شماره پیگیری پرداخت اینترنتی چیست؟ روشهای پیگیری خرید اینترنتی و تراکنش ناموفق
امروزه بیشتر مبادلات مالی از طریق موبایل بانک، سیستم کارت به کارت و یا درگاه پرداخت انجام میشوند. اما این سیستمها بدون خطا نیستتند. مثلاً ممکن است به دلیل اختلال در سیستمهای پرداخت الکترونیک، پیام «تراکنش ناموفق» را از سیستم دریافت کنید، مبلغ از حساب شما کسر شده ولی به حساب مقصد واریز نشود. اینجاست که شماره پیگیری پرداخت اینترنتی به کارتان میآید.
البته در بیشتر اوقات، مبلغ کسر شده حداکثر تا 3 روز کاری (بدون درنظرگرفتن تعطیلات رسمی و آخر هفته) به حساب مبدا برمیگردد. اما اگر این اتفاق نیفتاد، نگران نشوید. هیچ پولی در سیستم بانکداری الکترونیک ناپدید نمیشود و میتوانید از روشهایی که در ادامه میگوییم، برای پیگیری تراکنش اینترنتیتان استفاده کنید.
شماره پیگیری تراکنش چیست؟ چگونه از شماره پیگیری استفاده کنیم؟
شماره پیگیری پرداخت اینترنتی یا شماره ارجاع، کدی است که در رسید شما درج میشود. این کد، تراکنش مالی شما را در سیستم بانکداری ثبت میکند. بگذارید با یک مثال پیش برویم. فرض کنید میخواهید یک کفش بخرید و مبلغی را برای فروشنده کارت به کارت کردهاید. در رسید شما یک کد پیگیری 12 رقمی هست که جزئیات این تراکنش را در حساب بانکی شما ذخیره میکند. مثلاً فروشنده میتوانید جزئیات حساب خودش را بررسی کرده و با جستجوی این کد و فیلتر نتایج، از واریز شما مطمئن شود. البته کد پیگیری، بسته به روش انتقال وجه متفاوت خواهد بود. مثلاً کد پیگیری دستگاه پوز 6 رقمی و شماره پیگیری حواله پایا، 20 رقمی است.
تراکنشهای ناموفق هم کد پیگیری دارند. میتوانید از این کد برای پیگیری وضعیت پرداخت و یا رفع مغایرت استفاده کنید. در تمامی روشهایی که در ادامه مطرح میشوند، با ارائه کد پیگیری تراکنش میتوانید از وضعیت آن استعلام بگیرید.
با فیش واریزی فیک چه کنیم؟ راههای تشخیص و مقابله
دلایل واریز ناموفق چیست؟
- مشکل اینترنتی واریز کننده (مانند سرعت پایین اینترنت)
- خطای شبکه
- ترافیک سنگین شبکه بانکی
- وارد کردن اطلاعات اشتباه (که معمولا پرداخت را در مراحل اولیه متوقف میکند و آنقدرها هم محتمل نیست)
روشهای پیگیری تراکنش با شماره پیگیری
نکته: روشهایی که در ادامه مطرح میشوند، برای تمامی تراکنشهای بانکی قابل استفاده هستند. فرقی ندارد که از روش کارت به کارت، پایا و انتقال با شماره شبا استفاده کرده باشید یا تراکنش از طریق دستگاه پوز یا ATM انجام شده باشد.
حالت اول) حساب مبدأ و مقصد متعلق به یک بانک هستند
در صورت یکسان بودن بانک مبدأ و مقصد، باید تراکنش را مستقیما از طریق بانک پیگیری کنید. مثلاً فرض کنید که مبلغ 10 میلیون تومان را از حساب بانک آینده خودتان، به حساب دیگری منتقل میکنید که باز هم متعلق به بانک آینده است. در این حالت به سه طریق میتوانید وضعیت تراکنش را پیگیری کنید:
1. مراجعه حضوری به بانک
در مثال بالا، باید برای پیگیری تراکنش با شماره پیگیری، باید به بانک آینده مراجعه کنید (ترجیحاً به همان شعبهای که حساب مبدأ در آن افتتاح شده است). این بهترین راه برای پیگیری پرداخت اینترنتی است.
2. تماس با پشتیبانی
با شماره پشتیبانی بانک تماس بگیرید. حتماً اطلاعاتی مانند شماره پیگیری تراکنش، شماره کارت مبدأ و مقصد، تاریخ انتقال وجه، وضعیت پرداخت و شماره مرجع بانک را داشته باشید تا به پشتیبان بگویید.
معمولاً سیستمهای پاسخگویی بانک با دریافت شماره کارت و تاریخ انتقال وجه، وضعیت پرداخت را بررسی میکنند و در لحظه، پاسخگوی شما هستند.
این هم شماره تلفن پشتیبانی اصلیترین بانکهای ایران:
نام بانک | شماره پشتیبانی |
ملی | 02164140 (داخلی 4) |
ملت | ۱۵۵۶ (تهران) ۸۲۴۸۸-۰۲۱ (سایر شهرها) |
آینده | 0212766300 |
اقتصاد نوین | 48031000 |
ایران زمین | 24809 |
پارسیان | 81151000 |
پاسارگاد | 82890 |
تجارت | 1554 |
صادرات | ۰۹۶۰۲ |
سامان | ۶۴۲۲ |
سپه | 1557 |
شهر | 8655 |
کشاورزی | ۸۱۳۰ |
مسکن | 1830 |
پست بانک | 02184284 |
سینا | 02141731 |
3. سامانه پیگیری تراکنش آنلاین
برخی از بانکهای ایرانی سیستم آنلاینی هم برای پیگیری تراکنش با شماره پیگیری ایجاد کردهاند. کافی است روی لینکهای زیر کلیک کنید تا سامانه برایتان باز شود.
- بانک ملت (سامانه سیام) (در صورتی که تراکنش شما از طریق دستگاه پوز، ATM و موبایل بانکِ ملت انجام شده باشد، صرفنظر از بانک مبدأ میتوانید از این سامانه استفاده کنید.)
- بانک ملی
- بانک شهر
- بانک مسکن
حالت دوم) اگر بانک مبدأ و مقصد تراکنش، متفاوت است
در این صورت، بهترین راه این است که با میز امداد شاپرک تماس بگیرید. این سامانه پیگیری تراکنش بانکی، برای تسهیل فرایند پیگیری رفع مغایرتهای شبکه شتاب ایجاد شده است. تمام مغایرتهای شبکه شتاب و شاپرک (خودپرداز، کارت به کارت، درگاه پرداخت اینترنتی، تلفن بانک، اینترنت بانک و غیره) که بانک مبدأ و مقصد آنها متفاوت باشد، جز این دسته قرار میگیرند.
فقط توجه داشته باشید که مغایرتهای شتابی معمولاً حداکثر تا 2 روز کاری رفع میشوند. یعنی مبلغ به حساب مبدأ باز میگردد. پس حداقل 2 روز صبر کنید و اگر مبلغ مرجوع نشد، با شماره 29911 تماس بگیرید و شماره پیگیری تراکنش را بگویید تا استعلام وضعیت بگیرند.
فقط در صورتی باید به این شماره زنگ بزنید که شما مبدأ پرداخت باشید؛ یعنی مبلغی را از کارت، شبا یا حسابتان جابهجا کرده باشید. مثلاً افرادی که دستگاه POS یا درگاه پرداختشان به مغایرت خورده است، نمیتوانند از خدمات میز امداد شاپرک استفاده کنند.
استعلام شماره پیگیری تراکنش
شماره پیگیری تراکنش در کنار سایر اطلاعات تراکنش شما (مثل شماره حساب مبدا و مقصد، مبلغ، کد پذیرنده و کد پایانه و غیره) ثبت میشود؛ پس برای استعلام شماره پیگیری باید از روشهایی استفاده کنید که این اطلاعات را به شما میدهند. مثل:
- مراجعه حضوری به بانک و دریافت گزارش حساب
- بررسی سوابق تراکنش در موبایلبانک، وباپلیکیشن بانک و غیره
- تماس با پشتیبانی بانک
سادهترین و سریعترین راه استعلام شماره پیگیری، استفاده از موبایل بانک و اپلیکیشنهای موبایلی است. تقریبا تمامی بانکهای ایرانی این اپلیکیشنها را دارند. بهعنوانمثال اگر در بانک سامان حساب دارید، اپلیکیشن موبالت را دانلود کنید و وارد حساب کاربریتان شوید. بعد میتوانید سوابق تراکنشهایتان را در این اپلیکیشن مشاهده کنید. شماره پیگیری تراکنشها در جرئیات هر تراکنش درج میشوند.
آیا استعلام شماره پیگیری تراکنش لازم است؟
نه لزوما. اگر فراموش کردید شماره پیگیری را ثبت کنید، نگران نشوید. میتوانید وضعیت تراکنش را با اطلاعات دیگری مثل شماره کارت، مبلغ و زمان تراکنش هم پیگیری کنید و ضرورتی برای پیگیری تراکنش با شماره پیگیری وجود ندارد.
کلام پایانی
شماره پیگیری پرداخت اینترنتی، یک کد یکتا است که جزئیات تراکنش را در سیستم بانکی کشور ثبت میکند. اگر با وجود ناموفق بودنِ تراکنش، مبلغ از حسابتان کم شده است، میتوانید از این کد برای پیگیری استفاده کنید. کافی است با مراجعه حضوری، تماس تلفنی و یا سامانه آنلاین، کد پیگیری تراکنش اینترنتی را ارائه کنید تا از وضعیت استعلام بگیرید.
البته کاربرد این کد فقط برای تراکنشهای ناموفق نیست. در تراکنشهای موفق میتوانید از این کد برای اثبات واریز وجه (عدم کلاهبرداری) استفاده کنید. مثلاً اگر از یک فروشگاه اینترنتی خرید کردهاید، کد پیگیری تراکنش را به مسئول پیج اعلام کنید تا حسابهایشان را چک کرده و مطمئن شوند که واریز را برایشان انجام دادهاید و فیش واریزی فیک ارسال نکردهاید. بهعلاوه جزئیات این تراکنشها در گردش حساب هم ثبت میشوند و قابل بررسی هستند.
سوالات متداول
کلاهبرداری اینترنتی را چطور با شماره پیگیری تراکنش پیگیری کنم؟ از اینستاگرام خرید کردهام ولی محصول را برایمان نفرستادهاند، چهکار کنم؟
اطلاعات تراکنشی که انجام شده، مدرک شما برای اثبات این است که از شما کلاهبرداری شده است. برای شکایت باید در سامانه ثنا ثبتنام کنید (یا به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی بروید تا ثبتنام را برایتان انجام دهند). بعد باید شکواییه خودتان را تنظیم کنید. دادسرای جرایم رایانهای درخواستتان را بررسی میکند و آن را به پلیس فتا ارجاع میدهد.
برای کسی پول واریز کردهام اما واریز نشده. به حساب خودم هم برنگشته. چهکار کنم؟
اگر هنوز 72 ساعت (3 روز) از انجام تراکنش نگذشته، صبر کنید. هیچ پولی در سامانه بانکی گم نمیشود و نهایتا تا 72 ساعت به یکی از حسابها واریز میشود. اگر 72 ساعت گذشته، با شماره 29911 (میز امداد شتاب) تماس بگیرید و تراکنش را با شماره پیگیری، پیگیری کنید. اگر میز امداد هم پاسخگو نبود و مشکلتان رفع نشد، گزارش حساب را از موبایل بانک، اپلیکیشن بانکی یا پرینت فیزیکی دریافت کنید و از طرف مقابل هم بخواهید که گزارش حسابش را بررسی کند تا وضعیت مشخص شود.
از اپلیکیشن/عابربانک/… شارژِ موبایل خریدهام (یا خدمت دیگری دریافت کردهام). پول از حساب برداشت شد ولی خریدم را دریافت نکردم. چهکار کنم؟
اگر تا 72 ساعت مبلغ به حسابتان برنگشت، باید پیگیری کنید. مثلا اگر شارژ را از اپلیکیشن آپ خریدهاید، با پشتیبانی تماس بگیرید و جزئیات واریز (تاریخ و زمان و شماره پیگیری تراکنش) را هم برای اثبات پرداختتان بگویید. یا اگر از دستگاه عابربانک استفاده کردهاید، به همان شعبهی بانک مراجعه کنید و جزئیات تراکنش را نشان دهید تا یک کد شارژ به شما بدهند.
آیا میتوانم پولی که از حسابم برداشت شده را با استفاده از شماره پیگیری برگردانم؟
نه. پولی که از حساب شما کم شود و به حساب دیگری واریز شود، به این روش قابل برگشت نیست.
حق بیمهام را پرداخت کردهام ولی بیمه میگوید که پولی واریز نشده. چهکار کنم؟
اگر مبلغ واریزی به حساب خودتان برنگشته و 72 ساعت از پرداخت گذشته است، پرینت حساب بگیرید و حضوری به دفتر بیمه مراجعه کنید. جزئیات تراکنش (شماره کارت مقصد، تاریخ واریز و شماره پیگیری) را به کارمند بیمه بگویید تا پرداخت را چک کنند. این پرداخت بهاحتمالِ زیاد انجام شده و با پیگیری میتوانید بیمهتان را تمدید کنید.
ارسال نظر