تگ منیجر
اگر با حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو آشنا باشید، حتما نام گوگل تگ منیجر را نیز شنیده اید. اما اگر به تازگی وارد این دنیا جذاب شده اید، ممکن است مفهوم و کارایی این ابزار برای شما غریب و ناآشنا باشد.
قبل از پرداختن به چیستی و کاربرد تگ منیجر، آشنایی کلی با حوزه دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد.
در همه سایت هایی که با اهداف مختلف ایجاد می شوند، یک هدف نهایی مشترک است. بدون استثنا همه سایت های فعال روی موتورهای جستجو در تلاش هستند تا میزان بازدید از سایت خود را با استفاده از راه ها و روش های مختلف افزایش دهند.
روش هایی را که کمک می کنند تا میزان بازدید از سایت افزایش یابد در اصلاح سئو می نامند. راه اندازی یک وب سایت و تلاش برای سئوی آن ( بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)، نیازمند استفاده از ابزارهای آنلاین و دیجیتال فراوانی است که گوگل تگ منیجر یکی از آن ها محسوب می شود.
برای یافتن پاسخ سوال ایجاد شده در ذهن خود درباره تعریف گوگل منیجر، کاربرد، مزایا و نکات دیگر آن تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. چون می خواهیم آن ها را به زبانی بسیار ساده و قابل فهم توضیح دهیم.
گوگل تگ منیجر چیست؟
همان طور که می دانید وب سایت های مختلف از طریق کدنویسی طراحی و اجرا می شوند. حتی وب سایت هایی که با استفاده از CMSهایی مانند وردپرس نیز ساخته می شوند در پشت پرده از کدهای مختلف استفاده می کنند. ما این کدها را به صورت افزونه های متفاوت می ببینیم که کار دیزاین و طراحی سایت را انجام می دهند.
به کدهایی که با هدف انجام یک کار مشخص یا آنالیز داده های سایت توسط ابزارهای آنالیزگر در سایت استفاده می شوند، تگ گفته می شود.
از سوی دیگر برای تحلیل یک قسمت مشخص از سایت مانند تعداد کل بازدیدها، استفاده از تگ های معرفی شده توسط ابزارهای آنالیزکننده در سایت لازم و ضروری است.
گوگل تگ منیجر (Google tag manager) یا GTM یک ابزار ارائه شده توسط شرکت گوگل است که همه وبمستران می توانند به طور رایگان از آن استفاده کنند و از قابلیت های مختلف آن بهره مند شوند. این نرم افزار تحت وب را می توان ابزار بسیار مهمی برای مدیریت تگ های مختلف و آسان شدن سئو سایت دانست.
دلیل ساخت گوگل تگ منیجر
در بسیاری از موارد وبمستران پس از طراحی و ساخت یک سایت آن را به یک فرد متخصص سئو می سپارند، تا رتبه آن را با استفاده از تکنیک های ارتقای سایت افزایش دهد. اما همه سئوکاران با دنیای کدنویسی و پیچیدگی آن آشنا نیستند.
در گذشته سئو کاران و وبمستران برای به دست آوردن هر تحلیلی از سایت، اسکریپت یا کدها را از درون ابزار مورد نظر در می آوردند و آن ها را به صورت دستی در قسمت مشخصی از سایت قرار می دادند تا ارتباط لازم برای به دست آوردن اطلاعات ایجاد شود.
علاوه بر آشنایی نداشتن همه سئوکاران با کد نویسی، بالا بودن تعداد تگ ها، سنگین شدن صفحات وب به دلیل حجم بالای تگ ها و وجود مشکلات امنیتی اسکریپت ها، دلایلی بودند که منجر به ساخت یک پل ارتباطی بین سایت و سایر ابزارهای مرتبط و همچنین مدیریت منظم و راحت تگ ها، تحت عنوان تگ منیجر شدند.
دلیل نیازمندی همه سایت ها به گوگل تگ منیجر
در ابتدای این مطلب گفتیم که همه سایت ها در نهایت یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن دریافت ورودی و ترافیک بالا سایت از موتورهای جستجو است که به رخدادهایی مانند افزایش فروش یا بیشتر دیده شدن سایت منجر می شود.
یکی از راه هایی که زیر عنوان سئو کمک می کند تا عملکرد سایت بهتر شود، تحلیل مداوم فعالیت های کاربران روی سایت و سعی در بهبود شرایط مناسب و از بین بردن اشتباهات موجود است.
ابزارهای مختلفی با هدف تحلیل نتیجه سئو سایت وجود دارند که برای استفاده از آن ها باید سایت و قسمت های مورد نظر آن را با استفاده از تگ های مشخص به این ابزارها متصل کرد.
البته باید بدانید ابزارهای تحلیلی مانند گوگل سرچ کنسول یا گوگل آنالیتیکس تنها ابزارهای مورد استفاده برای هدایت سایت نیستند. بلکه حتی استفاده از ابزارهای گوگل ادز نیز نیازمند اتصال به سایت مورد نظر از طریق تگ های مشخص است.
گوگل تگ منیجر با کارکردی بسیار آسان کمک می کند تا تنها با چند کلیک ساده همه تگ های مورد در نظر در درون سایت قرار گیرند و رابطه بین سایت و ابزار، بدون پیچیدگی خاصی برقرار شود.
مراحل اجرای نیچ مارکتینگ در بلاگ پست “نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟”
کاربردها
پس از آشنا شدن با این دلیل که چرا هر سایتی باید به تگ منیجر وصل باشد، بهتر است کاربردهای این ابزار را در فهرست زیر خلاصه کنیم:
- اولین و اصلی ترین کاربرد این ابزار، استفاده از یک تگ به جای چند تگ مختلف است.
- با استفاده از تگ منیجر می توان ابزارهای تحلیل کننده مانند گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول را روی سایت نصب کرد.
- استفاده از کدهای مورد نیاز در بخش های هدر سایت بدون نیاز به دانش کدنویسی نیز از دیگر کاربردهای استفاده از این ابزار است.
- به کمک این ابزار می توان اطلاعات مربوط به هر قسمت از سایت را به ابزارهایی مانند آنالیتیکس منتقل کرد و برای هر کدام نیازی به کد نویسی نداشت.
- قدرت بسیار بالای تگ منیجر در تحلیل رفتار کاربران کمک می کند تا از طریق گوگل آنالیتیکس اطلاعات نزدیک به واقعیت به دست آورید.
قابلیت ها
گوگل تگ منیجر قابلیت های مختلف و متفاوتی دارد که از قرار زیر هستند:
- امکان ویرایش کدها قبل از قرار دادن در سایت
- امکان استفاده از کدهای اختصاصی برای تحقق اهداف مختلف
- نشان دادن تعداد کلیک های انجام شد روی هر لینک از سایت مانند دکمه خرید، ادامه مطلب و غیره با اتصال به آنالیتیکس
- بررسی میزان بازخوردهای یک ویدیو از طریق آنالیتیکس
- بررسی و مشاهده تعداد اسکرول کردن یک صفحه با استفاده از گوگل آنالیتیکس
- تعیین زمان صرف شده توسط کاربران در سایت با اتصال به گوگل آنالیتیکس
- تعداد و بررسی دقیق خریدهای نیمه کاره به کمک ابزارهای آنالیزگر
- محاسبه زمان تبدیل سرنخ ها به کاربر واقعی
مزایای گوگل تگ منیجر
ویژگی های مختلف این ابزار را می توان با نام مزایای آن نیز شناخت. مزیت های نصب و استفاده از این ابزار دلایلی برای محبوبیت و کاربرد بالای آن در میان وبمستران و سئوکاران است. بعضی از این مزیت ها عبارت هستند از:
1. کاربری آسان
اولین مزیت کار کردن با گوگل تگ منیجر، کاربری بسیار آسان آن است. قرار دادن کدهای تگ منیجر در سایت کار راحتی است که با کمترین آموزش اجرا خواهد شد.
اگر بخواهید برای تمام اهداف مورد نظر از تگ های دستی استفاده کنید، نیاز دارید در کنار سئو تا حدی با دوره های کد نویسی نیز آشنا شده و از حوزه تخصصی خود خارج شوید. این کار علاوه بر زمان زیادی که از شما می گیرد، ممکن است برای بسیاری از افراد آسان نباشد.
به عنوان مثال زمانی که قصد دارید میزان کلیک های انجام شده بر یک دکمه یا لینک خاص را در سایت خود بررسی کنید، باید برای آن دکمه کدهای مخصوصی بنویسید و در گوگل آنالیتیکس ذخیره کنید. اما با استفاده از تگ منیجر و تگ های آماده برای این کار، به برنامه نویسی و دانش آن بی نیاز می شوید.
2. افزایش سرعت
بالا بودن سرعت سایت یکی از مولفه های بسیار مهم در بهبود سئو است. از سوی دیگر افزایش تگ های قرار گرفته در سایت و بالا بودن حجم آن ها عواملی برای کند شدن سرعت سایت خواهند شد که تاثیر بسیار مخربی در ارتقای رتبه آن دارند.
استفاده از GTM تعداد کدهای موجود در سایت را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. همچنین قرار گرفتن کدها بر این ابزار، در کم شدن حجم صفحات و کاهش درخواست های ارسالی به سرور موثر است که نتیجه نهایی آن افزایش سرعت لود سایت خواهد بود.
3. کاهش خطا
کدنویسی یک عمل بسیار دقیق و در عین حال پیچیده است که ارتکاب کوچک ترین اشتباهی در آن می تواند خسارت های زیادی به بار آورد. با استفاده از تگ منیجر احتمال بروز خطا در نوشتن این کدها به صفر می رسد و از این نظر امنیت و اطمینان سایت شما افزایش می یابد.
همچنین قابلیت مشاهده پیش نمایش تگ های ایجاد شده این امکان را به شما می دهد که قبل از اجرای تگ، پیش نمایش آن را در فضایی شبیه سازی شده مشاهده کنید و با این کار ایرادهای احتمالی را رفع و رجوع کنید.
ذخیره سازی نسخه پشتیبان در GTM نیز باعث می شود در مواردی که بعد از قرار دادن تگ از انجام این کار منصرف شدید، با چند کلیک سایت را به حالت قبلی بازگردانید.
4. امنیت سایت
موضوع ایجاد اختلال و بی نظمی در سایت با قرار دادن بعضی از کدهای نوشته شده، نگرانی بسیاری از وبمستران است که با کمک GTM از بین خواهد رفت. زیرا ضمن این که این ابزار اشتباه نمی کند، از وارد شدن تگ های ناسالم به سایت شما نیز جلوگیری خواهد کرد.
برخی از سئوکاران و وبمستران نیز نگران هستند که با ایجاد دسترسی برای گوگل تگ منیجر، امنیت سایتشان به خطر بیفتد و امکان دریافت کدهای امنیتی نیز به وجود بیاید.
اما همان طور که از نام این ابزار پیدا است توسط شرکت معتبر گوگل پشتیبانی می شود که این مساله نگرانی های امنیتی را از بین می برد.
5. استفاده برای اپلیکیشن ها
تگ منیجر جزو معدود ابزارهای بسیار پیشرفته و کاربردی است که علاوه بر پشتیبانی سایت ها، برای اپلیکیشن هایی سیستم عامل اندروید و iOS نیز قابل استفاده است.
این مزیت به ویژه برای کسانی که در کنار سایت خود از اپلیکشین هایی با این سیستم عامل ها نیز برخوردار هستند، بسیار ارزشمند خواهد بود.
6. صرفه جویی در زمان
در این مطلب چندین مرتبه به این موضوع اشاره کردیم که در حالت عادی برای صادر کردن هر دستوری به ابزار آنالیزگر گوگل آنالیتیکس، نیاز به نوشتن کدهای جدا و اختصاصی است.
این کار ممکن است برای سایت های کوچک مشکل چندان بزرگی قلمداد نشود، اما زمانی که سایت وسعت پیدا کند و تعداد تگ های آن بالا رود، دردسرساز می شود.
GTM کمک می کند شما با استفاده از یک تگ، دستور انجام چند کار مشابه را صادر کنید و در زمان صرف شده برای این کار صرفه جویی کنید.
7. سازگاری بالا
شرکت گوگل این ابزار را به نحوی طراحی کرده است که با بیشتر ابزارهای مرتبط با سایت سازگار و هماهنگ باشد. ابزارهایی مانند گوگل ادز، گوگل آپتیماز، فایربیس هات جار و غیره ابزارهای مختلفی هستند که با GTM سازگاری بالایی دارند.
از سوی دیگر برای ابزارهایی که در گوگل تگ منیجر تگ ندارند، می توانید به صورت دستی تگ مخصوص ایجاد کنید و آن ها را با این ابزار کارآمد اتصال دهید.
8. رایگان بودن
گوگل، GTM را به طور عمومی در اختیار همه وبمستران و سئوکاران قرار داده است و در قبال این امکان، هزینه ای دریافت نخواهد کرد. رایگان بودن این سیستم مدیریت تگ، یکی از بزرگ ترین مزیت های استفاده از آن به شمار می آید.
توضیح موارد منوی اصلی گوگل تگ منیجر
پس از نصب گوگل تگ منیجر و اتصال سایت به آن، باید با بخش های مختلف این سیستم نیز آشنا شوید تا کار کرد GTM برای شما سهل و آسان شود. بخش های مختلف از منوی این ابزار، شامل موارد زیر می شوند:
1. صفحه اصلی
در این صفحه می توان فهرست اکانت های موجود در تگ منیجر را مشاهده و انتخاب کرد. همچنین ساخت یک اکانت جدید در صفحه اصلی یا خانه این سیستم امکان پذیر است.
در کنار آن نوع، نام و آیدی کنتینر (برای ذخیره و مدیریت تگ ها ایجاد می شود) در صفحه اصلی قابل مشاهده است. آیکون ورود به قسمت تنظیمات نیز در صفحه اصلی قرار دارد.
2. Workspace
این بخش از GTM خود به بخش های دیگری تقسیم می شود، اما در حالت کلی سه قسمت زیر را در بر می گیرد:
- Workspace یا فضای کاری
- Version یا ورژن ها برای مشاهده تمام تغییرات انجام شده با درج تاریخ
- Admin یا ادمین ها شامل بخش کلی تنظیمات تگ منیجر
بخش فضای کاری خود به 6 زیر مجموعه دیگر تقسیم می شود که با کلیک روی Workspace در منوی تگ منیجر نمایش داده می شوند. این 6 بخش به شرح زیر هستند:
- بخش Overview یا خلاصه، وضعیت کلی این سیستم را نمایش می دهد.
- Tags که در آن فهرست تگ های پیش فرض، وضعیت فعال بودن آن ها و همچنین ایجاد تگ سفارشی یا سایر تنظیمات مانند پوشه بندی تگ های مختلف قابل اجرا است.
- Triggers که قانون های مربوط به اعمال و اجرای تگ ها هستند. در این بخش می توان با توجه به انواع تریگرها، فیلترهای مشخصی بر آن ها اعمال کرد.
- Variables یا متغیرها که به اطلاعات اضافی برای تگ ها و تریگرها نیز شناخته می شوند. به عبارت دیگر متغیرها را می توان مقادیر مشخصی دانست که برای اجرای تگ ها و ترگرها در نظر گرفته خواند شد. در این بخش علاوه بر فهرست متغیرها، امکان اضافه کردن متغیرهای جدید نیز وجود دارد.
- برای ساماندهی اجزای اصلی تگ منیجر یعنی تگ ها، تریگرها و متغیرها از بخش Folders یا پوشه ها استفاده می شود.
- در بخش Templates یا قالب ها می توان قالب های آماده شده را ذخیره کرد تا برای اعمال بر تگ های جدید قابل استفاده باشند.
آموزش وصل کردن سایت به گوگل تگ منیجر
استفاده از همه ابزارهای ساخته شده توسط گوگل نیازمند داشتن حساب کاربری در این شرکت است و تگ منیجر نیز از این قاعده مستثنا نیست.
برای نصب این سیستم روی سایت باید وارد سایت گوگل تگ منیجر شوید و بعد از آن روی دکمه Create Account بزنید.
پس از زدن روی Create Account وارد صفحه ای می شوید که از شما می خواهد اطلاعات سایت را از جمله نام وب سایت، کشور محل زندگی شما (با توجه به تحریم بودن ایران بهتر است نام یک کشور توسعه یافته را انتخاب کنید و با vpn وارد شوید)، آدرس کامل سایت و نوع مدیریت آن را برای هر یک از گزینه های وب سایت یا اپلیکیشن، وارد کنید.
بعد از پر کردن فرم گزینه Create را بزنید تا در صفحه جدید امکان نمایش توافق نامه و زدن تیک موافقت با آن برای شما به نمایش در آید.
پس از زدن تیک کادر زیر توافق نامه، زدن دکمه Yes الزامی است. در مرحله بعد دو کد به شما داده می شوند که یکی از آن ها به بخش Head سایت و دیگر به Body مربوط است. هر کدام را که صلاح می دانید کپی کنید و در بخش گفته شده قرار دهید.
با انجام دادن این کار وب سایت شما به تگ منیجر متصل می شود و شما می توانید از قابلیت های مختلف آن مانند، مدیریت تگ های سایت خود استفاده کرده و زمینه را برای ارتقای رتبه وب سایت فراهیم کنید.
ارسال نظر