درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
پیگیری تراکنش با شماره پیگیری

شماره پیگیری پرداخت اینترنتی چیست؟ روش‌های پیگیری خرید اینترنتی و تراکنش ناموفق

سارا رنجبران در راهکارها ۱۴۰۲/۰۶/۲۷

امروزه بیشتر مبادلات مالی از طریق موبایل بانک، سیستم کارت به کارت و یا درگاه پرداخت انجام می‌شوند. اما این سیستم‌ها بدون خطا نیستتند. مثلاً  ممکن است به دلیل اختلال در سیستم‌های پرداخت الکترونیک، ‌پیام «تراکنش ناموفق» را از سیستم دریافت کنید، مبلغ از حساب شما کسر شده ولی به حساب مقصد واریز نشود. اینجاست که شماره پیگیری پرداخت اینترنتی به کارتان می‌آید.

البته در بیشتر اوقات، مبلغ کسر شده حداکثر تا 3 روز کاری (بدون درنظرگرفتن تعطیلات رسمی و آخر هفته) به حساب مبدا برمی‌گردد. اما اگر این اتفاق نیفتاد، نگران نشوید. هیچ پولی در سیستم بانکداری الکترونیک ناپدید نمی‌شود و می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم، برای پیگیری تراکنش اینترنتی‌تان استفاده کنید.


شماره پیگیری تراکنش چیست؟ چگونه از شماره پیگیری استفاده کنیم؟

شماره پیگیری پرداخت اینترنتی یا شماره ارجاع، کدی است که در رسید شما درج می‌شود. این کد، تراکنش مالی شما را در سیستم بانکداری ثبت می‌کند. بگذارید با یک مثال پیش برویم. فرض کنید می‌خواهید یک کفش بخرید و مبلغی را برای فروشنده کارت به کارت کرده‌اید. در رسید شما یک کد پیگیری 12 رقمی هست که جزئیات این تراکنش را در حساب بانکی شما ذخیره می‌کند. مثلاً فروشنده می‌توانید جزئیات حساب خودش را بررسی کرده و با جستجوی این کد و فیلتر نتایج، از واریز شما مطمئن شود. البته کد پیگیری، بسته به روش انتقال وجه متفاوت خواهد بود. مثلاً کد پیگیری دستگاه پوز 6 رقمی و شماره پیگیری سامانه پایا، 20 رقمی است.

تراکنش‌های ناموفق هم کد پیگیری دارند. می‌توانید از این کد برای پیگیری وضعیت پرداخت و یا رفع مغایرت استفاده کنید. در تمامی روش‌هایی که در ادامه مطرح می‌شوند، با ارائه کد پیگیری تراکنش می‌توانید از وضعیت آن استعلام بگیرید.


دلایل واریز ناموفق چیست؟

  • مشکل اینترنتی واریز کننده (مانند سرعت پایین اینترنت)
  • خطای شبکه
  • ترافیک سنگین شبکه بانکی
  • وارد کردن اطلاعات اشتباه (که معمولا پرداخت را در مراحل اولیه متوقف می‌کند و آنقدرها هم محتمل نیست)



روش‌های پیگیری تراکنش با شماره پیگیری

نکته: روش‌هایی که در ادامه مطرح می‌شوند، برای تمامی تراکنش‌های بانکی قابل استفاده هستند. فرقی ندارد که از روش کارت به کارت، پایا و انتقال با شماره شبا استفاده کرده باشید یا تراکنش از طریق دستگاه پوز یا ATM انجام شده باشد.



حالت اول) حساب مبدأ و مقصد متعلق به یک بانک هستند

در صورت یکسان بودن بانک مبدأ و مقصد، باید تراکنش را مستقیما از طریق بانک پیگیری کنید. مثلاً فرض کنید که مبلغ 10 میلیون تومان را از حساب بانک آینده خودتان، به حساب دیگری منتقل می‌کنید که باز هم متعلق به بانک آینده است. در این حالت به سه طریق می‌توانید وضعیت تراکنش را پیگیری کنید:


1. مراجعه حضوری به بانک

در مثال بالا، باید به بانک آینده مراجعه کنید (ترجیحاً به همان شعبه‌ای که حساب مبدأ در آن افتتاح شده است). این بهترین راه برای پیگیری پرداخت اینترنتی است.


2. تماس با پشتیبانی

با شماره پشتیبانی بانک تماس بگیرید. حتماً اطلاعاتی مانند شماره پیگیری تراکنش، شماره کارت مبدأ و مقصد، تاریخ انتقال وجه، وضعیت پرداخت و شماره مرجع بانک را داشته باشید تا به پشتیبان بگویید.

معمولاً سیستم‌های پاسخگویی بانک با دریافت شماره کارت و تاریخ انتقال وجه، وضعیت پرداخت را بررسی می‌کنند و در لحظه، پاسخگوی شما هستند.

این هم شماره تلفن پشتیبانی اصلی‌ترین بانک‌های ایران:


نام بانکشماره پشتیبانی
ملی02164140 (داخلی 4)  
ملت۱۵۵۶ (تهران) ۸۲۴۸۸-۰۲۱ (سایر شهرها)
آینده0212766300
اقتصاد نوین48031000
ایران زمین24809
پارسیان81151000
پاسارگاد82890
تجارت1554
صادرات۰۹۶۰۲
سامان۶۴۲۲
سپه1557
شهر8655
کشاورزی۸۱۳۰
مسکن1830
اگر شماره تماس بانک مد نظر شما در لیست نیست، برایمان کامنت بگذارید تا شماره را برای شما ارسال کرده و به این جدول هم اضافه کنیم.


3. سامانه پیگیری تراکنش آنلاین

برخی از بانک‌های ایرانی سیستم آنلاینی هم برای پیگیری تراکنش با شماره پیگیری ایجاد کرده‌اند. کافی است روی لینک‌های زیر کلیک کنید تا سامانه برایتان باز شود.


حالت دوم) اگر بانک مبدأ و مقصد تراکنش، متفاوت است

در این صورت، بهترین راه این است که با میز امداد شاپرک تماس بگیرید. این سامانه پیگیری تراکنش بانکی، برای تسهیل فرایند پیگیری رفع مغایرت‌های شبکه شتاب ایجاد شده است. تمام مغایرت‌های شبکه شتاب و شاپرک (خودپرداز، کارت به کارت، درگاه پرداخت اینترنتی، تلفن بانک، اینترنت بانک و غیره) که بانک مبدأ و مقصد آن‌ها متفاوت باشد، جز این دسته قرار می‌گیرند.

فقط توجه داشته باشید که مغایرت‌های شتابی معمولاً حداکثر تا 2 روز کاری رفع می‌شوند. یعنی مبلغ به حساب مبدأ باز می‌گردد. پس حداقل 2 روز صبر کنید و اگر مبلغ مرجوع نشد، با شماره 29911 تماس بگیرید و شماره پیگیری تراکنش را بگویید تا استعلام وضعیت بگیرند.

فقط در صورتی باید به این شماره زنگ بزنید که شما مبدأ پرداخت باشید؛ یعنی مبلغی را از کارت، شبا یا حسابتان جابه‌جا کرده باشید. مثلاً افرادی که دستگاه POS یا درگاه پرداختشان به مغایرت خورده است، نمی‌توانند از خدمات میز امداد شاپرک استفاده کنند.


شماره پیگیری پرداخت اینترنتی


استعلام شماره پیگیری تراکنش

شماره پیگیری تراکنش در کنار سایر اطلاعات تراکنش شما (مثل شماره حساب مبدا و مقصد، مبلغ، تاریخ و زمان تراکنش و غیره) ثبت می‌شود؛ پس برای استعلام شماره پیگیری باید از روش‌هایی استفاده کنید که این اطلاعات را به شما می‌دهند. مثل:

  • مراجعه حضوری به بانک و دریافت گزارش حساب
  • بررسی سوابق تراکنش در موبایل‌بانک، وب‌اپلیکیشن بانک و غیره
  • تماس با پشتیبانی بانک

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه استعلام شماره پیگیری، استفاده از موبایل بانک و اپلیکیشن‌های موبایلی است. تقریبا تمامی بانک‌های ایرانی این اپلیکیشن‌ها را دارند. به‌عنوان‌مثال اگر در بانک سامان حساب دارید، اپلیکیشن موبالت را دانلود کنید و وارد حساب کاربری‌تان شوید. بعد می‌توانید سوابق تراکنش‌هایتان را در این اپلیکیشن مشاهده کنید. شماره پیگیری تراکنش‌ها در جرئیات هر تراکنش درج می‌شوند.


آیا استعلام شماره پیگیری تراکنش لازم است؟

نه لزوما. اگر فراموش کردید شماره پیگیری را ثبت کنید، نگران نشوید. می‌توانید وضعیت تراکنش را با اطلاعات دیگری مثل شماره کارت، مبلغ و زمان تراکنش هم پیگیری کنید و ضرورتی برای پیگیری تراکنش با شماره پیگیری وجود ندارد.


کلام پایانی

شماره پیگیری پرداخت اینترنتی، یک کد یکتا است که جزئیات تراکنش را در سیستم بانکی کشور ثبت می‌کند. اگر با وجود ناموفق بودنِ تراکنش، مبلغ از حسابتان کم شده است، می‌توانید از این کد برای پیگیری استفاده کنید. کافی است با مراجعه حضوری، تماس تلفنی و یا سامانه آنلاین، کد پیگیری تراکنش اینترنتی را ارائه کنید تا از وضعیت استعلام بگیرید.

البته کاربرد این کد فقط برای تراکنش‌های ناموفق نیست. در تراکنش‌های موفق می‌توانید از این کد برای اثبات واریز وجه (عدم کلاهبرداری) استفاده کنید. مثلاً اگر از یک فروشگاه اینترنتی خرید کرده‌اید، کد پیگیری تراکنش را به مسئول پیج اعلام کنید تا حساب‌هایشان را چک کرده و مطمئن شوند که واریز را برایشان انجام داده‌اید و فیش واریزی فیک ارسال نکرده‌اید. به‌علاوه جزئیات این تراکنش‌ها در گردش حساب هم ثبت می‌شوند و قابل بررسی هستند.

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


فرامرز علیخانی

۰۱/۱۱/۰۴ ۱۴:۳۴

عالی بود تشکر

فرامرز علیخانی

۰۱/۱۱/۰۴ ۱۵:۴۵

سلام به اشتباه برای پسرم پول بریزم کارتش اشتباه کردم رفت کارت یه آقای دیگه ۵۰ هزار تومان بود برای پیگیر تماس گرفتم باید به اندازه ۲۰۰کرایه بدم تا درست بشه بی خیالش شدم

قلیچ

۰۲/۰۴/۲۷ ۲۲:۱۶

اصلا هیچ کمکی نکردین، شماره پیگیری به چه دردی میخوره، حتی جوابشو خودتون بلد نیستین

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۵/۳۱ ۲۰:۳۷

    سلام جناب قلیچ
    ممنونیم که نارضایتی‌تون از این مطلب رو برامون نوشتید. باعث شد بفهمیم که توضیحات کفایت نمی‌کنه. مقاله رو بازنویسی کردیم تا بهتر پاسخگوی نیازهای شما باشه. لطفا مطلب رو مجدد مطالعه کنید و اگر همچنان سوالی داشتید، حتما برامون بنویسید.

داود

۰۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۵۸

خب الان سامانه پیگیری چیه آدرسش ؟؟!!
من شماره پیگیری دارم ولی نمی دونم اصلا کجا باید پیگیریش کنم ؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۵/۳۱ ۲۰:۳۹

    فقط بعضی از بانک‌ها سامانه پیگیری دارن.
    اگر بانک مبدا و مقصد یکی نیست، با شماره ۲۹۹۱۱ تماس بگیرید. اگر بانک‌ها یکی هستن هم باید به خود بانک مراجعه کنید یا با شماره پشتیبانی تماس بگیرید که لیست شماره‌ها توی مطلب موجوده

راضیه

۰۲/۰۶/۰۳ ۱۲:۲۲

سلام
ممنون از توضیحاتتون .

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۰۴ ۰۹:۱۷

    سلام
    خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

سوسن

۰۲/۰۶/۰۴ ۱۸:۰۷

سلام وقت بخیر
به طور مثال شخصی قرار ۳تومن بریزه به حساب من الان sms واریزی واسه من میاد در sms واریزی فقط یه شماره حساب هست من الان باید چجوری چک کنم که واقعا این پول رو ایشون فرستاده شماره پیگیری نداره از آپ ریخته شماره ارجاع داره حالا من چجوری باید چک کنم چه شماره پیگیری چه ارجاع؟ میشه توضیح بدین

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۰۵ ۱۴:۰۴

    سلام
    وقتتون بخیر
    باید گزارش حسابتون رو چک کنید. ساده‌ترین راهش اینه که اپلیکیشن بانکی داشته باشید. تمام بانک‌ها از این اپلیکیشن‌ها دارن. بعد از وارد کردن اطلاعات فردی و ورود، گزارش تراکنش‌های تمام حساب‌هایی که توی همون بانک داشته باشید رو می‌تونید ببینید. اطلاعات کامل تراکنش‌ها (اطلاعات حساب واریزکننده، شماره پیگیری و ارجاع، ساعت و زمان واریز و غیره) هست که می‌تونید برای هر پرداخت چک کنید.
    بجز اپلیکیشن، راه‌های دیگه‌ای هم هست. مثلا می‌تونید پرینت حساب رو از بانک بگیرید. یا از نسخه تحت وب بانک استفاده کنید.

احسان

۰۲/۰۶/۰۷ ۲۰:۳۴

سلام
شخصی برای من ۲میلیون پول ریخته که من براش خرید درون بازی انجام بدم حالا من از کجا بدونم اون واسه من پول ریخته میترسم خرید کنم بعد کسی که برام پول زده از یکی دیگه کلاهبرداری کردع باشه و شماره کارت منو بهش داده باشه چون بهش میگم از کارتت یه عکس بفرست زیرشم بنویس که از من خرید کردی نمیکنه فقط می خوام شماره کارت مبدا رو پیدا کنم با شماره ارجا لطفا یکی راهنماییم کنه

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۱۲ ۱۰:۱۷

    سلام
    چرا از کارتشون عکس بفرستن؟ معمولا کسی اینکارو نمیکنه چون اطلاعات کارت (CVV2 و تاریخ اعتبار) رو میشه برای کلاهبرداری استفاده کرد.
    ایشون باید فیش واریزشون رو براتون بفرستن.
    شماره کارت مبدا و شماره ارجاع رو هم می‌تونید از حساب خودتون پیدا کنید. یعنی گزارش تراکنش‌ها رو بگیرید. اونجا شماره حسابی که براتون پول واریز کرده و جزئیات تراکنش هست.

جعفری

۰۲/۰۶/۱۰ ۱۴:۵۲

سلام .من از صاحب کارم پول میخام بعد چند وقت حساب کردیم آون تو یک روز میگه از دوتا کارت بهم پول فرستاده که دوتا ۳میلیون بوده ولی برای من یک پیام اومده الان شماره تراکنش فرستاده باید چیکار کنم شماره ؟بانک من صادرات مال اون دی .من از حسابم پرینت گرفتم همون یک بودی الان چیکار کنم ممنون؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۱۲ ۱۰:۵۴

    سلام جناب جعفری
    سند شما، پرینت حساب خودتونه که نشون میده یه بار فقط براتون واریز انجام شده. ایشون هم باید پرینت حساب خودشون رو بگیرن و ببینن دومین واریز چه اتفاقی براش افتاده. یا به حساب شخص دیگه‌ای واریز کردن یا اینکه تراکنش ناموفق بوده و پول به حساب خودشون برگشته

عرفان

۰۲/۰۶/۱۲ ۲۲:۰۵

سلام ممنون از مطالب مفیدتون
من چند ماه پیش از از طریق برنامه ترب یه گوشی خرید کردم و پول رو از طریق سامانه اینترنتی پرداخت کردم و شماره سفارش رو دارم حالا می‌خوام بدونم میشه فروشگاهی که ازش خرید کردم رو از طریق همین شماره سفارش پیدا کنم.

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۱۳ ۰۹:۳۰

    سلام
    خوشحالیم که براتون مفید بوده مطالب
    خیلی بعیده که از طریق اطلاعات حساب مقصد بتونید به فروشگاه برسید. بهتره از خود ترب پیگیری کنید.

مجید

۰۲/۰۶/۱۴ ۰۲:۱۰

میگم من یشارژ از ای تی ام بانک رفاه گرفتم پول کم شد ولی دستگاه کاغذ شارژو نداد ولی کد پیگیری دارم الان چطوری میتونم پیگیر بشم
حالا شما چرا میپیچونی؟؟?؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۱۴ ۱۲:۲۱

    سلام
    ما که نپیچوندیم :)) پیامتون خارج از ساعات کاری بوده و تا ببینیمش طول کشیده :))
    به همون شعبه‌ی بانک رفاه مراجعه کنید. چون اینجا مسئله تراکنش بین دو تا شماره حساب نیست. مسئله دریافت خدماته و بانک رفاه می‌تونه کد شارژ رو بهتون بده.

سعید

۰۲/۰۶/۱۸ ۲۱:۴۳

با سلام و تشکر از توضیحاتتون
ببخشید من می خواستم ثبت شکایت اینترنتی کنم اما اینقدر اصطلاحات و شماره و کدهای مختلف ازم خواستن که واقعا گیج شدم. موارد زیر رو میشه توضیح بدین که دقیقا به چه نحوی باید به دست بیارم و یا اینکه با چه عنوانهای دیگه ای ممکنه توی برگه استعلام از گردش حساب ثبت بشن؟
شماره پایانه/ ترمینال؟
شماره مرجع/ ارجاع؟
شماره پذیرنده؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۱۹ ۱۰:۵۴

    سلام
    وقتتون بخیر
    از اطلاعاتی که گفتید، حدس می‌زنم که موضوع مربوط به دستگاه پوز باشه. پس اطلاعات همون رو بهتون می‌گم.
    پذیرنده شخصیه که دستگاه پوز یا درگاه پرداخت داره. کد پذیرنده بعضی مواقع روی رسید چاپی هست. اگر نبود، در مرحله اول همراه بانکتون رو چک کنید. یعنی همراه بانک خودتون رو روی گوشی نصب کنید و سوابق تراکنش‌ حسابتون رو چک کنید. کد پذیرنده اونجا درج میشه. اگر نبود، حضوری به بانک مراجعه کنید و پرینت کامل حساب بگیرید.
    شماره پایانه/ترمینال دستگاه پوز، به کدی میگن که هنگام تحویل دستگاه پوز، به پذیرنده داده میشه. کد ترمینال نشون میده که شما از چه دستگاه پوزی خرید کردید و این دستگاه پوز به نام چه کسیه. شماره پایانه/ترمینال روی رسید چاپی که موقع خرید بهتون دادن، چاپ شده. باز هم اگر نبود، سوابق تراکنش رو چک کنید.
    شماره مرجع/ارجاع هم مربوط به خرید شماست. این کد، اطلاعات خرید شما (مثل زمان خرید، مبلغ، اطلاعات کارت مبدا و مقصد و غیره) رو ثبت می‌کنه و هر خرید/تراکنش، یک شماره مرجع داره. شماره مرجع هم قطعا توی رسید چاپی هست و توی سوابق تراکنش هم درج میشه.

حجت

۰۲/۰۶/۲۴ ۰۹:۳۶

سلام،من دوتاشارژگرفتم ازبانک مسکن ازطریق همراه بانک گوشی،حالاپول ازکارتم کم شده وسیم کارتم شارژ نشده چجوری پیگیری کنم ممنون

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۲۵ ۱۴:۵۰

    سلام
    با شماره پشتیبانی همراه بانک مسکن تماس بگیرید
    ۰۲۱۸۲۹۳۱
    ۰۲۱۶۴۵۷۱

رسول نصیری

۰۲/۰۶/۲۵ ۱۷:۵۲

سلام وقت بخیر من سه روزپیش مبلغی روبه حساب یکی از دوستام بابرنامه همراه بانک کشاورزی واریز کردم ازحسابم کم شدولی به حساب طرف مقابل نرفت لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۲۶ ۰۹:۲۳

    سلام
    وقتتون بخیر
    اول چک کنید که پول به حساب خودتون برنگشته باشه.
    بعد اگر حساب ایشون هم مال بانک کشاورزیه، از طریق بانک پیگیری کنید. اگر مال بانگ دیگه‌ای هستش، با میز امداد شتاب تماس بگیرید که شماره‌ش توی متن هست.

ربااااااااب

۰۲/۰۶/۲۶ ۱۳:۳۷

سلام وقت بخیر
ببخشید میخواستم بدونم میشه واریزی که برای سایت بود برای ثبت نام پس گرفت ؟؟؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۲۶ ۱۵:۰۲

    سلام
    وقتتون بخیر
    بستگی به سایتی داره که داخلش ثبت‌نام کردید. بعضی از سایت‌ها هستن که در صورت عدم رضایت شما از خدماتشون، مبلغ رو برمی‌گردونن. بعضی از سایت‌ها هم چنین امکاناتی ندارن.
    شماره پیگیری اینجا کاربردی نداره. باید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید و درخواستتون رو بگید.

احمد

۰۲/۰۶/۲۷ ۰۷:۰۳

سلام وقت بخیر از کارت بانک صادرات پدرم حدود یک سال بوده که یه نفر هرروز حدود ۱۰۰ هزارتومن برداش میکرده بارمز دوم وچون پیامک فعال نبوده متوجه نشده الان پرینت گرفتیم دیدیم ماهانه حدود ۳ میلیون خرید اینترنتی انجام می‌داده از کجا باید پیگیری کنیم تا متوجه بشیم کی بوده یا از چه شرکتی خرید داشته

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۲۷ ۰۹:۲۶

    سلام
    از پلیس فتا پیگیری کنید

بهزاد

۰۲/۰۶/۲۹ ۱۳:۴۷

سلام وقتتون بخیر
من سه روز پیش حق بیمه پدرمو از طریق نرم افزار بام بانک ملی واریز کردم.نگو پدرمم دوباره خودش واریز کرده یعنی شده دوبار. بمن کد رهگیری داده و اخطار اومد که ظرف ۷۲ ساعت به حسابت بر میگرده متأسفانه الان شده چهار روز بحسابم بر نگشته لطفاً راهنماییم کنید از کجا و چجوری پی گیر برگشت پولم باشم.

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۲۹ ۱۶:۱۴

    سلام
    چون تراکنش‌ها انجام شده، این موضوع ارتباطی به سامانه شاپرک نداره. باید از بیمه پیگیری کنید. احتمالا حق بیمه رو به دوره‌ی بعدی معوق می‌کنن.

سارا

۰۲/۰۶/۲۹ ۱۴:۳۷

سلام من ۲۱ شهریور از یک سایتی خرید اینترنتی کردم که گویا کلاهبردارن الان برای وبت شکایت نیاز به شماره مرجع و شماره پایا بانک مسکنن را میخوام باید چیکار کنم؟؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۲۹ ۱۶:۰۳

    سلام
    این اطلاعات توی گزارش تراکنش‌هاتون ثبت شدن و باید جزئیات گزارش تراکنش رو دربیارید. می‌تونید از اپلیکیشن‌های بانکی استفاده کنید یا حضوری برید بانک و پرینت گزارش حساب بگیرید.

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید