درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
آموزش مرحله به مرحله نحوه دریافت کد رهگیری مالیات

آموزش مرحله به مرحله دریافت کد رهگیری مالیات

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۱/۰۳/۲۳

اگر برای دریافت دستگاه پوز یا درگاه پرداخت اقدام کرده باشید، با کد رهگیری مالیات برخورد کرده‌اید. تا یکی دو سال پیش می‌توانستید تنها با مراجعه مستقیم به بانک دستگاه پوز یا درگاه پرداخت دریافت کنید، اما از بهمن ماه سال 99 تمام متقاضیان دریافت ابزارهای پرداختی ملزم به دریافت کد مالیاتی هستند. در این مطلب پی پینگ مراحل و نحوه دریافت کد رهگیری مالیات را توضیح داده‌ایم.

کد رهگیری مالیات چیست؟

قبل از این که به سراغ مراحل دریافت کد رهگیری مالیات برویم، بهتر است اول با مفهوم کد مالیاتی و دلیل الزام دریافتش آشنا شویم. کد رهگیری مالیات یک کد 10 رقمی است که پس از ثبت‌نام در سامانه مالیاتی کشور به کاربران اختصاص داده می‌شود. از 1 بهمن 1399، طبق اطلاعیه بانک مرکزی، برای ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، تمامی متقاضیان باید اول کد رهگیری مالیات دریافت کنند.

براساس ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان، به هر پایانه فروش، یک شناسه یکتا اختصاص داده می‌شود. بعد از دریافت کد رهگیری مالیات همه تراکنش‌های انجام‌شده از طریق حساب متصل به دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، تراکنش مرتبط با فعالیت شغلی محسوب می‌شود. در نتیجه همه کسانی که دستگاه کارت‌خوان یا درگاه پرداخت اینترنتی دارند، مودی مالیات محسوب می‌شوند. به همین دلیل بانک مرکزی موظف است در چهارچوب قانون و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنش‌ها را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. این تراکنش‌ها شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت‌شده و مانده پایان دوره هر حساب بانکی است. با این روش می‌توان از اقداماتی مثل پنهان‌سازی سرمایه یا پول‌شویی دیجیتال جلوگیری کرد.

نحوه دریافت کد مالیاتی

برای دریافت کد مالیاتی باید در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت‌نام کنید. پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام در این سایت شامل 4 مرحله است:

  • مرحله اول: پیش‌ثبت‌نام الکترونیکی
  • مرحله دوم: ثبت‌نام الکترونیکی
  • مرحله سوم: راستی‌آزمایی اطلاعات
  • مرحله چهارم: مرحله نهایی

کد مالیاتی در انتهای مرحله اول و با تکمیل پیش‌ثبت‌نام الکترونیکی صادر می‌شود. با تکمیل بقیه مراحل، می‌توانید از تمامی خدمات سامانه امور مالیاتی کشور به‌صورت الکترونیکی استفاده کنید.

مراحل دریافت کد مالیات

برای دریافت کد رهگیری مالیات، به سایت امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir، قسمت ثبت‌نام و پیش‌ثبت‌نام بروید.

پیش‌ثبت‌نام

پیش ثبت نام

عبارت امنیتی را که در تصویر می‌بینید، وارد کنید. نوع مودی را انتخاب کنید. شماره ملی را وارد کرده و روی «ورود به ثبت‌نام» کلیک کنید.

در این مرحله ثبت‌نام‌های قبلی و تکمیل‌نشده را مشاهده خواهید کرد. می‌توانید آن‌ها را تکمیل یا ثبت‌نام‌های اشتباه را حذف کنید. اگر ثبت‌نامی برای شما ثبت نشده باشد، روی «پیش‌ثبت‌نام جدید» کلیک کنید.

در این مرحله باید نوع ثبت‌نامتان را مشخص کنید. اگر تنها مالک کسب‌وکارتان هستید باید «ثبت‌نام انفرادی» را انتخاب کنید. برای «ثبت‌نام مشارکتی» هم باید حداقل یک شریک داشته باشید. اطلاعات دیگری که در این مرحله باید وارد کنید، کدپستی اقامتگاه قانونی (محل کسب‌وکار)، شماره همراه و عبارت امنیتی تصویری است. شماره تلفن همراه که برای ثبت‌نام وارد می‌کنید، حتماً باید به نام فرد متقاضی (کد ملی ثبت‌شده برای دریافت کد رهگیری مالیات) باشد. حالا می‌توانید روی «پیش‌ثبت‌نام جدید» کلیک کنید. اگر تا هفت روز، اطلاعات واردشده را تأیید نکنید، سامانه مالیاتی به‌طور خودکار این اطلاعات را حذف خواهد کرد و مجبور می‌شوید مراحل را از اول مجدداً انجام دهید.

 

در مرحله بعدی باید شماره همراهی را که وارد کرده‌اید، تأیید کنید. یک کد چهار رقمی برای شما پیامک می‌شود که باید آن را در صفحه‌ای که برایتان باز شده است، وارد کنید. بعد از واردکردن کد تأیید، روی «ثبت کدفعالسازی و ادامه» کلیک کنید.

در صفحه بعد باید بر اساس اطلاعات دقیق کارت ملی، مشخصات خود را وارد کنید و روی «استعلام اطلاعات و ادامه» کلیک کنید. این اطلاعات، هویتی هستند و از سازمان ثبت احوال کشور استعلام خواهند شد، بنابراین باید دقیقاً مطابق با اطلاعات ثبت‌شده در کارت ملی شما ثبت شوند.

 

در مرحله بعد اطلاعات شما به‌صورت آنلاین استعلام می‌شوند و اگر مغایرتی وجود نداشته باشد، در مدت‌زمان کمی به صفحه بعد منتقل خواهید شد. شما می‌توانید اطلاعات ثبت‌شده را در پایگاه داده‌های سازمان امور مالیاتی کشور مشاهده کنید. اگر اطلاعات پرونده شما، نقصی داشته باشد، در این صفحه این نواقص به رنگ قرمز برای شما مشخص می‌شوند. شما باید این اطلاعات را تکمیل کنید. برای تکمیل هرکدام فقط کافی است روی آن کلیک کنید، اطلاعات لازم را وارد کنید و روی «ثبت» کلیک کنید.

پیش ثبت نام

در مرحله رفع نواقص با گزینه «وضعیت مشمولیت ارزش افزوده» مواجه خواهید شد. اگر کسب‌وکار شما مشمول ارزش افزوده نیست، گزینه اول را انتخاب کنید. اگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستید اما تا به حال برای انجام آن اقدام نکرده‌اید، گزینه دوم را انتخاب کنید. اگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستید و برای پرداخت آن اقدام کرده‌اید، گزینه سوم را انتخاب کنید. اگر گزینه سوم را انتخاب کنید، باید شناسه در ارزش افزوده را در کادر جدیدی که اضافه شده است، وارد کنید و روی «تأیید نهایی اطلاعات» کلیک کنید. صفحه دیگری برای شما باز می‌شود که همه اطلاعاتتان را به شما نشان می‌دهد. اگر این اطلاعات درست هستند روی «تأیید نهایی و دریافت کد رهگیری» کلیک کنید.

اگر اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، درست باشند، در مرحله بعد در قسمت بالای صفحه یک کد 10 رقمی روی صفحه نمایش داده می‌شود. این کد برای شماره تلفن همراهی که در اطلاعاتتان وارد کرده‌اید هم ارسال می‌شود. در قسمت پایین صفحه هم اطلاعاتی که وارد کرده‌اید نمایش داده می‌شود. در این مرحله کار پیش‌ثبت‌نام به پایان رسیده و باید منتظر تأیید اطلاعات از طرف سازمان امور مالیاتی بمانید.

پیش ثبت نام

اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشند و توسط سازمان مالیاتی تأیید شوند، یک پیامک شامل نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می‌شود. اگر مغایرتی در اطلاعات شما وجود داشته باشد، پیامک مغایرت برای شما ارسال خواهد شد و باید مرحله پیش‌ثبت‌نام را دوباره و با واردکردن اطلاعات صحیح انجام دهید.

ثبت‌نام الکترونیکی

بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور، register.tax.gov.ir بروید و اطلاعاتی که برای شما پیامک شده است را در کادرهای ستون سمت چپ وارد کنید. کد امنیتی به بزرگ و کوچک‌بودن حروف حساس نیست، اما رمزعبور به بزرگ و کوچک‌بودن حروف حساس است. وقتی به حساب کاربریتان وارد شدید، اطلاعاتی با رنگ قرمز در سمت چپ صفحه نمایش داده می‌شوند. با کلیک روی هرکدام، آن‌ها را اصلاح و پرونده خود را تکمیل کنید.

راستی‌آزمایی و تأیید نهایی

اگر صحت اطلاعاتی که وارد کرده‌اید توسط سازمان امور مالیاتی کشور تآیید شود، وضعیت پرونده به «ثبت‌نام کامل» تغییر پیدا می‌کند. اگر مغایرتی در اطلاعات ثبت‌شده وجود داشته باشد، یک پیامک جهت اصلاح اشکالات و مغایرت اطلاعات برای شما ارسال می‌شود.

پس از تکمیل اطلاعات پیش‌ثبت‎نام و ثبت‎نام در سامانه و تأیید اطلاعات توسط سازمان امور مالیاتی و راستی‌آزمایی این اطلاعات، وضعیت ثبت‎نام به وضعیت نهایی ۴۵ می‌رسد و می‌توانید از تمامی خدمات سازمان استفاده کنید. وضعیت نهایی ۴۵ یعنی فرآیند ثبت‌نام کامل شده است و شما امکان استفاده از تمامی خدمات پرتال سازمان امور مالیاتی برای شما فراهم است.

 

 

 

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید