درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
کش بک چیست؟

کش بک چیست؟ معرفی سرویسی جذاب برای افزایش درآمد کسب‌وکارها

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

دنیایی را تصور کنید که در آن با هر خرید، سود می‌کردید؛ دنیایی که در آن با هر بار کارت کشیدن یا پرداخت اینترنتی، بخشی از پول به حساب شما برگردانده می‌شد. این مفهوم نوآورانه را می‌شود یکی از روش‌های جدید برای وفاداری مشتریان درنظر گرفت که با پاداش دادن به مصرف‌کننده و استفاده از مشوق‌های مالی، نرخ خرید و بازگشت مشتریان را افزایش می‌دهد.


کش بک چیست؟

کش بک (Cash back) یا همان بازگشت نقدی پول، سرویسی است که توسط برخی شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین ارائه می‌شود. این سرویس درصدی از مبلغِ خرید مشتری را به آن‌ها برمی‌گرداند تا مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کند.

مثلاً یک کسب‌وکار می‌تواند با استفاده از سیستم برگشت نقدی (Cash Back)، 5٪ از مبلغِ کلِ خرید هر مشتری را به حساب او برگرداند. این پاداش یا به شماره حساب مشتری واریز می‌شود و یا در حساب کاربری او ذخیره می‌ماند تا در خرید‌های بعدی از آن استفاده کند.

سیستم کش بک چطور کار می‌کند؟

برنامه‌های پاداش نقدی مانند کش‌بک همیشه با استقبال مشتری‌ها مواجه می‌شوند و احتمال خرید دوباره آن‌ها را افزایش می‌دهند. به همین دلیل است که روی افزایش فروش کسب‌وکار تأثیرگذارند.


اما بازگشت نقدی پول یا کش‌بک چه ویژگی خاصی دارد که آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته؟

قابلیت انطباق با نیازها و خواسته‌های مشتری!

مشتری‌های امروزی به روش‌های مختلفی مانند خرید حضوری، وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی و حتی اپلیکیشن خرید می‌کنند. سیستم کش‌بک با تمام این روش‌ها سازگار است و بدون هیچ دردسری برای فروشنده، مبلغ جایزه را برای مشتری واریز می‌کند.


اهمیت و مزایای کش بک

بازگشت نقدی پول یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای تحکیم ارتباط بین مشتری و برند است. برگشتِ بخشی از هزینه‌‌های مشتری می‌تواند میزان فروش تولیدکننده را چند برابر افزایش دهد.

سیستم برگشت نقدی مزایای متعددی را برای هر دو طرف، یعنی کسب‌وکارها و مشتریان، ارائه می‌دهد. بیایید به برخی از مزایای اصلی نگاهی دقیق‌تری بیندازیم:


۱. افزایش وفاداری مشتریان

پاداش نقدی، دلیل خوبی است که مشتریان دوباره از شما خرید کنند و رابطه‌ی قوی‌تری با کسب‌وکار شما بسازند.


۲. افزایش فروش و درآمد

افزایش وفاداری مشتری مساوی است با افزایش خرید او. مشتری‌ها از معامله با شما سود می‌برند و لذت حاصل از این سود باعث می‌شود بیشتر خرید کنند. در دوره‌هایی که با کاهش فروش مواجه می‌شوید و یا می‌خواهید محصولات یا خدمات جدید معرفی کنید، حتماً از برنامه‌های وفاداری مشتری استفاده کنید.


۳. افزایش مشارکت و رضایت مشتریان

کسب‌وکارهایی که خدمات ویژه‌ای را به مشتری‌هایشان ارائه می‌دهند، همیشه نرخ رضایت مشتریان بالاتری دارند. به‌علاوه مشتری‌ها کسب‌وکارتان را به دلیل داشتنِ سیستم کش‌بک، به دوستان و آشنایان خودشان معرفی می‌کنند.


۴. داده‌ها و تحلیل‌های ارزشمند مشتری

می‌توانید از گزارش‌های سرویس کش بک برای تحلیل داده‌های مشتریان و شناسایی مشتریان ارزشمند استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را به‌درستی تنظیم کنید تا پاسخگوی نیازها و ترجیحات مشتریان باشد.


انواع کش بک

۱. کش بک با نرخ ثابت

در این نوع کش بک، بخش ثابتی از مبلغ خرید را – بدون توجه به نوع محصول یا مبلغ تراکنش – به صورت نقدی دریافت می‌کنید. مثلاً برخی از فروشگاه‌ها، 5٪ از هزینه‌ی هر خرید را به حساب مشتری برمی‌گردانند. در این حالت اگر یک میلیون تومان خرید کنید، مبلغ 50 هزار تومان به حساب شما واریز می‌شود.


۲. کش بک با نرخ سطحی و پلکانی

در این حالت، مبلغ واریزی بر اساس مقدار خریدتان در هر دوره (برای مثال ماهانه یا سالانه) مشخص می‌شود و این مبلغ به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. مثلاً برای خرید ماهانه زیر ۵ میلیون تومان، ۲ درصدِ مبلغ به شما کش بک می‌شود و اگر مقدار خرید ماهانه شما بیشتر از ۵ میلیون تومان باشد، ۳٪‌ به حساب شما باز می‌گردد.


۳. کش بک بر اساس نوع محصول

در این نوع کش بک، نرخ بازگشت وجه برای انواع مختلف محصولات، متفاوت است. به‌عنوان‌مثال نرخ کش‌بک محصولات سوپرمارکتی 1 درصد، نرخ اکسسوری ۳ درصد و لباس ۵ درصد خواهد بود.


۴. کش بک نقدی

در این حالت درصد مشخصی از مبلغ تراکنش به‌صورت نقدی و در لحظه به حساب بانکی شما واریز می‌شود.


۵. کش بک به‌صورت کارت هدیه

می‌توانید مقدار کش بک را در کیف پول دیجیتالی‌تان یا کارت هدیه ذخیره کنید.


۶. کش بک به صورت شارژ حساب کاربری

در این روش، حساب کاربری شما در فروشگاه یا مجموعه مشخص شارژ می‌شود و می‌توانید از آن فقط برای خرید محصولات یا خدمات مشابه در همان فروشگاه استفاده کنید.


7. کش بک آفلاین

اگر یک فروشگاه کش بک آفلاین داشته باشد، شما باید اصل یا عکس فاکتور خرید خود را به وب‌سایت، بانک یا مؤسسه مالی معتبر ارسال می‌کنید تا کش بک خود را دریافت کنید.


8. کش بک چرخشی

در تاریخ‌ها و دوره‌های مشخصی، درصدی از مبلغ تراکنش به حساب شما بازگشت داده می‌شود.

انواع کش بک (Cash Back)


سرویس کش بک در ایران

سیستم برگشت نقدی در سال‌های اخیر در ایران هم پیاده‌سازی شده است و کسب‌وکارهایی مانند زرین‌پال، تخفیفان، ازکی، بیمه دات کام، راست‌چین، ایران‌مال و نوین وردپرس از آن استفاده می‌کنند.


چطور کش بک را در ایران اجرا کنیم؟

راه‌اندازی یک برنامه‌ پاداش نقدی کار راحتی نیست؛ ولی با انتخاب رویکرد صحیح، ساده‌تر می‌شود. می‌توانید از این راهنمای مرحله‌به‌مرحله برای راه‌اندازی سیستم برگشت نقدی استفاده کنید:


مشخص کردن اهداف برنامه

این اولین قدم است. اهدافتان را تعیین کنید. به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ مخاطبان هدف شما چه افرادی هستند؟ پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای ایجاد کنید که مشتری‌هایتان از آن استقبال کنند.


انتخاب پلتفرم کش بک

حالا باید ابزارتان را انتخاب کنید. برای اجرای سیستم کش‌بک به نرم‌افزار باشگاه مشتریان نیاز دارید. از بین گزینه‌های موجود، پلتفرمی را انتخاب کنید که ویژگی‌ها و قابلیت‌های موردنیاز شما (مثل پردازش پرداخت، پیگیری پاداش و مدیریت داده‌های مشتری) را ارائه می‌دهد.


اتصال به سیستم پرداخت

سیستم کش‌بک باید پرداخت‌های شما را پردازش کرده و مقدار پاداش هر مشتری را محاسبه کند. پس باید آن را به درگاه پرداخت، دستگاه پوز یا نرم‌افزار فروشگاهی‌تان متصل کنید.


تعیین ساختار پاداش

می‌خواهید چقدر به مشتری‌ها پاداش بدهید و این پاداش تحت چه شرایطی به آن‌ها تعلق می‌گیرد؟ مثلاً می‌توانید درصدی از تراکنش را در نظر بگیرید. یا می‌توانید مبلغ ثابتی (مثلاً 50 هزار تومان کش بک برای خریدهای بین یک الی دو میلیون تومان) را پرداخت کنید. مدت زمان اعتبار کش‌ بک یا تاریخ انقضای آن را هم تعیین کنید.


اطلاع‌رسانی به مشتریان

حالا باید به مشتری‌ها بگویید که چه پیشنهاد هیجان‌انگیزی دارید. از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، پیامک و غیره برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید. اطلاعات لازم را در اختیار مشتری‌ها بگذارید تا بتوانند تصمیم بگیرند.


نظارت و بهینه‌سازی برنامه

همیشه باید برنامه‌تان را تحت نظر بگیرید و تغییرات لازم را اعمال کنید. نرخ مشارکت مشتریان و نرخ تبدیل پاداش‌ها را بررسی کنید و به دنبال راه‌های بهبود برنامه خود باشید.


کش بک بهتر است یا تخفیف دادن به مشتری‌ها؟

تخفیف دادن، ساده‌ترین تکنیک است و فروشگاه‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند؛ مخصوصاً اگر فروشگاهی بزرگ یا زنجیره‌ای باشند. این تخفیف‌ها معمولاً روی محصولات خاص اعمال می‌شوند و در همان خرید مشتری تأثیرگذارند. برای همین مشتری‌ها را به خریدهای بعدی ترغیب نمی‌کنند.

تخفیف دادن یک تجربه معمولی است و کش بک تجربه‌ای جدید است؛ برای همین سیستم برگشت نقدی جذابیت بیشتری دارد. به‌علاوه پولی که مشتری‌ها دریافت می‌کنند، در خریدهای بعدی استفاده می‌شود. یعنی سیستم کش بک، دلیلی برای بازگشت مشتری فراهم می‌کند.


کلام پایانی

سیستم کش بک (Cash Back) روشی جدید برای ارائه تخفیف به مشتری‌ها و افزایش احتمال بازگشت آن‌ها به فروشگاه شما است. در این روش، مبلغ مشخصی از پرداخت مشتری (به صورت درصدی یا نرخ ثابت) را به حساب او بازمی‌گردانید تا در خریدهای بعدی از آن استفاده کند. سیستم کش بک می‌تواند مزیت رقابتی یک کسب‌وکار باشد و او را از رقبایش متمایز کند.

به‌علاوه یکی از اصلی‌ترین مزایای سیستم کش‌بک، تنوع است. می‌توانید سیستم خودتان را به صورتی طراحی کنید که منجر به افزایش سود کسب‌وکارتان شود.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید