هیچ مرجع متمرکز یا واسطه‌ای برای دیکته کردن قوانین یا کنترل عملیات مالی وجود ندارد.

به‌عنوان‌مثال، دیفای باعث می‌شود سریعاً (و بدون نیاز به ضامن) وام بگیرید. در صورتی که چنین کاری در سیستم بانکی و مالی سنتی سخت (تقریبا غیرممکن) است.

آشنایی با مفاهیم پایه کریپتوکارنسی



گره یا نود (Node)

بلاک‌چین با توزیع اطلاعات بین گره‌ها غیرمتمرکز می‌شود. چطور؟

نود سخت‌افزاری است که به شبکه بلاک‌چین متصل می‌شود و وظایفی مثل تولید، دریافت و انتقال داده را انجام می‌دهد. بلاک‌چین یک نسخه از تاریخچه تمامی تراکنش‌هایش را در تمامی نودها ذخیره می‌کند. به‌علاوه این گره‌ها در فرایند تأیید تراکنش‌ها، انتشار اطلاعات در شبکه و ایجاد الگوریتم اجماع (که در ادامه درموردش صحبت می‌کنیم) هم نقش دارند.

گره یا نود چیست

انواع نودها:

1. نود کامل (Full Node)

به گره‌هایی که کپی کاملی از بلاک‌چین و تمامی تراکنش‌ها را ذخیره می‌کنند و مسئولیت اعتبارسنجی بلاک‌ها و تراکنش‌ها را بر عهده دارند، نود کامل می‌گویند. این نودها مستقل هستند و به امنیت و شفافیت عملکرد شبکه کمک می‌کنند.

2. نود سبک (Lightweight Node)

این نودها حجم کمی دارند، تمام اطلاعات بلاک‌چین را ذخیره نمی‌کنند و برای تأیید تراکنش‌ها و سایر عملکردهایشان به نودهای کامل و یا منابع ثالث متصل می‌شوند.

3. ماینرها

این مورد را دو پاراگراف پایین‌تر به طور مفصل توضیح می‌دهیم.


الگوریتم اجماع در بلاک‌چین (Consensus algorithms)

گفتیم که بلاک‌چین احتیاجی به حضور نهاد ناظر و تأییدهای آن ندارد. الگوریتم اجماع همان مکانیزمی است که این الزام را از بین می‌برد و سیستمی غیرمتمرکز می‌سازد. بر اساس این الگوریتم‌ها، افراد حاضر در بلاک‌چین مسئول تصمیم‌گیری هستند. بیایید دو الگوریتم اجماع مهم را جداگانه بررسی کنیم:


1.     الگوریتم اجماع اثبات کار (POW)

الگوریتم اجماع اثبات کار (proof of work)، الگوریتمی است که برای بیت‌کوین و برخی دیگر از کریپتوکارنسی‌های استفاده می‌شود. بر اساس این الگوریتم، ماینرها با یک سیستم کامپیوتری قدرتمند به شبکه وصل می‌شوند و برای حل مسائل پیچیده‌ی ریاضی با هم رقابت می‌کنند. اولین کسی که بتواند مسئله را حل کند، یک بلاک جدید به بلاک‌چین اضافه می‌کند و مقداری از کوین شبکه را به‌عنوان جایزه دریافت می‌کند.

اما الگوریتم POW چه نقشی در غیرمتمرکز بودن و امنیت بلاک‌چین ایفا می‌کند؟

سخت‌افزارهای ماینینگ فعال، سرورهایی هستند که بلاک‌چین از آن‌ها برای ذخیره اطلاعات و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند و هرچه تعداد ماینر بیشتر باشد، امنیت شبکه هم بیشتر است؛ چون هر ماینر یک نود در شبکه است و وظیفه حفظ امنیت اطلاعات را برعهده دارد. پس هیچ‌کس نمی‌تواند در شبکه کلاهبرداری کند، مگر اینکه 51 درصد نودهای شبکه را در اختیار داشته باشد. وقتی یک ارز دیجیتال (مثل بیت‌کوین) محبوب می‌شود، تعداد ماینرهای که به شبکه اضافه می‌شوند تا ارز استخراج کنند هم بیشتر می‌شود و این موضوع امنیت شبکه را بالا برده و احتمال کلاهبرداری را به نزدیک صفر می‌رساند.


2.     الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS)

الگوریتم گواه اثبات سهام (Proof Of Stake) به‌عنوان جایگزینی برای روش گواه اثبات کار معرفی شد تا تأثیرات مخرب آن بر محیط‌زیست و میزان مصرف انرژی را کاهش دهد. در روش اثبات سهام، خبری از نودهای ماینر نیست و نودهای اعتبارسنج (Validator) وظیفه تأیید تراکنش و ایجاد بلاک را بر عهده دارند. هر گره‌ای که رمزارز اصلی شبکه را بخرد و آن را در شبکه سپرده‌گذاری (استیک) کند، می‌تواند در فرایند اجماع سهیم باشد. در روش POW اولین ماینری که مسئله را حل می‌کرد می‌توانست بلوک جدید ایجاد کند و در روش POS رقابتی در کار نیست و نود به صورت اتفاقی از بین سرمایه‌گذارها انتخاب می‌شود تا بلوک جدیدی اضافه کند.

فرق الگوریتم PoW و PoS در کریپتوکارنسی


 قراردادهای هوشمند (smart cintract)

قرارداد هوشمند یکی دیگر از المان‌هایی است که نیاز حضور یک مرجع واسط را در بلاک‌چین رفع کرده و غیرمتمرکز بودن را ممکن می‌کند.

در اصل قرارداد هوشمند، قراردادی است که بین طرفین بسته می‌شود و فرایند اجرای آن – بر اساس شرایط و ضوابط خاص ذخیره شده در بلاک‌چین – به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. یعنی اگر شرایط ذکر شده در قرارداد محقق شوند، این قرارداد به صورت اتوماتیک اجرا خواهد شد.

بگذارید این مورد را هم با یک مثال فیزیکی شفاف کنیم. فرض کنید می‌خواهید از شرکتی در دوبی، یک لپ‌تاپ بخرید. لپ‌تاپ را انتخاب کرده‌اید و با قیمت آن (مثلاً بر اساس بیت‌کوین) و پروسه ارسالش به شهر خودتان (مثلاً تهران) هم موافقت کرده‌اید. قراردادی بین شما و فروشنده بسته می‌شود که بر اساس آن، در ابتدای کار هیچ مبلغی به شرکت پرداخت نمی‌کنید؛ هزینه‌ی ارسال و گمرک به‌محض رسیدن بسته به مرز ایران، از کیف‌پولتان کسر می‌شود و قیمت لپ‌تاپ را هم بلافاصله بعد از این که مأمور پست بسته را به شما تحویل داد، پرداخت می‌کنید. این قرارداد در بستر بلاک‌چین ثبت شده و تمامی نودها آن را تأیید کرده‌اند. کسی هم روی اجرای مفاد قرارداد نظارتی ندارد و تمامی فرایند انتقال رمزارز به صورت اتوماتیک (بسته به وضعیت سفارش) انجام خواهد شد.


قرارداد هوشمند چیست


صرافی ارز دیجیتال (Crypto Exchange): راهکار خرید رمزارزها

صرافی بستری است که از طریق آن می‌توان به خریدوفروش بیت‌کوین و سایر رمزارزها پرداخت و این ارزها را با یکدیگر مبادله کرد. صرافی‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. صرافی متمرکز: دقیقا مثل بانک عمل می‌کنند و یک شخص/نهاد مستقیما روی مبادلات نظارت می‌کند.
  2. صرافی غیرمتمرکز: مبادلات به صورت همتا به هما انجام می‌شود و هیچ نهاد واسطی وجود ندارد.

نکته: اغلب صرافی‌های متمرکز (مانند بایننس) به احراز هویت نیاز دارند و ما به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.


کیف پول ارز دیجیتال ( Crypto Wallet): راهکار ذخیره‌ی رمزارزها

همان‌طور که پول کاغذی و کارت‌های بانکی‌تان را در کیف‌پول فیزیکی نگهداری می‌کنید، دارایی‌های دیجیتال را هم می‌توانید در کیف‌پول دیجیتال نگهداری کنید. کیف‌پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند؛ مانند کیف پول‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، آنلاین و غیره. در مطلب «کیف پول دیجیتال چیست» این موارد را مفصل بررسی خواهیم کرد.


کیف پول دیجیتال


نهنگ (Whale)

به افرادی که دارایی زیادی در بازار کریپتو داشته باشند و تراکنش‌هایی با حجم بسیار بالا انجام دهند، نهنگ گفته می‌شود. وال‌ها به دلیل حجم زیاد معاملاتشان، بر قیمت‌های بازار تأثیر می‌گذارد.


مارکت کپ (Market Cap)

ارزش بازار یا مارکت کپ یکی از فاکتورهای مهم در تحلیل فاندامنتال است و از ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال در تعداد کل ارزهای در گردش به دست می‌آید.


هاوینگ (Halving)

هر چهار سال، مقدار بیت‌کوین اعطا شده به ماینرها به نصف کاهش می‌یابد، تا زمانی که تمام ۲۱ میلیون بیت‌کوین به طور مجازی استخراج شود (احتمالاً در حدود سال ۲۱۴۰). این موضوع را مفصل در مطلب اختصاصی بیت‌کوین بررسی کردیم.


تعریف هاوینگ ارزهای دیجیتال


هودل (هولد) یا HODL

اصطلاح HODL در واقع هم ‌معنی واژه HOLD در زبان انگلیسی بوده و به معنی ذخیره ارز دیجیتال در بلندمدت است. این اصطلاح زمانی به وجود آمد که شخصی به جای کلمه HOLD، کلمه HODL را تایپ کرده و پیام «من در حال هودل کردن هستم» را منتشر کرد.


ساتوشی (Satoshi)

ساتوشی نام خالق بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال در جهان است. امروزه به کوچک‌ترین کسر از بیت‌کوین یک ساتوشی گفته می‌شود. در واقع یک واحد ساتوشی ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین، یعنی یک‌صدم از یک‌میلیون BTC است.


آلت کوین (Altcoin)

به هر رمزارزی به جز  بیت‌کوین، آلت کوین گفته می‌شود. ارزهایی مانند اتریوم، لایت کوین، ریپل، کاردانو و سایر ارزها، آلت کوین محسوب می‌شوند.


توکن (Token)

به دارایی‌های دیجیتالی که روی بلاک‌چین ارزهای دیجیتال دیگر اجرا می‌شوند، توکن می‌گویند. توکن‌ها معمولاً از طریق فرایند ICO ایجاد می‌شوند و برای سرمایه‌گذاری، ذخیره ارزش یا خرید مورد استفاده قرار می‌گیرند. (مفهوم ICO را در ادامه توضیح می‌دهیم)


استیبل کوین (Stable Coin)

به هر کوینی که ارزشش با یک ارز معمول (مثل دلار) برابر باشد، استیبل کوین می‌گویند. استیبل کوین‌ها – بر خلاف دیگر رمزارزها – نوسان ندارند و قیمتشان پایدار است. برای مثال، تتر یک استیبل کوین است و قیمت یک تتر همیشه یک دلار است. استیبل کوین‌ها مناسب سرمایه‌گذارانی هستند که می‌خواهند از سرمایه‌شان محافظت کنند.


شت کوین (shit coin)

اصطلاح «شت‌کوین» معمولاً برای توصیف توکن‌های پرطرفدار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود که بدون توجه به کاربردشان، پتانسیل رشد زیادی را ارائه می‌دهند.


میم کوین (Meme Coin)

میم کوین‎ها ارزهایی هستند که برای شوخی ایجاد شده‌اند و پشتوانه خاصی ندارند.  دوج کوین، اولین میم کوین بود. نام و ایده لوگوی دوج‌کوین از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است که قبل از ایجاد کوین به‌عنوان میم (meme) یا همان طنز اینترنتی شناخته شده بود؛ بنابراین دوج‌کوین برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود و پشتوانه‌ای هم نداشت.


میم کوین چیست


دارک کوین (Dark Coin)

مثل هر حوزه‌ی دیگری، افراد آرمانگرا و کمال‌گرا در صنعت کریپتوکارنسی هم حضور دارند. دارک کوین‌ها در واقع نشان‌دهنده آرمان‌های افرادی هستند که به ایده‌ی اصلی شکل‌گیری رمزارزها (سیستم مالی غیرمتمرکز با هدف خارج کردن قدرت پول از دست دولت‌ها) پایبندند. بیت‌کوین دارک و اتریوم دارک، در حال حاضر اصلی‌ترین دارک‌کوین‌های موجود هستند.


پرایوسی کوین (Privacy Coin)

همان‌طور که از نام آن پیداست، این‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که برای برنامه‌های کاربردی حفظ حریم خصوصی استفاده می‌شوند؛ چون کد آن‌ها نسبت به بیت‌کوین و رمزارزهای رایج، راهکارهای امنیتی بهتری را برای تضمین حریم خصوصی فراهم می‌کند.


سیگنال (Signal)

سیگنال ارز دیجیتال یعنی اطلاعات دقیقی مثل نقطه ورود، حد ضرر، تارگت‌های اول و دوم و غیره را برای باز کردن یک پوزیشن معاملاتی در اختیار دیگران قرار دهید.


پامپ و دامپ (Pump And Dump)

افزایش ناگهانی قیمت یک رمزارز را پامپ و کاهش ناگهانی قیمت آن را دامپ می‌گویند. اخبار مهم‌ترین عامل ایجاد پامپ و دامپ هستند؛ مثلاً توییت‌های ایلان ماسک، پامپ و دامپ‌ها زیادی را در دوج‌کوین به وجود آورد.


مفهوم پامپ و دامپ در کریپتوکارنسی


ATH یا All Time High

وقتی که ارز دیجیتال به بالاترین قیمت خود برسد، اصطلاحاً می‌گویند ATH خود را زده است. بررسی ATH فاکتور مهمی در تحلیل تکنیکال است.


فومو (FOMO)

اصطلاح فومو از حروف اول عبارت “fear of missing out” گرفته شده که در زبان فارسی به معنای «ترس از دست دادن» است. این اصطلاح برای افرادی استفاده می‌شود که با بالا رفتن ارزش بعضی از سرمایه‌ها، بدون در نظر گرفتن شرایط و از روی هیجان اقدام به خرید می‌کنند تا از بقیه سهام‌داران عقب نیافتند.


فاد (FUD)

عبارت FUD از سه حرف اول سه کلمه‌ی Fear و Uncertainty و doubt (ترس، عدم قطعیت و ابهام) شکل گرفته که سه پایه اصلی تصمیم‌گیری در بازار کریپتوکارنسی را نشان می‌دهد. این موضوع اغلب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گسترده می‌شود؛ مثلاً یک فرد مشهور یا محبوب در خصوص حباب بودنِ بیت‌کوین صحبت می‌کند و بازار دچار فاد می‌شود و قیمت بیت‌کوین کاهش می‌یابد.


بازار گاوی (Bull Market)

شاخ‌های رو به بالای گاو هنگام مبارزه را دیده‌اید؟ به بازارهای صعودی، بازار گاوی می‌گویند. زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد و تعداد خریداران افزایش پیدا کند، بازار گاوی به وجود می‌آید.


بازار گاوی و بازار خرسی چیست


بازار خرسی (Bear Market)

خرس‌ها هنگام مبارزه و حمله، پنجه‌هایشان را به صورت نزولی حرکت می‌دهند و بازار خرسی هم بازار نزولی است. وقتی به دلیل وجود فروشندگان زیاد، عرضه بیشتر از تقاضا باشد، بازار خرسی شکل گرفته و قیمت کاهش میابد.


آربیتراژ (arbitrage)

به سودی که از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار مختلف به دست می‌آید، آربیتراژ می‌گویند. این سود زمانی به وجود می‌آید که یک سرمایه در بازارهای مختلف قیمت متفاوتی داشته باشد.


لیکویید شدن (Liquidation)

اگر سرمایه‌ی یک تریدر با ضرر او برابر باشد، صرافی حسابش را می‌بندد و معامله‌گر اصطلاحا لیکویید یا کال مارجین می‌شود.


فورک (Fork)

فورک شدن وقتی اتفاق می‌افتد که بخشی از جامعه رمزارز تصمیم بگیرند که دیگر نمی‌خواهند مسیر اصلی پروژه را طی کنند. مخالفین تغییراتی را در پروتکل یا قوانین بلاکچین ایجاد می‌کنند که بلاک‌چین را به دو (چند) نسخه‌ی متفاوت تقسیم می‌کند و بعد، این انشعاب‌ها هر کدام قوانین خاص خودشان را دنبال خواهند کرد. فورک دو نوع دارد:


1. سافت فورک (Soft Fork)

اگر تغییرات اعمال شده، با پروتکل قبلی بلاک‌چین سازگار باشند، سافت فورک اتفاق می‌افتد. به‌عنوان‌مثال آپدیت‌هایی که باعث ایمنی و سازگاری بیشتر بلاک‌چین می‌شوند و یا قابلیت جدیدی را به آن اضافه می‌کنند، سافت فورک هستند.


2. هارد فورک (Hard Fork)

اگر تغییراتی پایه‌ای و مهمی اعمال می‌شوند که پروتکل قبلی را نقض کنند، هارد فورک اتفاق می‌افتد. در این حالت دو نسخه‌ی کاملاً جدا از شبکه ایجاد می‌شود و قوانین هم کامل تغییر می‌کنند.

تاریخچه هارد فورک و سافت فورک در بیت کوین
همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، بیت‌کوین 2 هارد فورک و یک سافت فورک را تجربه کرده است.


تابع هش (Hash Function) و رمزنگاری در بلاک‌چین

امنیت بلاک‌چین با مکانیزم‎های متعدد و تکنیک‎های پیچیده رمزنگاری و ریاضی تامین می‌شود و تابع هش یکی از اصلی‌ترین دلایل امنیت بلاک‌چین است.

این‌طور فرض کنید که تابع هش، یک تابع ریاضی است که تعداد مشخصی ورودی (حروف، اعداد و یا تصاویر) را طی یک عملیات پیچیده، به یک خروجی رمزنگاری شده تبدیل می‌کند که این ویژگی‌های خاص را دارد:

  • صرف‌نظر از ورودی، سایز و طول خروجی یکسان است.
  • تابع هش عملکرد یک‌طرفه دارد و تقریباً غیرممکن است که کسی بتواند خروجی تابع را به ورودی اولیه آن برگرداند. یعنی اگر پیام شما به هش تبدیل شود، هیچ‌کس نمی‌تواند پیامتان را حدس بزند. این اصلی‌ترین دلیل اهمیت این تابع در امنیت بلاک‌چین است.
  • هر تغییر کوچک در ورودی تابع، یک تغییر بزرگ در خروجی تابع را به دنبال دارد و تابع هش به‌گونه‌ای طراحی شده که احتمال تشابه خروجی‌ها حداقل باشد. اما ورودی‌های یکسان، همیشه یک خروجی روی هش خواهند داشت.




راه‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال

حالا که تا حدی با بلاک‌چین و ارز دیجیتال آشنا شدیم، بهتر است در مورد نحوه کار کردن با آن‌ و روش‌های کسب درآمد از آن صحبت کنیم. راه‌های بسیاری برای سود کسب کردن از بازار ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه بعضی از آن‌ها را به‌اختصار توضیح خواهیم داد.


1.    معامله کردن یا ترید (Trade)

بازار ارز دیجیتال به نوسانات قیمت معروف است و بسیاری از فعالان، از این نوسانات سود کسب می‌کنند. اصلی‌ترین فاکتور تعیین قیمت ارزهای دیجیتال، عرضه و تقاضا است. اگر میزان عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت کاهش یافته و برعکس.

معامله کردن یا ترید یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد از کریپتوکارنسی‌ها بوده و مناسب افرادی است که دانش لازم برای پیش‌بینی تغییرات قیمت را دارند.

مثلاً معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند که یک ارز در یک بازه زمانی خاص، با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. پس آن ارز را پیشاپیش خریداری کرده و زمانی که قیمت ارز به نقطه موردنظر او رسید، آن را می‌فروشد و از افزایش قیمت سود کسب می‌کند. البته استراتژی‌های بی‌شماری برای ترید وجود دارد، اما برای این پیش‌بینی‌ها باید با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال آشنا باشید.


تحلیل تکنیکال (Technical analysis)

در این نوع تحلیل، پیش‌بینی و ارزیابی قیمت با استفاده از شاخص‌های ریاضی، روندهای آماری و تغییرات قیمتی گذشته انجام می‌شود. افرادی که از تحلیل تکنیکال برای ترید استفاده می‌کنند، بر این باور هستند که فعالیت‌های معاملاتی گذشته و تغییرات قیمت یک کریپتو، شاخص‌های ارزشمندی در شناسایی الگوی تغییرات قیمت و فعالیت بازار هستند.


تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال به «پتانسیل» دارایی نگاه می‌کند و اطلاعاتی مانند وضعیت مالی یک ارز دیجیتال، جامعه کاربران و برنامه‌های کاربردی بالقوه در دنیای واقعی را در نظر می‌گیرد. معمولاً در این روش باید به سایت پروژه مربوط به ارز دیجیتال مراجعه کنید، وایت پیپر آن را بخوانید و درباره آن تحقیق کنید.

نکته: کاغذ سفید یا وایت پیپر یک سند اطلاعاتی است که توسط یک شرکت یا سازمان برای تبلیغ یا برجسته کردن ویژگی‌های یک راهکار، محصول یا خدمات صادر می‌شود.


2.    سهام‌گذاری (Staking)

در روش استیکینگ دارایی در پلتفرم قفل می‌شود. با استیک کردن دارایی خود در تأیید تراکنش‌ها نقش خواهید داشت و در ازای وثیقه‌ای که گذاشتید، پاداش دریافت می‌کنید. این روش یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد است.

نکته: همان‌طور که قبلاً صحبت کردیم، استیکینگ فقط در شبکه‌هایی ممکن است که بر اساس الگوریتم اثبات سهام یا Proof Of Stake کار می‌کنند.

معنی استیکینگ در کریپتوکارنسی


3.    وام‌دهی ارزهای دیجیتال (Lending)

کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در پروتکل‌های وام‌دهی و پلتفرم‌هایی مانند compound سپرده‌گذاری کنند و در ازای آن، پاداش‌هایی مانند توکن اصلی پلتفرم یا کوین دریافت کنند.


4.    تأمین نقدینگی (Liquidity Providing)

سرمایه‌گذارانی که برای پلتفرم‌های نوظهور، نقدینگی تأمین می‌کنند، معمولاً سود خوبی از این سپرده‌گذاری کسب می‌کنند. یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از کریپتو به روش تأمین نقدینگی، سرمایه‌گذاری روی صرافی‌های غیرمتمرکز است؛ چون با این کار بخشی از کارمزدهای شبکه را نیز دریافت می‌کنید.


5.    بازی‌های بلاک‌چینی (Play To Earn)

بازی‌هایی مثل Axie Infinity هستند که در آن‌ها با خریدوفروش NFT بازی می‌کنیم و توکن‌های slp را در قالب پاداش دریافت می‌کنیم، روش خوبی برای کسب درآمد هستند. برخی از این بازی‌ها (مثل بازی crazy defense) نیاز به سرمایه اولیه ندارند و می‌توان با آن‌ها درآمدزایی داشت. سایر بازی‌ها سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارند و البته کسب درآمد از آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. اگر گیمر هستید حتماً به این گزینه برای دریافت کریپتوکارنسی‌ها فکر کنید.


6.    خریدوفروش NFT

NFT یا Non-Fungible Token یک دارایی دیجیتال (مثل آثار هنری دیجیتال و آیتم/اجناس مجازی) است که حق مالکیت دارد و غیرقابل‌تعویض است. به طور مثال شما می‌توانید بیت‌کوین را با یک کوین یا رمزارز دیگر معاوضه کنید؛ ولی NFTها این‌طور نیستند و نمی‌توانید یک NFT را با یک NFT دیگر معاوضه کنید.درست همان‌طور که نمی‌توانید یکی از نقاشی‌های ونگوگ را با نقاشی دیگرش معاوضه کنید.

هنرمندان می‌توانند آثار خود را به صورت NFT بفروشند و سایر افراد هم می‌توانند با خریدوفروش NFTهای موجود کسب درآمد کنند.


NFT چیست


7.    متاورس (Metaverse)

مفهوم متاورس هنوز به خوبی شکل نگرفته و همچنان در حال رشد است؛ ولی به‌طورکلی متاورس را می‌توان یک دنیای دیجیتالی در نظر گرفت که در آن انسان‌ها با آواتار‌های مخصوصشان وارد می‌شوند و با یکدیگر تعامل دارند، سر کلاس یا جلسات کاری رفته و یا اینکه به سینما و خرید می‌روند. شما می‌توانید آواتار خود را با خصوصیات ظاهری خود درست کنید، به یک فروشگاه لباس بروید و لباس‌های مختلف را پرو کنید و آن را بخرید تا به‌صورت واقعی با پست برایتان ارسال شود.

با سرمایه‌گذاری در توکن‌های متاورسی یا خرید زمین در متاورس می‌توانید کسب درآمد کنید. در حال حاضر با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند decentraland، می‌توان ان‌اف‌تی‌هایی را به‌صورت زمین یا املاک مجازی که ارزش آنها در حال زیاد شدن است، خریداری کنید. سرمایه‌گذاری بلندمدت در این دارایی‌ها سود زیادی دارد. تبلیغات هم یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد در متاورس است؛ یعنی اگر شخصی در متاورس زمین یا ملکی داشته باشد، می‌تواند کارهای تبلیغاتی انجام دهد و با توجه به منطقه‌ای که در آن ملک دارد هزینه‌های متفاوتی را برای تبلیغات دریافت کند.


8.    ایردراپ‌ (Airdrop)

ایردراپ ارزهای دیجیتال، پروژه جدید حوزه بلاک‌چین است. در این روش در ازای فعالیت‌های ساده‌ای مثل دنبال کردن صفحات اجتماعی پروژه، توییت کردن و غیره، توکن دریافت می‌کنید. بعضی افراد هم هستند که بخشی از توکن‌های خود را رایگان در اختیار کاربران جدید قرار می‌دهد.


9.    Icoها

عرضه اولیه کوین (Initial Coin Offering) روشی برای جذب سرمایه پروژه‌های بلاک‌چینی و ارزهای دیجیتال است. گردانندگان یک رمزارز برای جذب سرمایه اولیه موردنیازشان، توکن شبکه خود را عرضه اولیه کرده و در ازای آن، رمزارزهای باارزشی مثل بیت‌کوین را دریافت می‌کنند.


ICO چیست؟



کلام پایانی

این هم از دومین مقاله از سری مجموعه مقالات کریپتوکارنسی. هدفمان این بود که مفاهیم اولیه این حوزه را کوتاه و ساده توضیح دهیم.

و اگر مفهومی فراموش کرده بودیم، برایمان کامنت بگذارید تا به مقاله اضافه‌اش کنیم.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید