درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
مالیات بر پایانه های فروشگاهی

قانون مالیات بر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم مالیاتی ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

مالیات هزینه‌ای اجتماعی است که عموم افراد به دلیل استفاده از منابع و امکانات کشور، موظف به پرداخت آن هستند. انواع مالیاتی که در ایران اخذ می‌شود در یکی از دو دسته‌ی مالیات های مستقیم یا مالیات های غیرمستقیم، جای می‌گیرند.

مالیات بر درآمد به چه معناست؟

معروف‌ترین نوع مالیات‌های مستقیم، مالیات بر درآمد است که به معنای اعمال نرخ مالیات بر سود خالص بدست آمده در کسب و کار می‌باشد. مشمولین این مالیات به دو گروه اشخاص حقیقی مقیم ایران و اشخاص حقوقی، دسته‌بندی می‌شوند که متناسب با نوع فعالیتشان، وظایف مالیاتی معینی دارند. نرخ مالیات بر درآمد برای اشخاص حقوقی برابر با ۲۵ درصد از سودخالص و برای اشخاص حقیقی و مشاغل، به صورت زیر تعیین می‌شود:

۱. نرخ مالیات ۱۵ درصد: اگر سود خالص کسب شده کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد.
۲. نرخ مالیات ۲۰ درصد: درصورتی که سود خالص نسبت به مازاد میزان معافیت هر سال، تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان باشد.
۳. نرخ مالیات ۲۵ درصد: در شرایطی که مقدار سود خالص بدست آمده شامل مبالغ بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد.


تمام اشخاص حقیقی که مشمول قانون مالیات بر درآمد مشاغل هستند، به شرط انجام تمام وظایف مانند ارائه‌ی اظهارنامه مالیاتی و کسب سود خالص برابر با حداکثر میزان اعلام شده در قانون بودجه هر سال، معاف از پرداخت مالیات می‌شوند.

هدف از اجرای قوانین مالیاتی چیست؟

قانون های مالیاتی مصوب با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌های مالی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، اجرا می‌شوند. در همین راستا، سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور افزایش شفافیت تعاملات مالی و حرکت به سمت نظام نوین مالیاتی از طریق تسریع در انجام فرآیندها، اقدام به اجرای طرح جامع مالیاتی کرده است.

چه کسانی مشمول قانون مالیات بر پایانه‌های فروشگاهی می‌شوند؟

به موجب قانون «مالیات بر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» که در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، هر شخص حقیقی و حقوقی صاحب درگاه های پرداخت الکترونیکی و دستگاه های کارتخوان بانکی و همچنین صاحبان درآمد، مشمول پرداخت این مالیات می‌شوند.

جهت آشنایی بیشتر با نکات مالیاتی می‌توانید ویدیوی وبینار “آشنایی با قوانین مالیاتی برای کسب و کارها” را مشاهده نمایید.

 

 

چالش مالیاتی دارید؟ از پکیج‌های مشاوره اختصاصی پی‌پینگ استفاده کنید!

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید