درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
حواله سوئیفت / swift

حواله سوئیفت و سوئیفت کد | SWIFT چیست؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم بانکی ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

سوئیفت یا SWIFT سرواژه‌ی عبارت «Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication» به معنای «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» است. سوئیفت در واقع شبکه‌‌ای جهانی و یکپارچه است که موسسات مختلف در سر تا سر دنیا را قادر می‌‌سازد تا به طور امن، مطمئن و استاندارد، اطلاعات مربوط به تراکنش‌‌های مالی را ارسال یا دریافت نمایند. حواله سوئیفت مطابق استانداردهای ISO 9362 به وجود آمده است و کاربران در این شبکه با سوئیفت کد (یا کد کسب‌‌وکاری) شناخته می‌‌شوند. 

در سال 2018، بیش از نیمی از پرداخت‌‌های بین‌‌المللی با مبلغ بالا، در شبکه‌‌ی سوئیفت انجام شده است. در سال 1995 در حدود 2.4 میلیون پیام مربوط به تراکنش‌‌های مختلف به صورت روزانه در شبکه سوئیفت رد و بدل شده است. این رقم در سال 2015 به 32 میلیون پیام در روز رسید. هدف سوئیفت، جایگزینی روش‌‌های استاندارد آنلاین تبادل پیام‌‌های مالی به جای تبادل‌‌های کاغذی است. مرکز اصلی سوئیفت در کشور بلژیک واقع است و از قوانین این کشور پیروی می‌‌کند؛ اما در سراسر دنیا شعب مختلفی دارد. در ادامه‌ی این مقاله از درگاه پرداخت پی‌پینگ، به توضیح بیش‌تر حواله سوئیفت می‌پردازیم.

تاریخچه سوئیفت

سوئیفت در سال 1973 در بروکسل بلژیک تاسیس شد. در ابتدای کار، 239 بانک مختلف از 15 کشور دنیا، از این سامانه حمایت کردند. به مرور، سوئیفت استانداردهای مختلفی به وجود آورد و شبکه‌‌ای مطمئن برای نقل و انتقال پیام‌‌های مالی و بانکی توسعه داد.

سامانه سوئیفت، سه دیتاسنتر اصلی در کشورهای هلند، سوئیس و ایالات متحده دارد. این دیتاسنترها به صورت بلادرنگ، اطلاعات را جا به جا می‌‌کنند و قادرند حتی در نبود دو دیتاسنتر دیگر، به صورت مستقل کل شبکه را مدیریت نمایند.

استاندارد حواله سوئیفت

سوئیفت به استانداردی بین‌‌المللی برای نحوه نگارش (syntax) پیام‌‌های مربوط انتقالات مالی تبدیل شده است. پیام‌‌هایی که مطابق با استانداردهای سوئیفت باشند، در بسیاری از نرم‌‌افزارها و سیستم‌‌های مالی، قابل خواندن و پردازش است. موسسه سوئیفت برای تعیین استانداردها، با مراکز متعددی مالی بین‌‌المللی در سراسر دنیا رایزنی و همکاری می‌‌کند. 

سرویس‌‌ها و کاربردهای حواله سوئیفت و سوئیفت کد

در دنیای بانکی و مالی، سوئیفت، کاربردهای متعددی دارد:

  • شبکه‌‌ای امن برای انتقال پیام‌‌های مالی بین موسسات مختلف
  • استانداردهای نگارشی برای پیام‌‌های مالی
  • مجموعه‌‌ای از نرم‌‌افزارها و سرویس‌‌های که ارسال پیام از طریق شبکه سوئیفت را ممکن می‌‌سازند.

جایگزین‌های مختلف برای شبکه سوئیفت

برای حواله سوئیفت، جایگزین‌های مختلفی از سوی کشورهای گوناگون معرفی شده است. برخی از این جایگزین‌ها عبارتند از:

  • ریپل: ساخته شرکت توسعه‌دهنده رمزارز ریپل
  • اینستکس: مورد حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • CIPS: مورد حمایت چین
  • SPFS: مورد حمایت روسیه

استفاده از حواله سوئیفت برای اعمال تحریم بر کشورها

با اعمال تحریم‌ها بر ایران، اتصال تمامی بانک‌های ایرانی به شبکه سوئیفت، قطع شد. در پی تصویب برنامه جامع اقدام مشترک، در سال 2016، ایران مجددا به سوئیفت متصل شد. با برقراری دوباره اتصال، مبادله‌ی پول بین بانک‌های ایرانی با بانک‌های دنیا برقرار شد؛ اما به دلیل تحریم‌های اولیه ایالات متحده، بانک‌های مختلف از انجام مبادلات تجاری با ایران منع شدند. 

در سال 2014، انگلیس سعی کرد با فشار به اتحادیه اروپا، روسیه را به دلیل تجاوز نظامی به اوکراین تحریم کند و بانک‌های این کشور را از اتصال به سوئیفت محروم نباید؛ اما این خواسته به سرانجام نرسید. در پی این اقدام، روسیه شبکه SPFS را به عنوان جایگزین سوئیفت در شرایط اضطراری توسعه داد.

نحوه ارسال حواله سوئیفت و مزایای آن

ارسال حواله سوئیفت در ایران از طریق سرویس‌های متعددی امکان‌پذیر است که با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید آن‌ها را بیابید. وقتی حواله‌ای ارسال می‌شود، برای رسیدن به بانک مقصد، از بانک‌های واسطه‌ای متعددی عبور می‌کند. هر یک از این بانک‌ها مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌نمایند. توجه کنید که ارسال حواله سوئیفت به صورت آنی نیست و 1 الی 7 روز زمان می‌برد (در صورتی که بخواهید با سرعت بیشتری پول ارسال کنید، می‌توانید از حواله وسترن یونیون استفاده نمایید). میزان کارمزد با توجه به مبلغ حواله و فاصله جغرافیایی متفاوت و معمولا بین 5 الی 50 دلار است. شما به عنوان ارسال‌کننده حواله می‌توانید انتخاب کنید که پرداخت کارمزد به چه شکلی انجام شود:

  • OUR: تمامی کارمزد را ارسال‌کننده پرداخت می‌کند.
  • SHA: کارمزد بین ارسال‌کننده و دریافت‌کننده تقسیم می‌شود. بخشی از کارمزد را نقدا پرداخت می‌کنید و بخشی از مبلغ حواله کسر می‌شود.
  • BEN: تمامی کارمزد از مبلغ حواله کسر می‌شود.

استاندارد بودن کلیه پیام‌های شبکه سوئیفت، مبادلات بانکی را بسیار راحت‌تر و پرسرعت‌تر کرده است. از طرفی، انتقال پول از طریق این شبکه بسیار ایمن است؛ به گونه‌ای که از ابتدای کار آن تا کنون، حتی در ارسال یک حواله هم اشتباهی صورت نگرفته است. 

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید