درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
کیو آر کد | QR Code

همه چیز درباره کیو آر کد | QR Code

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۰/۰۲/۲۸

در عصر حاضر استفاده از کیو آر کد ها (QR Code) روز به روز در حال افزایش است. از این کدهای تصویری برای تسهیل ارائه اطلاعات به مخاطبان با قرار دادن در کارت ویزیت کسب‌وکار و رزومه‌ی خود یا هزاران کاربرد دیگر استفاده می‌شود. اگر در مورد پتانسیل‌های زیاد این فناوری شگفت زده شده‌اید و می‌خواهید بیش‌تر در مورد آن بدانید، با ما در این مقاله همراه باشید. 

کیو آر کد چیست و چگونه کار می‌کند؟

به عنوان سریع‌ترین پاسخی که می‌توان داد، کیو آر کد در اصل یک پاسخ سریع (quick response) است! QR Code یک نسخه‌ی دو بعدی از بارکد است که می‌تواند گستره‌ی وسیعی از اطلاعات را انتقال دهد؛ این انتقال تقریبا به صورت آنی و به وسیله‌ی یک تلفن همراه انجام می‌شود. 

کیو آر کد با قابلیت ذخیره‌ی حداکثر ۷۰۸۹ رقم و یا ۴۲۹۶ کاراکتر (شامل علائم نگارشی و کاراکترهای خاص)، می‌تواند به طور مشابه کلمات و عبارت‌هایی مانند آدرس‌های اینترنتی را رمزگذاری کند. چیزی که باید همیشه در نظر داشته باشیم، مخصوصا وقتی بحث طراحی و زیبایی شناسی می‌شود، این است که با افزایش داده‌های کیو آر کد، اندازه‌ی آن نیز افزایش پیدا می‌کند و ساختارهای آن پیشرفته‌تر می‌شوند.  حتی زمانی که کد QR آسیب می‌بیند، ساختار داده‌ی کدهای آن‌ دارای چندین رونوشت هستند. وجود ساختارهای اضافه باعث می‌شود آسیب‌های وارد به این کیو آر کدها تا ۳۰ درصد بی خطر باشند و تاثیری بر خوانایی آن‌ها در اسکنرها نگذارند. 

تاریخچه‌ای کوتاه از QR Code

در سال ۱۹۹۴، شرکت دنسو ویو (DENSO WAVE)،‌ که یک شرکت تولیدی وابسته بود، نیاز به یک فناوری بهتر،‌ سریع‌تر و قوی‌تر از بارکد داشت تا بتواند تعداد کاراکترهای بیش‌تری را پردازش کند و به آن‌ها در ردیابی وسایل نقلیه و بخش‌های مختلف شرکت کمک کند. ماساهیرو هارا، با یک تیم دو نفره،‌ وظیفه‌ی توسعه‌ی ابزاری را بر عهده گرفت که امروزه ما به آن کد QR می‌گوییم.

یکی از پرچالش‌ترین مسائلی که برای هارا و تیمش پیش آمد، ایجاد راهی بود که کدهای دو بعدی بتوانند با سرعت بالایی خوانده شوند. این چالش درست زمانی که الگوی تشخیص موقعیت اضافه شد، به وجود آمد. کیو آر کدها باید منحصر به فرد می‌بودند و این باعث شد تیم هارا یک سال دیگر را نیز روی نسبت فضای سفید و مشکی کیو آر کد کار کنند. این نسبت‌ها باید در هنگامی که آن‌ها را روی ماده‌ای چاپ کنند، دقیق کار کند. نتیجه‌ی کار آن‌ها چه شد؟ در نهایت نسبت ایده‌آل به شکل 1:1:3:1:1 درآمد. با شناسایی این عدد، توانستند فضای سفید و سیاه موجود در الگوی تشخیص موقعیت را شناسایی کنند و این موضوع باعث شد برنامه‌ی آن‌ها صرف نظر از زاویه‌ی دوربین بتواند درست کار کند. به سادگی می‌توان گفت این نسبت به شما اجازه می‌دهد از هر زاویه‌ای (بالا، پایین، چپ یا راست) از QR Code استفاده کنید. 

گرچه اولین بازار هدف QR Code برای شرکت‌های تولیدی بود، اما با گسترش تلفن‌های همراه، این فناوری برای همگان و در هر زمانی قابل دسترس شد. یکی دیگر از دلایل فراگیر شدن کدهای QR نیز عدم ثبت اختراع آن بود و باعث شد این فناوری به صورت منبع باز (open source) در اختیار همه قرار گیرد. امروزه کیو آر کدهای مدرنی را می‌بینید که حجم زیادی از اطلاعات را انتقال می‌دهند و معنی چاپ در صحنه‌ی بازاریابی دیجیتال را دگرگون کرده‌اند. 

چگونه یک کیو آر کد را اسکن کنیم؟

تلفن‌های هوشمند جدید یک کیو آر کد خوان یک‌پارچه شده با دوربین گوشی دارند؛ مانند Bixby Vision برای اندروید و سیستم عامل iOS 11 برای اپل. اما اصلا نگران نباشید. اگر گوشی همراه شما QR Code خوان ندارد، تعداد بی‌شماری برنامه وجود دارند که می‌توانید از طریق اپ استورها با چند کلیک ساده تهیه کنید.

ساختار و پیکربندی کد QR

فرض کنید در دهه‌ی ۱۹۹۰ هستید و با خارج کردن کاست ویدئو خود از تلویزیون، نمایش‌گر تلویزیون شما شبیه به یک نویز ثابت سفید رنگ می‌شود. از نظر ظاهری ممکن است افراد با نگاه به QR Code چنین تصویری در ذهنشان شکل بگیرد. در واقع کیو آر کد یک ماتریس پیچیده از مربع‌های سیاه و سفید است. با این که کیو آر کد شبیه یک تصویر پیکسل‌بندی شده‌ است، اما در اصل هر یک از این مربع‌ها یک نشان‌گر عملکردی مهم هستند که در قابلیت‌های اشتراک اطلاعات کیو آر کد لحاظ شده اند.

نشان‌گرهای تشخیص موقعیت

نشان‌گرهای تشخیص موقعیت در سه گوشه‌ی کیو آر کد جای گرفته‌اند و با تشخیص موقعیتی که این کدها چاپ شده‌اند، با وضوح و سرعت بالا کدها را می‌خوانند و متوجه می‌شوند. این نشان‌گرها کمک می‌کنند تا به سرعت وجود یک QR Code در تصویر و هم‌چنین جهت گیری آن تشخیص داده شود. 

نشان‌گرهای هم ترازی

این نشان‌گرها کوچک‌تر از نشان‌گرهای تشخیص موقعیت هستند. نشان‌گرهای هم ترازی کمک می‌کنند کیو آر کدهایی که روی سطوح خمیده کشیده شده‌‌اند، صاف شوند. در ضمن هرچه کیو آر کد اطلاعات بیش‌تری ذخیره کند، این نشان‌گر بزرگ‌تر می‌شود و به الگوهای هم‌ ترازی بیش‌تری نیاز دارد. 

الگوی اندازه‌ی کیو آر کد

ماژول‌های سیاه و سفید روی QR Code، ساختار شبکه‌ای اطلاعات را نشان می‌دهند. با استفاده از این خط‌ها، اسکنر متوجه می‌شود داده‌های ما چقدر بزرگ هستند. 

اطلاعات نسخه‌ی کیو آر کد

تا کنون حدود ۴۰ نوع کیو آر کد مختلف ساخته شده‌اند؛‌ نشان‌گر اطلاعات نسخه، نسخه‌ی مورد استفاده را مشخص می‌کنند. رایج‌ترین نسخه‌های آن از ۱ تا ۷ هستند.  

اطلاعات فرمت کیو آر کد

الگوی فرمت، شامل اطلاعاتی در مورد میزان خطا و الگوی پوشش QR Code می‌دهد و سعی می‌کند سرعت اسکن QR Code را افزایش دهد.

کلیدهای تصحیح داده و تصحیح خطا

سازوکار اصلاح خطا در ساختار کیو آر کد برای وقتی است که همه‌ی داده‌ی شما درگیر شده است. هم‌چنین کلیدهای تصحیح خطا، فضایی برای بخش‌های اصلاح خطا به اشتراک می‌گذارند که اجازه می‌دهند کدها تا ۳۰ درصد آسیب را تحمل کنند.

ناحیه‌ی امتحانی

این ناحیه مانند اهمیت فضای سفید در طراحی است که ساختار و درک بهتری به ارمغان می‌‌آورد. شاید برایتان سوال باشد که این بهبود ساختار برای چه کسی یا چه چیزی بهتر است؟ در جواب باید گفت، فایده این بهبود ساختار برای برنامه‌ی اسکن‌کننده است؛ در تشخیص کیو آر کد از اطرافش، ناحیه‌ی امتحانی نقش حیاتی دارد.

کیو آر کد استاتیک چیست؟

یک کیو آر کد استاتیک (ثابت)، شامل اطلاعاتی است که ثابت است و پس از ایجاد کد دیگر قابل ویرایش نیست. این کیو آر کدها برای استفاده‌ی شخصی و هم‌چنین برای API ( رابط برنامه‌نویسی نرم افزار) مناسب هستند. با استفاده از این APIها، می‌توان تعداد زیادی از کدهای شناسایی کارمندان، اطلاعات رویدادها، مستندسازی محصولات فنی و بسیاری از موارد کاربردی دیگر را ذخیره و فراخوانی کرد. از سوی دیگر به خاطر ماهیت ثابت آن‌ها، این نوع کیو آر کدها برای کسب‌وکاها و کمپین‌های بازاریابی مناسب نیستند زیرا کدهای ثابت اجازه‌ی ردیابی شاخص‌های عملکردی و ویرایش نوشته‌ها را نمی‌دهند.  

کاربرد انواع کیو آر کدهای استاتیک 

وای فای

با استفاده از این ویژگی دوستان و خانواده‌تان می‌توانند به راحتی با اسکن کد QRی که شما تعیین می‌کنید، به وای فای متصل شوند. 

بیت‌کوین

می‌توانید آدرس کیف پول بیت‌کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال خود را به QR Code تبدیل کنید و از این طریق تراکنش‌های رمزنگاری شده‌ی شما راحت‌تر انجام می‌گیرد. 

متن ساده

با QR Code تا ۳۰۰ کاراکتر به کاربرانتان نشان دهید و به آن‌ها در هر زبانی پیام خود را برسانید. 

وی‌کارت (VCard) 

اگر کارت کسب‌وکارتان را چاپ کرده‌اید، می‌توانید با افزودن یک کیو آر کد به آن اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل، تلفن شرکت، آدرس سایت و سایر جزییات شرکت خود را با یک اسکن سریع کیو آر کد به مشتریانتان نمایش دهید. 

ایمیل

با استفاده از کد QR می‌توانید به راحتی برای کاربران خود یک ایمیل از پیش تعیین شده با قابلیت ویرایش بفرستید.

کیو آر کد دینامیک چیست؟

این نوع کدهای QR به شما اجازه می‌دهند اطلاعات خود را به روزرسانی و ویرایش کنید و حتی نوع آن‌ها را عوض کنید. این ویژگی‌ها، QR Codeهای دینامیک را برای کسب‌وکارها و اهداف بازاریابی مناسب می‌کند. 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کیو آر کدهای استاتیک هرچه اطلاعات ورودی‌شان افزایش یابد، پیچیدگی زیادی در آن‌ها ایجاد می‌شود؛ اما در کیو آر کدهای دینامیک موضوع کمی متفاوت است. محتوایی که شما روی این نوع کد QR ذخیره می‌کنید مستقیما ذخیره نمی‌شود بلکه توسط یک لینک متصل به آن به برگه‌ای بازگردانده می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود کیو آر کد شما حجم کمی داشته باشد و بتوانید راحت‌تر آن را چاپ کنید و در بسته‌بندی‌های خود استفاده کنید. 

کاربرد انواع کدهای QR دینامیک

فروشگاه برنامه‌های تلفن همراه

اگر برنامه‌ی موبایلی توسعه داده‌اید، با قرار تنها یک اسکن می‌توانید آن را به چندین فروشگاه نرم‌افزاری متصل کنید و میزان دانلود محتوا و هم‌چنین مخاطبانتان را افزایش دهید. 

پی دی اف

روزنامه‌های دیجیتال، بروشورها و کتاب‌های الکترونیکی، همه و همه مثال‌هایی هستند که می‌توانید با کمک QR Code بازاریابی محتوایی خود را بهبود ببخشید.

فضای مجازی

همه‌ی پلتفرم‌های فضای مجازی خود را در یک صفحه‌ی فرود کاربر پسند قرار دهید. مخاطبان شما می‌توانند انتخاب کنند که در چه شبکه‌ای شما را دنبال کنند. 

صفحه‌ی کاری

اجازه دهید مخاطبان شما هر طور راحت‌اند با شما آشنا شوند! اگر وب‌سایتی ندارید، کیو آر کد برایتان یک صفحه‌ی کاری درست می‌کند که در آن همه‌ی مشخصات شرکت خود را قرار دهید؛ از رسالت تیم شما گرفته تا آدرس شرکت، ساعات کاری و موقعیت شما در نقشه‌ی گوگل.

کیو آر کد در پی‌پینگ

اگر صاحب کسب‌وکار هستید، می‌توانید در پلتفرم پی‌پینگ، تمام امور مالی کسب‌وکارتان را مدیریت نمایید؛ هر یک از محصولات فروشگاه شما در قالب یک آیتم مالی در پی‌پینگ ثبت می‌شوند. برای هر آیتم مالی نیز یک QR Code مستقل ساخته می‌شود؛ مشتریان با اسکن این کد QR، به صفحه خرید آن محصول منتقل می‌شوند.

منبع: QR-CODE-GENERATOR

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید