۲ روش دریافت درگاه پرداخت بانک سامان + توضیحات تصویری
درگاه پرداخت بانک سامان یکی از اصلیترین درگاههای پرداخت مستقیم در ایران است و اکثر کسبوکارهای اینترنتی تمایل دارند که از این درگاه پرداخت استفاده کنند. از آنجایی که ممکن است شما هم بهدنبال دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بانک سامان برای فروشگاه اینترنتیتان باشید، این مطلب را آماده کردیم.
در این مطلب با روشها و شرایط دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بانک سامان، مزایا و معایب آن و در نهایت نحوه اتصال آن به سایتتان آشنا میشوید.
درگاه پرداخت بانک سامان چیست؟
شرکت پرداخت الکترونیک سامان در تیر ۱۳۸۲ و با هدف ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی شروع بهکار کرد. سِپ یا SEP نام تجاری این شرکت است که از مخفف عبارت Saman Electronic Payment گرفته شده است. پس در ادامه مطلب اگر کلمه سِپ را مشاهده کردید، بدانید که منظورمان شرکت پرداخت الکترونیک سامان است.
شرکت پرداخت الکترونیک سامان چه خدماتی ارائه میدهد؟
شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سِپ) علاوهبر درگاه پرداخت، خدماتی دیگر از جمله:
- کارتخوان یا دستگاه پوز
- صدور کارت بانکی و کارت هدیه
- اپلیکیشن ۷۲۴
- کد USSD معروف *۷۲۴
- کیف پول الکترونیکی
- خدمات نرمافزاری و سختافزاری پرداخت برای شبکههای بانکی، سازمانهای دولتی و بانکها
ارائه میدهد.
طبق روال همیشگی، از سایر خدمات شرکت پرداخت الکترونیک سامان صرفنظر میکنیم و روی درگاه پرداخت بانک سامان متمرکز میمانیم. اما برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت سِپ مراجعه کنید.
مزایای درگاه پرداخت اینترنتی بانک سامان
مهمترین مزیت درگاه پرداخت سپ – نسبت به سایر درگاههای پرداخت مستقیم – تعداد بالای مشتریان و خدمات باکیفیت است.
علاوهبر خدمات باکیفیت، سرعت بالا هم، یکی دیگر از مزیتهای مهم این درگاه است. به همین خاطر است که درگاه سامان، مناسب کسبوکاها و فروشگاههایی است که روزانه تعداد زیادی تراکنش دارند.
یکی دیگر از مزایای دریافت درگاه پرداخت بانک سامان برای کسبوکارتان، امکان کسر توافقی کارمزد است. چون توافق با کسبوکار، یکی از معیارهای کسر کارمزد برای بانک سامان است. در نتیجه اگر کارمزد برایتان مهم است میتوانید با بانک سامان برای کسر کارمزد، مذاکره و سر مبلغی مشخص، باهم توافق کنید.
معایب درگاه پرداخت سامان (درگاه سپ)
از مهمترین معایب درگاه پرداخت اینترنتی سپ میتوان به صورت کلی به موارد زیر اشاره کرد:
- نبود امکان استفاده از خدمات درگاه پرداخت بانک سامان بدون داشتن وبسایت
- مدت زمان انتظار زیاد برای دریافت درگاه
- فراهم نشدن قابلیتهای کلیدی مانند سرویس استرداد وجه (ریفاند)
- پشتیبانی ضعیف این درگاه نسبت به دیگر درگاههای PSP یا پرداختیارها
پرداختیارهایی مانند پیپینگ ۷ روز هفته، بهصورت تلفنی یا چت آنلاین مشکلات شما را حل میکنند که موضوعی بسیار مهم در حوزه پرداخت محسوب میشود. اگر میخواهید مدارک موردنیاز و شرایط دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بانک سامان به دو روش مختلف را بدانید، ادامه مطلب را دنبال کنید.
مدارک مورد نیاز برای دریافت درگاه پرداخت بانک سامان
مدارکی که برای دریافت درگاه پرداخت بانک سامان در هر دو روش مستقیم و واسطه نیاز دارید، براساس شخصیت (حقیقی یا حقوقی بودن) آن متفاوت است. در ادامه لیست این مدارک را میخوانید.
مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی
- داشتن یک سایت فعال که محصولات و قیمتهایشان روی آن درج شده باشند.
- داشتن پروانه کسب یا جواز کار
- داشتن اینماد
- داشتن کد مالیاتی
- تصویر صفحه اول شناسنامه و کارت ملی تمامی صاحبان امضا
- تصویر آگهی تأسیس در روزنامه رسمی
- تصویر آخرین آگهی تغییرات مربوط به امضاداران
مدارک موردنیاز اشخاص حقیقی
- تصویر شناسنامه و کارت ملی
- تصویر سند مالکیت/اجارهنامه معتبر
- داشتن اینماد
- داشتن کد مالیاتی
- داشتن پروانه کسب
- داشتن یک سایت فعال که محصولات و قیمتهایشان روی آن درج شده باشند.
شرایط دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بانک سامان
برای فعال کردن درگاه پرداخت بانک سامان روی سایتتان، میتوانید با یکی از روشهای زیر اقدام کنید؛ یکی از این روشها بهصورت مستقیم و دیگری از طریق واسطه است.
دریافت درگاه پرداخت بانک سامان به روش مستقیم
برای اینکه درگاه پرداخت اینترنتی سپ را دریافت کنید، لازم است مراحل زیر را بپمایید:
درخواست درگاه اینترنتی از طریق سامانه سپ من انجام میگیرد.
پس از واردشدن به سایت، بایستی فرمی چهار بخشی را پر کنید که شامل اطلاعات کسبوکار، حساب بانکی، مدیر پذیرنده و سایت پذیرنده میشود.
همانطور که در تصویر میبینید، در قدم اول باید اطلاعات کسبوکار مانند نوع شخصیت، کد رهگیری مالیاتی، شماره ثبت و غیره را وارد کنید.
در ادامه بهترتیب اطلاعات حساب بانک و اطلاعات مدیر پذیرنده را وارد کنید.
در نهایت مطابق تصویر بالا باید اطلاعات سایت پذیرنده مانند آیپی، وضعیت اینماد و محل فعالیت و غیره را وارد کنید.
سپس کد امنیتی و دکمه تایید را بزنید تا پیشنمایش قراردادتان را ببینید.
پس از طی این مراحل منتظر بررسی درخواست از طرف شرکت پرداخت الکترونیک سامان باشید و از طریق کد رهگیری که به شما اختصاص داده میشود، میتوانید وضعیت درخواستتان را پیگیری کنید.
در صورت کامل بودن مدارک و تایید بانک، میتوانید با توجه به مستندات و نمونه کدهای درگاه پرداخت بانک سامان، این درگاه را روی سایت خود پیادهسازی کنید. کمی پایینتر در این خصوص توضیحات مفصلی ارایه کردهایم که میتوانید به آن بخش هم مراجعه کنید.
درگاه واسط بانک سامان
مراحل بالا احتمالا چندان به مذاقتان خوش نیاید؛ خصوصا اگر بهدنبال راهی سادهتر و سریعتر برای اجرای فرآیند فعالسازی درگاه پرداخت سپ روی سایتتان هستید.
اگر میخواهید که سریعتر فرایند دریافت درگاه پرداخت را طی کنید، پیشنهاد میکنیم از درگاه واسط بانک سامان استفاده کنید. برای این کار باید از پرداختیارهایی مانند پیپینگ استفاده کنید که میتواند در کمترین زمان ممکن این درگاه را روی سایت شما فعال کند.
در روش مستقیم، درگاه پرداخت فاقد خدمات مالی جانبی است، در صورتیکه پرداختیارها میتوانند خدماتی مانند تسویه حساب آنی، بازگشت وجه آنی و غیره را هم در اختیار شما قرار دهند.
همچنین برخی پرداختیارها دسترسی شما به چند درگاه معتبر دیگر که از جمله نیازهای مهم کسبوکار شماست را پوشش میدهند تا فرآیند پرداخت خدمات خود را به سادهترین شکل و با کمترین هزینه انجام دهید.
بنابراین برای اینکه سروکارتان به دردسرهای روش مستقیم نیفتد، میتوانید درخواست درگاه پرداخت بانک سامان را از پیپینگ ثبت کنید.
مراحل دریافت درگاه سپ از پرداختیار پیپینگ
۱. ساخت اکانت و ثبتنام در سایت پیپینگ: ابتدا وارد سایت پیپینگ و بخش ثبتنام درگاه پرداخت میشوید.
۲. تکمیل فرم اطلاعات کاربری و احراز هویت: بعد از ثبتنام و در مرحله دوم، اطلاعات کاربری خودتان را که ۴ بخش دارد، تکمیل میکنید.
۳. تایید یا رد ترمینال توسط شاپرک: اطلاعات کاربریتان به شاپرک ارسال میشود و در صورت نبود مغایرت تایید میشود. اما گاهی ممکن است اطلاعات شما توسط شاپرک رد شود که دلیل آن مغایرت و ناهمخوانی برخی اطلاعات با یکدیگر است.
اگر اطلاعات شما رد شود، پیپینگ موضوع را با ایمیل و پیامک به شما اطلاع میدهد و پس از ویرایش آن دوباره برای تایید به شاپرک ارسال میشود.
پس از تایید ترمینال توسط شاپرک، باید ترمینال دریافتی را به سایتتان متصل کنید که در بخش بعدی کامل توضیح دادیم.
نحوه اتصال درگاه پرداخت بانک سامان به سایت
بعد از تایید درگاه از طرف بانک سامان در روش مستقیم یا تایید ترمینال شما توسط شاپرک در روش واسطه، نوبت به اتصال درگاه به سایت خودتان میرسد.
۱. اتصال درگاه پرداخت بانک سامان به سایت در روش مستقیم
اگر درگاه پرداختتان را مستقیما از سایت سپ درخواست دادهاید، در مرحله اول بایستی نمونه کدهای درگاه پرداخت بانک سامان را دانلود کنید.
سپس با توجه به زبان کدنویسی سایتتان، نمونه کد را انتخاب و قدمبهقدم با فایل راهنمای راهاندازی درگاه پرداخت اینترنتی پیش رفته و کدها را جایگذاری کنید.
۲. اتصال درگاه پرداخت بانک سامان به سایت در روش واسطه
اگر از پیپینگ بهعنوان درگاه واسط بانک سامان استفاده میکنید، باید طبق مستندات فنی درگاه پرداخت پیپینگ که کامل همۀ مراحل را آموزش داده، پیش بروید. همچنین میتوانید آموزش ساخت درگاه پرداخت از پیپینگ را مطالعه کنید.
افزونه وردپرس درگاه پرداخت بانک سامان سایت
برای استفاده از افزونه درگاه پرداخت بانک سامان باید ابتدا فایل فشرده Saman-gateway.zip را از داخل فایل نمونه کدها از حالت فشرده خارج کرده و در مسیر زیر روی هاستتان قرار دهید.
WordPress Folder Name\wp-content\plugins\
بعد از اضافهکردن فایلها به پوشه Plugins، میتوانید در پنل وردپرس و بخش افزونهها، گزینه Saman-Gateway را مشاهده کنید. بعد از کلیک روی گزینه فعالسازی میتوانید از افزونه استفاده کنید.
بعد از فعالسازی افزونه، پنل تنظیمات آن هم به منوی اصلی اضافه میشود.
با کلیک روی گزینه Saman gateway، قسمت تنظیمات افزونه که به شکل زیر است، نمایش داده میشود.
- آیپی سرور: این قسمت برای اتصال به درگاه پرداخت و Verify (تأیید تراکنش) لازم است.
- کد پذیرنده: شماره شناسایی که از شرکت سپ دریافت کردید.
- رمز عبور: رمزی که از شرکت سپ دریافت کردید.
- آدرس صفحه نتیجه: آدرس صفحهای که کاربر به آن باز میگردد.
کارمزد درگاه بانک سامان چقدر است؟
بر اساس مصوبه بانک مرکزی، از تاریخ ۴ تیر ماه ۱۴۰۲، تمامی درگاههای پرداخت مستقیم از سیستم کارمزدی زیر استفاده میکنند:
برای تراکنشهای کمتر از ۶/۰۰۰/۰۰۰ ریال، مبلغ ۱/۲۰۰ ریال به عنوان کارمزد از حساب پذیرنده کسر میشود. برای تراکنشهای با مبلغ بالاتر هم نرخ ۰/۰۰۰۲ تراکنش (تا سقف ۴۰/۰۰۰ ریال) به عنوان کارمزد در نظر گرفته شده است.
تسویهحساب درگاه پرداخت اینترنتی سامان به چه صورت است؟
تسویهحساب به صورت اتوماتیک و در سیکل پایا انجام میشود. در روزهای تعطیل هم تسویه انجام نشده و پرداخت به اولین روز کاری بعد از تعطیلات موکل میشود.
آدرس و شماره تماس پشتیبانی شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)
این شرکت شعبههای متعددی را در استانهای مختلف ایران دارد که برای اطلاع از آدرس و تلفن آنها میتوانید به لیست شعب و نمایندگیهای سپ مراجعه کنید.
اطلاعات شعبهی تهران:
خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک وی (جنوب به شمال)، بنبست ترکشدوز، پلاک 2، ساختمان SEP.
برای دریافت خدمات پشتیبانی درگاه بانک سامان هم میتوانید در هر ساعتی از شبانهروز با شمارهی تماس بگیرید:
۰۲۱-۸۴۰۸۰
سوالات متداول
در این بخش پاسخ برخی از سوالات پرتکرار کاربرها در مورد درگاه پرداخت بانک سامان را میخوانید.
مدت زمان لازم برای دریافت درگاه بانک سامان چقدر است؟
از ۲۴ ساعت (یک روز) الی هفت روز کاری
هزینهی دریافت درگاه پرداخت سامان کیش چقدر است؟
برای دریافت درگاه پرداخت الکترونیک سامان، هیچ مبلغی پرداخت نمیکنید.
آیا درگاه پرداخت الکترونیک سامان امن است؟
بله. درگاه پرداخت سامان تحتنظر بانک مرکزی و شاپرک فعالیت میکند و امنیت کامل دارد. تمامی اطلاعات هویتی و بانکی شما هم رمزنگاری میشوند و جای هیچ نگرانیای نیست.
ارسال نظر