چگونه یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنیم؟ آشنایی با مراحل راه اندازی کسبوکار اینترنتی
راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی مزایای بسیار زیادی دارد. این که بتوانید از خانه کار کنید، ساعات کاری خود را خودتان تعیین کنید، بتوانید در حوزهای که به آن اهمیت میدهید تمرکز کنید و از هزینههای هنگفت راه اندازی یک کسب و کار جلوگیری کنید، فقط گوشهای از مزایای یک کسب و کار اینترنتی است.
اگرچه راه اندازی کسب و کار اینترنتی بیشتر در دسترس است، اما برای رشد و نگهداری آن، همچنان باید فرایندی مشابه شروع یک کسب و کار سنتی را دنبال کنید. برای کمک به شما جهت راهیابی به این عرصه و راه اندازی موفقیت آمیز تجارت خود، مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را در پنج بخش توضیح خواهیم داد.
1. ایده کسب و کار اینترنتی خود را پیدا کنید
این قدم ممکن است بدیهی به نظر برسد؛ اما برای بیان آن به عنوان اولین مرحله از مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی، دلیل موجهی داریم. تعجب خواهید کرد که به وفور پیش میآید که کارآفرینان بالقوه، پیش از داشتن ایدهای محکم، به سمت برندسازی یا توسعهی وبسایت خود پیش میروند. در ادامه نکاتی را که باید در جهت شکل گیری ایده کسب و کار اینترنتی خود در نظر بگیرید خواهیم گفت.
چرا میخواهید این کار را انجام دهید؟
این سوالی ساده است که پاسخ آن بسیار به شما کمک خواهد کرد تا میزان موفقیت کسب و کار خود را تعیین کنید. هر کسب و کار موفق، به یک رسالت و هدف نیازمند است. طبیعتا نیاز است تا یک استراتژی خروج در ذهن داشته باشید؛ اما اگر شوق و اشتیاقی برای پیشبرد کار خود ندارید، به جایی نخواهید رسید. باید اطمینان کسب کنید که استارتاپ خود را با قصد ادامه دادن شروع میکنید.
آیا از نقاط قوت خود اطلاع دارید؟
در کنار سوال اول، همچنین بهتر است از خود بپرسید که آیا به اندازهی کافی برای ادارهی کسب و کار اینترنتی خود آماده هستید یا خیر. توسعهی یک کسب و کار حول محور موضوعی که آن را از قبل به خوبی میشناسید و از درون و بیرون آن خبر دارید میتواند در شروع کار بسیار مفید باشد. این مزیت میتواند به شما کمک کند تا راحتتر در میان مشتریان بالقوه نفوذ پیدا کنید و همچنین نحوهی مدیریت و رشد کسب و کار را سریعتر فرا گیرید.
کسب و کار شما چه مشکلی را حل میکند؟
فقط این که مهارتهایی از قبل داشته باشید، لزوما به معنای وجود بازار کار برای آن نیست. شما باید نوعی مشکل را در دنیای واقعی حل کنید و اطمینان پیدا کنید که مشتریان بالقوهای هستند که به دنبال راه حلی برای این مشکل هستند.
علاوه بر آن، اگر این مشکل وجود دارد، آیا در حال حاضر رقابتی برای حل آن وجود دارد؟ اگر چنین است، چگونه کسب و کار خود را برای رقابت متمایز میکنید؟ بررسی و تحلیل بازار و اطمینان از وجود مشکلی برای حل، و فضای کافی برای کسب و کار، شما را مطمئن خواهد کرد که وقت خود را با یک ایدهی تجاری ناموفق تلف نخواهید کرد.
آیا کسب و کار شما فقط به صورت اینترنتی فعالیت میکند؟
جنبهی منحصر به فرد راه اندازی کسب و کار اینترنتی، تعیین این است که آیا کسب و کار کاملا به صورت اینترنتی فعالیت میکند یا خیر. کسب و کارهایی مانند SaaS (نرم افزار به عنوان یک سرویس | Software as a Service) یا یادگیری آنلاین (e-Learning)، احتمالا به یک زیرساخت فیزیکی برای فعالیت نیاز نداشته باشند. اما از طرف دیگر، یک فروشگاه آنلاین نیاز به حمل و توزیع فیزیکی کالا دارد و در نتیجه به یک مکان فیزیکی نیاز دارد.
2. ایده کسب و کار اینترنتی خود را ارزیابی کنید
پس از آن که تشخیص دادید که باید یک کسب و کار را شروع کنید و ایدهای در ذهن شما شکل گرفت، باید آن را ارزیابی کنید. این فرایند میتواند به سادگی گفتوگو با مشتریان بالقوه و پرسیدن سوالاتی دربارهی نیازهای آنها و این که آیا راه حل شما را در نظر میگیرند یا خیر، باشد. اما هنگام پیمودن مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی، روشهای دیگری نیز وجود دارد که میتوانید برای آزمایش بازار استفاده کنید.
دیدگاه مشتریان را بررسی کنید
یک روش ساده برای اندازهگیری میزان علاقهی مشتریان، بررسی بازخورد افراد نسبت به رقبا است. ببینید مردم چه بازخوردهایی داشتهاند، چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند، و حجم کلی بازخوردها را بررسی کنید. این میتواند درکی از سایز بازار کنونی به شما بدهد. همچنین با این کار میتوانید نقاط ضعف بیزینسهای کنونی را شناسایی کنید و مزیتهای رقابتی خود را پیدا کنید و آنها را بهبود بخشید.
لندینگ پیج خود را راه اندازی کنید
بدون راه اندازی یک وبسایت کامل و صرفا با راهاندازی یک لندینگ پیج (صفحه فرود | Landing page) میتوانید پیشنمایش سادهای برای معرفی محصول یا خدمات خود ایجاد کنید. خلاصهای از ویژگیها، قیمتگذاری، زمان شروع فعالیت و غیره را به همراه یک فرم ثبتنام ایمیلی قرار دهید تا اولین مشتریان بالقوهی خود را جذب کنید و یک لیست ایمیل تشکیل دهید. از اینجا به بعد کافیست با تبلیغات در شبکههای اجتماعی و دیگر سایتها، افراد را به لندینگ پیج خود سوق دهید.
ارزیابی در این مرحله تا حدودی به خود شما بستگی دارد. آیا برای شما تعداد بازدیدکنندگان سایت مهم است؟ تعداد ثبتنامهای ایمیل؟ میزان اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی؟ در هر صورت تعدادی از این معیارها را انتخاب کنید و با استفاده از آنها میزان موفقیت کار خود را بسنجید.
از مشتریان بالقوه نظرسنجی کنید
همانطور که قبلا هم ذکر شد، یکی از سادهترین راههای ارزیابی کسب و کار، گفتوگوی مستقیم با مشتریان است. اما اگر نمیتوانید به صورت حضوری با آنها تعامل داشته باشید، گزینهی دیگر، انجام نظرسنجی آنلاین است. مشابه هدایت ترافیک به لندینگ پیج خود، میتوانید به راحتی با تعدادی تبلیغ دیجیتال، افراد را تشویق به شرکت در نظرسنجی خود کنید.
همچنین اگر قبلا لندینگ پیج خود را راه اندازی کردهاید و یک لیست ایمیل جمعآوری کردهاید، میتوانید این نظرسنجی را به کسانی که قبلا علاقهی خود را نشان دادهاند ارسال کنید. این کار احتمالا برای شما حیاتیتر باشد؛ چرا که میتوانید سوالات جزئیتری را بپرسید و همچنین احتمال دریافت بازخورد واقعی، بیشتر خواهد بود.
3. بیزینس پلن کسب و کار اینترنتی خود را طراحی کنید
مرحلهی بعد، از مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی، برنامهریزی برای بیزینس پلن کسب و کار و نوشتن بیزینس مدل است. خوشبختانه، اگر مراحل تعریف و ارزیابی ایده را گذرانده باشید، قسمتهای اولیهی بیزینس پلن خود را تکمیل کردهاید. اکنون باید آن را در قالبی آماده کنید که با استفاده از آن بتوانید بودجه را دنبال کنید، پیشبینیهای مالی را انجام دهید و به تدریج با رشد کسب و کار آن اصلاح کنید.
طرح کسب و کار Lean
با یک طرح کسب و کار lean شروع کنید. در اینترنت مطالب زیادی در این مورد وجود دارد که میتوانید آنها را مطالعه کنید. چنین طرحی را میتوانید در عرض 30 دقیقه تکمیل کنید؛ نوشتن یک برنامهی lean سریعتر و آسانتر است و برنامهی شما را به موارد ضروری و مهمتر محدود میکند.
تجزیه و تحلیل بازار را جدی بگیرید
درست است که قبلا طی کاوش در ایدهی کسب و کار، تا حدودی تجزیه و تحلیل بازار را انجام دادهاید، اما انجام یک بررسی کامل در بازار همراه با آنالیز SWOT (نوعی تحلیل بازار که مخفف Strengths Weaknesses Opportunities Threats است) برای تایید بازار محصول شما و شناسایی رقبا ضروری است. این کار همچنین میتواند در تعیین مدلهای قیمتگذاری، روشهای توزیع محصول و شناسایی سایر مزایای رقابتی که میتوانید هنگام ورود به بازار از آنها بهره ببرید به شما کمک کند.
بودجه و معیارهای موفقیت را در نظر بگیرید
جهت شناسایی هزینههای راهاندازی کسب و کار خود کمی وقت بگذارید و برای بودجهی کسب و کار خود برنامهریزی کنید. حتی اگر صرفا برای سرگرمی قصد ایجاد این کسب و کار را دارید، به خود لطفی کنید و معیارهای تجاری کسب و کار خود را بررسی کنید تا بدانید که آیا مسیر درستی را طی میکنید یا خیر.
این معیارها را مرتبا مرور کنید تا با گذشت زمان، پیشبینی خود را با فروش واقعی خود مقایسه کنید. میتوانید این کار را با مجموعهای از فایلهای اکسل انجام دهید؛ اما پلتفرمهایی نیز وجود دارند که میتوانید به عنوان یک داشبورد کسب و کار (Business Dashboard) از آنها استفاده کنید تا به شما کمک کنند امور مالی خود را کاملا تحت کنترل داشته باشید. اگر از پلتفرمی مانند QuickBooks استفاده کنید، حتی میتوانید اطلاعات مالی را به طور خودکار وارد کنید تا دیگر نیازی به افزودن دستی آنها نداشته باشید.
4. سایت خود را راه اندازی کنید
با در دست داشتن بیزینس پلن خود، اکنون میتوانید به دنبال راهاندازی وبسایت خود باشید. اما این کار به سادگی طراحی لندینگ پیج نیست. باید تصمیماتی دربارهی هاستینگ، پلتفرم و طراحی آن گرفته شود تا بتواند به طور موثر کسب و کار شما را نشان دهد. وبسایت، به ویژه برای یک کسب و کار اینترنتی، بزرگترین نمایندهی تجارت است و باید به شکلی دقیق محصولات، خدمات و رسالت شما را بازتاب کند.
در اینجا نکاتی را که باید هنگام راه اندازی وبسایت خود در نظر بگیرید، ذکر خواهیم کرد.
ساخت یک فروشگاه آنلاین
برای ساخت یک فروشگاه آنلاین eCommerce، دو راه کلی وجود دارد؛ ساخت سایت با استفاده از پلتفرمهای آماده، مانند ووکامرس و شاپیفای، یا شروع کدنویسی سایت از صفر و طراحی یک سایت کاملا شخصیسازی شده. در حالت دوم شما قادر خواهید بود تقریبا هر جنبه از سایت خود را، از جمله شکل و ظاهر آن، شخصیسازی کنید. البته این انعطافپذیری میتواند روند شروع کار را نیز پیچیدهتر کند.
اگر قصد دارید از بستر وب برای فروش محصولات فیزیکی و غیر دیجیتال استفاده کنید، ممکن است با استفاده از پلتفرمهای موجود سود بیشتری ببرید و نیازی به ساخت و طراحی وبسایت از صفر نخواهید داشت.
در هر صورت، به یاد داشته باشید که در ابتدای کار، لازم نیست همهی سرمایهی خود را برای ساخت یک محصول نهایی و کامل خرج کنید؛ ساخت یک MVP (حداقل محصول پذیرفتنی) برای شروع یک کسب و کار جدید کافیست. هنگام شروع با استفاده از گزینههای کمهزینهتر، فرضیهی خود را مبنی بر قابل فروش بودن محصول یا خدمات خود آزمایش کنید.
یک نام برای برند خود انتخاب کنید
تصمیمگیری در مورد نام تجاری و ثبت دامنه باید به صورت همزمان صورت بگیرد. آخرین چیزی که میخواهید این است که متوجه شوید فرد دیگری دامنهی شما را قبلا ثبت کرده است. داشتن نام دامنه فواید واضحی دارد که مشابه فواید داشتن نام شرکت و برند یا محصول شماست. هدف شما این است که مشتریان بتوانند به سادگی نام برندتان را جست و جو کنند و سایت شما را پیدا کنند.
به وبلاگ نویسی فکر کنید
بازاریابی محتوا (Content marketing) یا وبلاگ نویسی نیز میتواند بخشی از برنامهی مارکتینگ، در مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی باشد. اگر سایت خود را از صفر میسازید یا از یک پلتفرم آماده استفاده میکنید، حتما آن را به گونهای انتخاب و طراحی کنید که افزودن وبلاگ به راحتی قابل انجام باشد و نیاز به بازسازی اساسی سایت نباشد.
روشهای کسب و درآمد و سیستم همکاری در فروش را در نظر بگیرید
کسب درآمد از سایت فروشگاهی از طریق سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing) نیز نکتهی قابل تاملی است.
اگر تصمیم دارید تبلیغات شخص ثالث را در سایت خود قرار دهید، به آرامی شروع کنید، به خصوص اگر سایت شما در ابتدا ظاهری مینیمالیست داشته باشد. نباید مشتریان احتمالی، نسبت به آنچه میخواهید در سایت خود بفروشید گیج شوند.
سایت خود را آنالیز کنید
هنگامی که سایت خود را راه اندازی کردید، با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics رفتار مخاطبان را زیر نظر داشته باشید. از این دادهها استفاده کنید و ببینید تغییراتی که در سایت ایجاد میکنید چه تاثیری بر رفتار مشتریان و فروش محصولات میگذارد.
5. کسب و کار اینترنتی خود را قانونی کنید
برای اطمینان از قانونی بودن کسب و کار، باید چند مرحله انجام دهید. با این که به طور کلی برای کسب و کارهای آنلاین نیز قوانینی مشابه کسب و کارهای سنتی استفاده میشود، تفاوتهای ظریفی نیز وجود دارد.
در مورد مقررات کسب و کارهای آنلاین اطلاعات بیشتری کسب کنید
مهمترین وجه تمایز در مورد کسب و کارهای آنلاین در مقابل حضوری، قانون تجارت الکترونیکی است. در این قوانین، توزیع اطلاعات شخصی مشتریان و همچنین سایر قوانین مربوط به حریم خصوصی و مالکیت معنوی در نظر گرفته شده است. میتوانید در وبسایت پلیس فتا، متن این قوانین را بخوانید. سعی کنید قوانین را به خوبی بررسی کنید تا بعدا دچار مشکلات جدی نشوید.
ساختار قانونی شرکت خود را مشخص کنید
تصمیم بگیرید که چگونه قصد دارید ساختار قانونی شرکت خود را تنظیم کنید. به طور کلی، شرکتهای تجاری به هفت مدل تقسیم میشوند: 1) شرکت سهامی، 2) شرکت با مسئولیت محدود، 3) شرکت تضامنی، 4) شرکت مختلط غیر سهامی، 5) شرکت مختلط سهامی، 6) شرکت نسبی و 7) شرکت تعاونی تولید و مصرف. قوانین تجارت را مطالعه و بررسی کنید و اطلاعات کافی در این باره کسب کنید.
درباره تعهدات مالیاتی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی اطلاعات کسب کنید
آیا کسب و کار خود را از خانه اداره میکنید؟ در مورد کسب و کارهای اینترنتی این احتمال وجود دارد. به این ترتیب ممکن است واجد شرایط کسر مالیات خاصی باشید. علاوه بر این، شما ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خواهید بود؛ بنابراین بهتر است قبل از راهاندازی کسب و کار اینترنتی خود، با یک وکیل مشورت کنید تا قوانین مالیاتی کسب و کار خود را بشناسید.
ارسال نظر