درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
بایننس کوین (BNB) و صرافی بایننس

بایننس کوین (BNB) چیست؟ معرفی جامع صرافی بایننس و ارز دیجیتال آن

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

با گسترش فناوری‌های جدید در دنیای امروز، اقتصاد دیجیتال به سرعت در حال پیشروی است. ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها هم یکی از تکنولوژی نوظهور هستند که روزبه‌روز محبوبیت بیشتری کسب می‌کنند.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم بعد از پیشرفت رمزارزها به وجود آمدند تا بستری برای معاملات ایجاد کنند. البته گاهی اوقات یک صرافی، دارایی خودش را برای اهداف خاصی مانند تخفیف در کارمزد پلتفرم معاملاتی ایجاد می‌کند. بایننس کوین (BNB) در این دسته قرار می‌گیرد و توسط صرافی بایننس ایجاد شده است. اما ارز دیجیتال بایننس کوین چیست و چرا مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است؟ در این مقاله از پی‌پینگ داستان پیدایش و گسترش این ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.


بایننس کوین چیست؟

بایننس کوین رمزارزی است که توسط صرافی بایننس (یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال) ساخته شده است تا توکن کاربردی این صرافی باشد. این رمزارز در ابتدا بر روی بلاک‌چین اتریوم با استاندارد ERC 20 اجرا می‌شد، اما پس از آن که صرافی بایننس موفق شد بلاک‌چین خودش (بایننس‌چین) را توسعه دهد، BNB را به توکن اصلی شبکه تغییر داد.


صرافی بایننس چیست؟

بایننس (Binance) یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارزی جهان است که سال 2017 در چین تاسیس شد. بایننس یک پلتفرم جامع است که در آن کاربران می‌توانند بیش از صدها رمزارز را معامله کنند، کیف‌های رمزارزی خود را مدیریت کرده و از خدماتی مانند اکسچنج (صرافی)، مارجین تریدینگ (تجارت با اعتبار)، استیکینگ (سپرده‌گذاری)، لندینگ (اعطای وام) و غیره استفاده کنند.

حجم بالای معاملات، خدمات متنوع، رابط کاربری جذاب و نرخ کارمزد پایین اصلی‌ترین دلایل محبوبیت صرافی بایننس هستند. همانطور که گفتیم، بایننس کوین هم به‌عنوان واحد ارزش این شبکه معرفی شده است تا برخی خدمات و تخفیفات در صرافی بر اساس BNB انجام شود. به‌علاوه کسانی که بایننس هودل (ذخیره) می‌کنند، از تخفیفات صرافی هم بهره‌مند می‌شوند.

نرم افزار صرافی بایننس


تاریخچه ارز بایننس کوین

بایننس کوین اولین بار طی عرضه اولیه سکه (ICO) در جولای 2017 معرفی شد. در این فرایند حدود 200 میلیون واحد با قیمت یک اتریوم به ازای 2700 توکن BNB عرضه شدند و مجموع 15 میلیون سرمایه را برای صرافی بایننس به ارمغان آوردند. 50٪ سرمایه جمع‌آوری‌شده در طول فرایند ICO برای مارکتینگ و برندینگ صرافی استفاده شد و حدود یک سوم باقی‌مانده هم به ساخت پلتفرم بایننس و ارتقای اکوسیستم آن اختصاص داده شد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت ICO تخفیفاتی بود که صرافی برای خریداران زودهنگام در نظر گرفت. به‌عنوان‌مثال برای افرادی که در اولین ساعت عرضه خرید می‌کردند، 50٪ تخفیف در نظر گرفته شده بود.

بعد از فرایند ICO، بایننس به یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌ها تبدیل شد و BNB هم فرایند رشد قیمتی خود را آغاز کرد.

مهم‌ترین اتفاق بعدی در تاریخ بایننس، در سال ۲۰۱۹ رخ داد. همانطور که بالاتر هم گفتیم، در این سال بود که BNB از شبکه اتریوم جدا شده و به بلاک‌چین بایننس مهاجرت کرد تا بر افزایش سرعت تراکنش‌ها و مدیریت حجم بالاتری از ترافیک ورودی تمرکز کند.

تغییرات صورت گرفته در ساختارهای بایننس و افزایش محبوبیت این صرافی سبب شد تا BNB رشد چشمگیری را در اواخر سال 2020 تجربه کند.

صرافی در همینجا متوقف نشد و در سال 2021 بلاک‌چین خود را ارتقا داد. در نهایت بار ترافیکی و قیمت بالای گس در اتریوم، سبب شد تا ارز بایننس کوین جایگزین معتبری برای اتریوم شود و برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های NFT مانند Alien Worlds و Axie Infinity بر روی بلاک‌چین پشت BNB اجرا شوند. همین امر سبب شد که BNB در نوامبر 2021 به بالاترین قیمت خود (600 دلار آمریکا) برسد و در رده ۱۰ ارز دیجیتال گران قیمت قرار بگیرد.

در نهایت رمزارز BNB پس از یک دوره رشد، در سراشیبی کاهش قیمت قرار گرفت. برای مثال، در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ قیمت یک BNB حدود ۲۴۷ دلار آمریکا بود؛ در حالی که همین ارز در نوامبر سال 2021 حدود 600 دلار قیمت داشت.

در حال حاضر (جولای 2023) و بعد از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از صرافی بایننس و موسس آن، انتظار می‌رود که قیمت بایننس کوین بیشتر از قبل افت کند.


نمودار تغییرات قیمت بایننس کوین (BNB)


مزایا و معایب بایننس کوین

بایننس کوین محبوبیت خود را مدیون مزایای زیر است:

  • دسترسی جهانی و بدون محدودیت
  • امنیت بالای صرافی و بلاک‌چین آن
  • تراکنش‌های آنی بدون وابستگی به بانک‌ها و دولت‌ها
  • استفاده گسترده در سامانه‌های پرداخت آنلاین و صرافی‌های کریپتوکارنسی

البته بایننس کوین معایب خاص خودش را هم دارد. برای مثال ارزش و عملکرد BNB به طور مستقیم به صرافی بایننس وابسته است و مشکلات صرافی مستقیما بر قیمت و مبادلات این رمز ارز تاثیر می‌گذارد.


کاربردهای بایننس کوین

کاربران از ارز دیجیتال BNB برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • پرداخت هزینه‌ها در صرافی بایننس به منظور کاهش کارمزد پرداختی به صرافی
  • نگه داشتن (هودل کردن) برای کسب سود
  • استفاده در صنعت سرگرمی (مانند هدایای مجازی، بلیط‌های بخت‌آزمایی و غیره)
  • سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های ETF و سایر دارایی‌ها
  • گرفتن وام در برخی پلتفرم‌ها (با وثیقه گذاشتن بایننس)


BNB چگونه کار می‌کند و مکانیزم اجماع بایننس کوین چیست؟

BNB هم درست مانند سایز رمزارزها است و ارزش آن بر اساس میزان معاملات تغییر می‌کند. افراد می‌توانند BNB را در کیف پول‌های سازگار خارج از صرافی‌های کریپتو نگه دارند و سکه را مستقیماً برای پرداخت یا موارد دیگر به دیگران ارسال کنند. کوین BNB به تراکنش‌ها در دو بلاک‎چین موازی در زنجیره BNB کمک می‌کند: BNB Beacon Chain و زنجیره هوشمند Binance Smart Chain.

BNB Beacon Chain اولین بلاک‌چین بایننس است که بر روی سهام‌داری و حاکمیت برای دارندگان BNB متمرکز شده است. BSC یک بلاک‌چین سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که به‌عنوان جایگزینی برای شبکه اتریوم عمل می‌کند و شکل‌گیری قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌کند. BNB Chain از مکانیزم اجماع منحصربه‌فردی که به‌عنوان اثبات اقتدار سهام‌دار (PoSA) شناخته می‌شود برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اداره شبکه خود استفاده می‌کند. این سیستم الگوریتم‌های اجماع اثبات سهام (DPoS) و اثبات قدرت (PoA) را ترکیب می‌کند. این بدان معناست که سکه BNB هم در زنجیره بایننس و هم در زنجیره BSC برای تراکنش‌ها و سهام‌بندی، در میان سایر اقدامات استفاده می‌شود.


توکن سوزی خودکار بایننس کوین چیست؟

توکن‌سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که صرافی بایننس تعدادی از توکن‌های BNB را عمدا از چرخه خارج می‌کند تا تعداد کل توکن‌های BNB در گردش کاهش یافته و قیمت توکن‌های باقی‌مانده افزایش یابد. این رویداد به صورت دوره‌ای و منظم برگزار می‌شود. به همین دلیل است که توکن سوزی بایننس کوین، به یکی از ویژگی‌های اصلی این رمزارز تبدیل شده است.

بایننس از سال ۲۰۱۷ به طور مداوم توکن سوزی‌های فصلی را انجام می‌دهد و هر سه ماه، یک پنجم سود خود را برای بازخرید و نابودی دائمی یا «سوزاندن» سکه‌های بایننس خزانه‌اش، استفاده می‌کند. این کار تا زمانی ادامه دارد که نیمی از عرضه اولیه کوین (۱۰۰ میلیون BNB) توسط صرافی خریداری و نابود شود. به گفته‌ی مدیرعامل بایننس Changpeng Zhao، پنج تا هشت سال دیگر طول می‌کشد تا ۵۰ درصد از عرضه پیش‌بینی‌شده توسط مکانیزم سوزاندن خودکار صرافی، از چرخه خارج شوند.

توکن سوزی بایننس کوین



بهترین کیف پول‌های بایننس کوین

از آنجایی که BNB قبلاً یک توکن استاندارد ERC-20 بود، می‌توانستید آن را در هر کیف پول دیجیتال سازگار با اتریوم ذخیره کنید. با این حال، با انتقال BNB به بلاک‌چین بومی بایننس کوین، استاندارد آن به BEP2 تبدیل شد و تعداد کیف‌پول‌هایی که از BEP2 پشتیبانی می‌کنند، به‌اندازه‌ی اتریوم گسترده نیست؛ اما هنوز هم گزینه‌های خوبی وجود دارند. کیف پول‌های زیر از کوین‌های شبکه BEP2 پشتیبانی می‌کنند و بهترین گزینه‌ها هستند:


1. کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S

این کیف پول، محبوب‌ترین کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال در بازار است. Ledger Nano S از نظر امنیت بهترین است و کاربری فوق‌العاده آسانی دارد. این کیف‌پول نه فقط از BNB، بلکه از صدها آلت‌کوین هم پشتیبانی می‌کند و مدام به‌روزرسانی می‌شود.

این کیف‌پول به تعویض باطری نیازی ندارد و با اتصال به پورت USB کامپیوتر شما شارژ می‌شود.

بهترین کیف پول برای بایننس کوین


2. کیف پول موبایلی Trust Wallet

Trust Wallet کیف پول رسمی ارز دیجیتال بایننس است و به خوبی با سکه‌های BNB کار می‌کند. به‌علاوه از اتریوم و تقریباً تمام توکن‌های ERC-20 نیز پشتیبانی می‌کند. Trust Wallet همچنین از سایر پروتکل‌های ارزهای دیجیتال پیشرو پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین می‌توانید از آن برای ذخیره بیت‌کوین (BTC)، ریپل (XRP)، ترون (TRX)، مونرو (XLM) و غیره استفاده کنید. این کیف پول فقط در نسخه‌ی موبایلی برای کاربران اندروید و iOS در دسترس است.


کلام پایانی: آینده ارز دیجیتال بایننس کوین

با توجه به رشد روزافزون ارزهای دیجیتال و افزایش استفاده از تکنولوژی بلاکچین، بایننس کوین به‌عنوان یکی از برترین ارزهای دیجیتال در آینده مطرح خواهد بود. با تلاش بایننس برای بهبود و گسترش بسترهای معاملاتی، توسعه تکنولوژی و ارائه خدمات نوآورانه، بایننس کوین به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار ارزهای دیجیتال به فعالیت ادامه خواهد داد. BNB با توانایی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود، نقش به سزایی در آینده اقتصاد دیجیتال ایفا می‌کند؛ اما همچنان نگرانی‌هایی در خصوص کاهش قیمت آن مطرح است.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید