درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
وبینار چیست و چگونه می توان یک وبینار برگزار کرد؟

وبینار چیست؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در سایر ۱۴۰۱/۰۷/۰۲

 

مطمئنا نام وبینار، کلاس آنلاین یا سمینار آنلاین را شنیده اید. مدت زیادی است که مدرس ها و سخنرانان از این روش برای آموزش سریع تر و راحت تر استفاده می کنند.

با پیشرفت هر روزه تکنولوژی مشکل مکان مناسب و فاصله کاملا حل شده است و حتی می توانید در وبینار خود شرکت کنندگانی از سراسر جهان داشته باشید. به همین دلیل ممکن است مخاطبان بیشتری داشته باشید، زیرا دیگر سمینار شما محدود به یک کشور و شهر نیست.

تا انتها با ما همراه باشید تا به شرح دقیق تر این اصطلاح، نحوه برگزاری و معایب و مزایای آن بپردازیم.

وبینار چیست؟

وبینار (Webinar) کوتاه شده عبارت web-based seminar است که به عنوان سمینار آنلاین نیز شناخته می شود، رویدادی است که توسط یک شرکت یا سازمان و موسسات آموزشی به صورت آنلاین میزبانی و برگزار می شود. این رویداد از طریق رایانه متصل به اینترنت برای گروه منتخبی از افراد پخش می شود.

وبینار به سخنران شرکت یا سازمان میزبان این امکان را می دهد که سایر سخنرانی ها، فیلم ها، صفحات وب یا دیگر محتوای چندرسانه ای را با مخاطبانی که ممکن است حتی کیلومترها با یکدیگر فاصله داشته باشند به اشتراک بگذارند.

در وبینارها معمولا از ابزار مختلف صوتی و تصویری استفاده می شود تا مخاطب به محتوای ارائه شده توجه و علاقه بیشتری نشان دهد. طول یک وبینار می تواند از 30 دقیقه تا حتی بیشتر از یک ساعت باشد. این زمان بستگی به محتوای شما دارد.

وبینار همچنین زمینه تعامل سازمان یا شرکت میزبان را با مخاطب را فراهم می کند. این تعامل ممکن است از طریق یک پیام متنی با ابزار پیام رسان فوری یا ایمیل انجام شود.

سخنران یا فردی که بر وبینار نظارت می کند این توانایی را دارد که به مخاطبان اجازه صحبت دهد تا سوالات آنان همان موقع برطرف شود.

تاریخچه وبینار

 

نخستین بار، وبینار در اواخر دهه 1980 میلادی ظهور کرد. همان زمانی که اینترنت به تازگی گسترش پیدا کرده بود. وبینار در آن زمان، به شکلی که امروزه وجود دارد نبود و تنها ابزاری برای پیام رسانی فوری مانند IRC بود.

در اواسط دهه 1990 چت روم ها و برنامه های پیام رسان فوری توسعه و گسترش پیدا کردند. سپس در سال 1995 شرکت PictureTel نرم افزاری به نام LiveShare Plus برای به اشتراک گذاری صفحه نمایش، دسترسی راحت کاربران از راه دور به رایانه یک کاربر دیگر و همچنین انتقال فایل و پیام متنی معرفی کرد.

در ماه مه سال 1996، اولین کنفرانس اینترنتی عمومی توسط شرکت مایکروسافت انجام شد که از طریق قابلیت NetMeeting موجود در نرم افزار اینترنت اکسپلورر 3 انجام شد و به کاربران اجازه می داد به صورت زنده با یکدیگر در ارتباط باشند و به مبادله داده ها بپردازند.

در همان سال، اولین نرم افزار رسمی وبینار به نام PlaceWare توسط شرکت Xerox PARC منتشر شد. در این برنامه، یک یا چند کاربر می توانستند مطالب و داده ها را برای صدها یا هزاران نفر از سرتاسر جهان ارائه دهند.

این نرم افزار همچنین دارای قابلیت هایی مانند نظرسنجی از مخاطبان، ارتباط نزدیکتر کاربران با چت خصوصی و امکان شرکت و ارائه مطلب توسط افرادی به جز میزبان، بود.

در سال 1999 شرکت سیسکو نرم افزاری به نام WebEx Meeting Center را توسعه داد. این نرم افزار امکان برقراری ارتباط حداکثر 1000 شرکت کننده را فراهم می کرد.

از سال 2000 میلادی به بعد، نرم افزار های بیشتری برای ارائه وبینار به بازار آمد. با وجود این که تنها چند دهه از ظهور وبینار می گذرد، به دنبال پیشرفت چشمگیر تکنولوژی وبینارها پیشرفت زیادی کردند و هرساله عملکرد آنان بهتر و کاربردی تر می شود.

انواع وبینار

انواع وبینار

موضوعات و روش های فراوانی برای ارائه هرچه بهتر یکس وبینار وجود دارد. رایج ترین انواع وبینار عبارت هستند از:

آموزشی

این نوع وبینارها شباهت زیادی به یک کلاس درس دارند و زمان زیادی صرف صحبت کردن یک استاد یا فردی مسلط به موضوعی خاص می شود تا او بتواند مطلب را به بهترین شکل و با زبانی ساده ارائه دهد.

این نوع وبینار، از رایج ترین انواع وبینار است. در این نوع وبینار انعطاف زیادی وجود دارد و می توانید یک، دو، یا حتی سه مدرس داشته باشید.

پرسش وپاسخ مخاطبان

در این وبینار صرفا به سوالات افراد در مورد یک موضوع خاص، یک تجربه خاص یا یک محصول و طرز استفاده از آن، پاسخ داده می شود و روند وبینار با توجه به نیاز مخاطب به جلو خواهد رفت.

تنها نکته منفی وبینار پرسش و پاسخ این است که فرصت زیادی برای تبلیغ خدمات شما وجود ندارد. بهتر است این نوع وبینار برای درگیر نگه داشتن مخاطب و مشتریان خود هر چند وقت یک بار انجام شود.

بحث آزاد

این نوع از وبینار میان بسیاری از گروه ها از محبوبیت زیادی برخوردار است. در بحث آزاد معمولا یک ناظر وجود دارد که مسیر بحث را پیش می برد و دیگر اعضای گروه به سوالات او پاسخ می دهند. ارائه افکار مختلف در مورد یک موضوع، راهی عالی برای کسب اطلاعات راجع به یک تخصص است.

از مزایای این سبک می توان به آشنایی با افراد مشهور و بانفوذ گروه اشاره کرد. با کمک این افراد می توانید در وبینارهای بزرگ و معروف ثبت نام کرده و روند پیشرفت خود را سریع تر طی کنید.

ورکشاپ یا کارگاه آموزشی

با قابلیت به اشتراک گذاری صفحه با دیگر افراد، می توانید کارگاهی برای آموزش یک موضوع خاص برگزار کنید. بینندگان می توانند تمامی مراحل کار را به خوبی مشاهده کنند.

برای مثال، می توانیم وبیناری در مورد چگونگی برگزاری و مدیریت یک وبینار، برگزار کنیم. سخنران می تواند تمامی مراحل را از طریق پاورپوینت برای افراد به اشتراک بگذارد.

این کارگاه ها معمولا به صورت رایگان هستند. بنابراین نباید تمامی اطلاعات را به سادگی در اختیار افراد قرار داد. در این کارگاه، افراد حاضر باید ترغیب به خرید یک پکیج یا کلاس آموزشی از شما شوند.

جلسه

شما با سایت های ارائه دهنده خدمات برای وبینار امکان برگزاری جلسات را نیز دارید. این جلسات می توانند میان اعضای یک شرکت یا ملاقات افراد یک شرکت با شرکتی دیگر باشند.

معمولا تعداد افراد حاضر در این جلسات زیاد نیست و بنابراین هر شرکت کننده می تواند تصویر و صدای خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. دقیقا مشابه یک تماس تصویری!

مزایای وبینار

مزایای وبینار

تصور کنید روی یک مبل راحتی در خانه خود نشسته اید و در سمیناری که هزاران کیلومتر دورتر از شما برگزار می شود شرکت می کنید.

از طرفی می توانید برای صدها دانش آموز در سرتاسر جهان سخنرانی کنید بدون این که نیاز باشد از خانه خود بیرون بیایید. چنین مسائلی دقیقا همان رفاه و آسودگی هستند که وبینار برای شما فراهم می کند.

مقرون به صرفه بودن، تنها یک مزیت وبینار است. هزینه هنگفتی که برای سفر به محل سمینار و اقامت و پذیرایی از شرکت کنندگان صرف می شود، در وبینار صرفه جویی خواهد شد. بدین ترتیب شما در زمان و پول خود صرفه جویی می کنید.

تماشاگران متنوع، بدون هیچ محدودیتی مزیت دیگر وبینار است. شرکت کنندگان می توانند کیلومترها با یکدیگر و شما که برگزار کننده سمینار هستید فاصله داشته باشند و نیازی به حضور فیزیکی آن ها نیست.

رفت و آمد می تواند برای برخی افراد استرس زا باشد اما با شرکت در وبینار این مشکل برطرف می شود. همانطور که پیشتر گفته شد می توانید در رویدادی شرکت کنید بدون این که مجبور به مسافرت شوید، بدین ترتیب زمان خود را می توانید به کارهای دیگرتان اختصاص دهید.

ماهیت وبینار، انعطاف پذیری آن است. شرکت کنندگان می توانند در هر زمان از روز و با هر وسیله هوشمند و متصل به اینترنتی، به وبینار شما بپیوندند.

دیگر نیازی به اختصاص فضای اضافی برای آموزش نیست و شرکت کنندگان مجبور نیستند در ساعات اداری، وقت خود را به آموزش و شرکت در یک رویداد اختصاص دهند.

همچنین، با برگزاری وبینار نیروی انسانی کمتری نیاز است، زیرا یک نفر می تواند همزمان به چندین نفر آموزش دهد. در گذشته، شرکت ها برای آموزش و منابع آموزشی هزینه هنگفتی می کردند، وبینار می تواند این هزینه را کاهش دهد.

وبینار چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند؟

یک وبینار همانند سمینار، به مشاغل مختلف برای گردهم آوری گروه های گسترده و متنوع مردم کمک می کند، البته از طریق اینترنت.

شایان ذکر است که وبینارها با ویدیوهای بازاریابی معمولی کاملا متفاوت هستند، زیرا مخاطبان ارائه شما را به صورت زنده دنبال می کنند. علاوه بر این، مجری و مخاطب می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند که این امر منجر به به اشتراک گذاری اطلاعات مفید زیادی می شود.

وبینارها به عنوان ابزاری مفید برای صاحبان مشاغل و کسب و کار اهمیت فراوانی دارند و به سرعت جایگزین برنامه های آموزشی گران قیمت، سمینارها و انواع جلسات تجاری شده اند. برگزاری وبینار مقرون به صرفه است و هزینه ای به مراتب پایین تر از برگزاری سمینار دارد.

برای اجرای یک سمینار باید هزینه رفت وآمد، آماده سازی و اجاره محل برگزاری و گاهی اقامت افراد شرکت کننده در سمینار، پذیرایی را پرداخت کنید.

این هزینه ها به هیچ وجه در برگزاری وبینار وجود ندارند و شما می توانید منابع مالی موجود را صرف سایر زمینه های تاثیرگذار بر کسب و کارتان کنید.

اجازه دهید ببینیم وبینار چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند.

ارتباط با مشتریان به صورت زنده

وبینارها موانع ارتباطی و فاصله ها را از بین می برند و زمینه برقراری ارتباط بدون واسطه را فراهم می کنند. وبینارها همچنین می تواند به شما کمک کند مشتریان خود را بهتر بشناسید. مهم ترین بحث برای پیشرفت یک کسب و کار، شناخت جامعه هدف است.

شما می توانید از طریق سوالات مشتریان، موضوعاتی که به آن توجه می کنند و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و برای رفع مشکلات موجود و در جهت کسب رضایت مشتری تلاش کنید.

کسب دنبال کنندگان واقعی

واضح است که افرادی که در وبینار شما شرکت کرده اند، به موضوع محتوایی که قرار است ارائه شود علاقه دارند. بنابراین پس از اتمام وبینار ممکن است شما و کسب و کارتان را دنبال کنند یا حتی برای شما تبلیغ کنند. البته تمام این ها در صورتی است که وبینار خوب و مفیدی داشته باشید.

کسب شهرت در زمینه فعالیتتان

افراد در وبینارها شرکت می کنند تا در مورد موضوعی که به آن علاقه دارند اطلاعات بیشتری کسب کنند. اگر بتوانید محتوای آموزشی عالی به آن ها ارائه دهید، کسب و کار شما را به عنوان یک مرجع قدرتمند در این زمینه به دیگران معرفی خواهند کرد.

مشتریان اگر به متخصص بودن شما در زمینه فعالیتتان مطمئن شوند، به شما اعتماد پیدا می کنند. بنابراین اگر در آینده به محصولات یا خدمات خاصی احتیاج داشتند، شرکت شما اولین چیزی است که به ذهن آنان خواهد آمد.

تولید محتوای خوب و قابل استفاده برای پیشرفت کسب و کارتان

محتوایی که برای ارائه در وبینار ایجاد می کنید باید مفید و کاربردی باشد به طوری که به زودی فراموش نشود. مسلما زمان زیادی صرف جمع آوری اطلاعات باکیفیت در مورد موضوعی مرتبط با تجارتتان می شود.

این محتوا ارزش زیادی دارد زیرا شامل اطلاعات پایه و کاربردی برای بازاریابی در آینده است. بنابراین از آن به نحو احسن استفاده کنید.

محتوای جمع آوری شده، پس از وبینار می تواند به صورت یک ویدیو، مقاله یا یک پست در شبکه های اجتماعی، به مشتری ارائه شود. این امر در رضایت کاربر تاثیر بسزایی دارد.

مراحل برگزاری یک وبینار

مراحل برگزاری وبینار

اگر قصد برگزاری یک وبینار را دارید، ممکن است سوالات زیادی داشته باشید. سوالاتی مانند:

  • در وبینار باید در ارتباط با چه موضوعی صحبت شود؟
  • چگونه افراد را متقاعد کنم در وبینار شرکت کنند؟
  • چگونه برگزاری این وبینار را اطلاع رسانی کنم؟

اگر چنین سوالاتی دارید، راهنمای زیر را بخوانید تا در این مسیر به شما کمک کنیم.

آمارها نشان می دهند اکثر وبینارها میزان مشارکت کمی دارند. 78 درصد از وبینارها دارای 50 شرکت کننده یا حتی کمتر هستند. اما جای نگرانی نیست. با کمی تلاش و پیگیری و به کارگیری چند روش ساده می توانید سمینار موفقی داشته باشید.

موضوعی مهم و بحث برانگیز انتخاب کنید

اولین قدم برای برگزاری یک وبینار موفق، انتخاب موضوعی است که مخاطب را درگیر خود کند. مخاطب شما باید به این موضوع علاقه داشته باشد.

شناخت جامعه هدف و علایق آنان می تواند به شما در انتخاب این موضوع کمک کند. ممکن است موضوعی به نظر شما جالب باشد اما توجه مخاطبان را به خود جلب نکند.

روز و ساعت مناسب انتخاب کنید

آمارها نشان می دهند وبینارهایی که در صبح برگزار می شوند میزان موفقیت بالاتری دارند. زیرا معمولا بازدهی افراد در صبح بسیار بیشتر از دیگر اوقات روز است.

بهتر است ساعت برگزاری وبینار بین 9 تا 11 صبح باشد. ممکن است شرکت کنندگانی داشته باشید که در منطقه زمانی متفاوتی قرار دارند. بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که افراد زیادی توانایی شرکت در وبینار را داشته باشند.

سخنرانان و تیم پشتیبانی خود را استخدام کنید

از افراد خبره و متخصص در موضوع انتخابی خود استفاده کنید. شبکه های اجتماعی مانند لینکدین ابزاری عالی برای یافتن افراد متخصص در هر زمینه هستند.

البته اگر در شرکت و سازمان خود افرادی دارید که در آن موضوع اطلاعات زیادی دارند، می توانید از آن ها درخواست کنید وظیفه سخنرانی را به عهده بگیرند. همچنین برای پشتیبانی از تدارکات وبینار به یک یا دو نفر از تیم خود نیاز خواهید داشت.

برای بازاریابی خود برنامه ریزی کنید

می توانید بخشی از بودجه خود را به تبلیغات برای وبینار خود اختصاص دهید. این تبلیغات می توانند از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی انجام شوند.

ایمیل شما باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • عنوان، موضوع، تاریخ و زمان وبینار
  • شرح مختصری از نکات و مطالبی که در وبینار ارائه خواهد شد
  • یک لینک از صفحه ثبت نام
  • نام سخنران و اطلاعات مختصری در ارتباط با او
  • و در انتها تشکر از مخاطب برای وقتی که صرف خواندن ایمیل کرده است.

یک روز پیش از برگزاری وبینار به افرادی که ثبت نام کردند یک ایمیل بزنید تا ضمن تشکر از ثبت نامشان، به آن ها زمان وبینار را یاداوری کنید.

به صورت آزمایشی، یک جلسه برگزار کنید

با انجام این کار از عملکرد اعضای تیم خود مطمئن می شوید و آن ها با فضای نرم افزار منتخب شما برای ارائه وبینار آشنایی پیدا کنند.

طی وبینار با نظرسنجی ها و سوالات، مشارکت افراد را افزایش دهید

اگر ابزار وبینار شما از این قابلیت پشتیبانی می کند از نظرسنجی ها استفاده کنید تا بتوانید شرکت کنندگان خود را بیشتر با موضوع درگیر کنید. با استفاده از نظرسنجی های تعاملی، می توانید با احساسات مخاطبان خود در مورد موضوع آشنا شوید.

می توانید در وبینار مسابقه ای برگزار کنید

پیش از برگزاری وبینار به افراد اطلاع رسانی کنید که در انتها به یکی از شرکت کنندگان هدیه ای تعلق می گیرد. بدین ترتیب افراد بیشتری تمایل پیدا می کنند در وبینار شما حضور داشته باشند.

پس از پایان وبینار، خلاصه ای از مطالب را به مخاطبان ارائه دهید

این خلاصه را می توانید به همراه یک ایمیل با مضمون تشکر بابت شرکت در وبینار، به مخاطب ارائه دهید. همچنین این امکان را فراهم کنید که شرکت کنندگان بتوانند به ویدیو ضبط شده وبینار دسترسی داشته باشند.

با دنبال کردن این مراحل، مطمئن باشید وبینار با کیفیتی ارائه خواهید داد.

کاربر پی پینگ هستید؟ وبینارهای خود را با ۲۰ درصد تخفیف در لحظه نگار برگزار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی این لینک کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید