درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
لندتک چیست - what is lendtech

لندتک چیست؟ | شرکت‌های لندتک در جهان

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

فین تک، به طور کلی، استفاده از تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها برای ساده‌سازی خدمات مالی است. با رشد روز افزون تکنولوژی، فین تک در فضاهای وسیع‌تری مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این فضاها، لندتک یا وام‌دهی به شکل نوین فردبه‌فرد است. در این نوشته از پی پینگ، پس از تعریف مفهوم لندتک، با برخی از شرکت‌های لندتک در جهان آشنا خواهید شد.


لندتک چیست؟

لندتک از دو واژه‌ی Lend به معنای قرض‌دادن، و Technology به معنای فناوری ساخته شده است و یک نوآوری فناورانه در فرایند وام‌دهی است.

در واقع، لندتک استفاده از فناوری‌های جدید برای جذب و انتقال سرمایه‌ی وام‌دهندگان به سمت متقاضیان وام، از طریق یک پلتفرم دیجیتال است. با استفاده از لندتک، افراد به صورت فردبه‌فرد در یک پلتفرم امن، به مبادله وام میان وام‌دهندگان و متقاضیان وام، می‌پردازند. متقاضیان وام می‌توانند مردم عادی و یا کسب و کارهای کوچک و بزرگ باشند.

نمونه‌هایی از فناوری‌هایی که می‌توانند در لندتک استفاده شوند، کلان‌داده‌ها، بلاک‌چین، هوش مصنوعی، ربات‌های مشاور و چت‌بات‌ها هستند. با این که برخی معتقدند افزایش استفاده از فین تک منجر به اتوماسیون و در نتیجه بیکاری می‌شود، آمار به وضوح نشان می‌دهد که استفاده از فین تک، در عوض منجر به افزایش فرصت‌های شغلی در سراسر جهان شده است.


طرز کار لندتک چگونه است؟

هر کدام از پلتفرم‌های دیجیتال لندتک، از مدل‌های متفاوت تجاری استفاده می‌کنند؛ با این حال روند کلی کار به شکلی ثابت باقی می‌ماند. به عبارت ساده، پلتفرم‌های لندتک به عنوان واسطه‌ای میان طرفین وام عمل می‌کنند. این شرکت‌ها درآمد خود را از طریق اخذ هزینه‌ی مبدا از وام‌گیرنده، و هزینه‌ی سرویس وام از وام‌دهنده کسب می‌کنند.

این پلتفرم‌ها ممکن است از جهاتی با یکدیگر متفاوت باشند. برای مثال، برخی پلتفرم‌ها مانند Avant و SoFi، فقط به افراد و موسسات واجد شرایط وام می‌دهند؛ اما برخی دیگر مانند LendingClub و Upstart به همه‌ی افراد، در صورت داشتن حداقل اعتبار، وام ارائه می‌دهند.


شرکت‌های لندتک در جهان

شرکت‌های لندتک در جهان، از آخرین فناوری‌های مالی برای ساده‌سازی روند وام‌دهی استفاده می‌کنند تا جایگزینی برای روش‌های سنتی باشند. لندتک، نه تنها به وام‌دهندگان این قدرت را داده است تا زمان پردازش پرداخت خود را تسریع کرده و سیستم‌های مالی خود را ساده‌سازی کنند، بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تجربه‌هایی شخصی‌سازی‌شده را بر اساس نیاز متقاضیان وام ارائه دهند.

در ادامه به معرفی برخی از شرکت‌های لندتک در جهان می‌پردازیم.


شرکت لندتک ‌‌SALT Lending

شرکت لندتک SALT به متقاضیان وام اجازه می‌دهد تا از رمزارزها برای دریافت وام استفاده کنند. متقاضیان وام می‌توانند طبق قراردادهای یک تا ۳۶ ماهه وام‌هایی را از طریق رمزارزهای بیت‌کوین، اتر، لایت‌کوین و داج‌کوین دریافت کنند. SALT از قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین، برای اطمینان از انتقال امن رمزارز استفاده می‌کند.

خدمات این شرکت در اکثر ایالت‌های آمریکا برای وام‌های شخصی و تجاری قابل ارائه است. همچنین خدمات شرکت SALT در سطح بین‌المللی در کشورهایی مانند نیوزیلند، برزیل، سوئیس و انگلیس گسترش یافته است.


شرکت Tala

شرکت Tala با بهره بردن از فناوری کلان‌داده‌ها در خدمات فین تکی خود، به مناطقی که خدمات بانکی ضعیفی دارند کمک می‌کند. نرم‌افزار وام‌دهی این شرکت، با استفاده از داده‌های تلفن همراه مانند ارتباطات اجتماعی، پیامک‌ها، تماس‌ها و پرداخت قبض‌ها اعتبار مشتریان را بررسی می‌کند. 

شرکت Tala تیم‌هایی در کشورهای کنیا، فیلیپین، تانزانیا، مکزیک و هند دارد که در تلاشند تا از طریق چک‌های اعتباری جایگزین، وام را برای افراد و صاحبان کسب و کارهای کوچک تامین کنند.


شرکت Avant

شرکت Avant برای ساده‌سازی روند درخواست وام از لندتک استفاده می‌کند. با ارائه‌ی برخی اطلاعات پیش‌زمینه، انتخاب نوع وام (پرداخت بدهی، به‌سازی منزل، شرایط اضطراری و غیره) و امضای قرارداد دیجیتالی، متقاضیان وام می‌توانند مبلغی بین دو تا ۳۵ هزار دلار را در عرض یک روز در حساب بانکی خود دریافت کنند.

جدیدترین ابزار این شرکت، کارت اعتباری Avantcard است. این کارت به مشتریان در خریدهای کوچک خود، مانند هزینه‌های سفر یا تعمیر خودرو و خانه کمک می‌کند.


شرکت لندتک OppLoans

شرکت لندتک OppLoans، ابزارهایی را برای کمک به شخصی‌سازی وام‌ها به کاربران خود ارائه می‌کند. خواه وام برای تعمیرات خودرو، پرداخت اجاره یا صورت‌حساب پزشکی باشد، پلتفرم OppLoans می‌تواند بهینه‌ترین وام را برای هر شرایط پیشنهاد دهد.

به منظور افزایش سواد مالی، OppLoans تعدادی دوره‌ی آموزشی تعاملی رایگان ایجاد کرده است. این دوره‌ها ابزار و مفاهیم مختلف فین تک را آموزش می‌دهند تا به افراد کمک کنند شرایط مالی خود را کنترل کنند.


شرکت OnDeck

شرکت لندتک OnDeck یک بستر مالی است که وام‌های شخصی‌سازی‌شده و خطوط اعتباری را به مشاغل کوچک و متوسط ارائه می‌دهد. کسب و کارهای متقاضی وام مشخص می‌کنند که چه نوع شغلی را اداره می‌کنند (رستوران، خرده‌فروشی، شرکت فناوری و غیره) و هدف از وام را تعریف می‌کنند (گسترش کار، استخدام کارمندان و غیره)؛ سپس فناوری OnDeck ساختارهای پرداخت شخصی‌سازی‌شده‌ای را ایجاد می‌کند که به بهترین وجه، برای شرایط منحصر به فرد مشتریان مناسب باشد.

شرکت OnDeck بیش از ۱۰ میلیارد دلار به صاحبان کسب و کارهای کوچک وام پرداخت کرده است. طبق آمار این شرکت، اولین سه میلیارد دلار وام پرداختی OnDeck، تاثیر ۱۱ میلیارد دلاری بر اقتصاد ایجاد کرده است و بیش از ۷۴,۰۰۰ شغل در سراسر ایالات متحده ایجاد کرده است.


شرکت لندتک Bond Street

شرکت لندتک Bond Street با استفاده از الگوریتم‌های داده‌محور، به کسب و کارهای کوچک برای تامین وام کمک می‌کند. تخصص این شرکت در ارائه‌ی وام‌های شخصی‌سازی‌شده به مشاغل کوچکی است که به دنبال تاسیس مکان جدید، افزایش ظرفیت شرکت، گسترش فعالیت‌های خود، بازپرداخت بدهی یا گسترش تیم خود هستند. سودآوری و چند عامل دیگر، قبل از ارائه‌ی وام توسط این شرکت بررسی می‌شود.


شرکت Braviant Holdings

شرکت لندتک Braviant Holdings به کمک تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها، فرصت‌های وام مناسبی را برای افرادی که به بانک‌ها کم‌تر دسترسی دارند ایجاد می‌کند. پلتفرم این شرکت از فرایندهای تایید خودکار و پذیره‌نویسی آنی (real-time) برای کمک به انتخاب سریع و شخصی‌سازی‌شده‌ی وام استفاده می‌کند. 


شرکت Credifi

شرکت Credifi داده‌ها و تحلیل‌هایی را برای وام‌دهندگان املاک و مستغلات تجاری فراهم می‌کند. پلتفرم این شرکت با استفاده از فناوری کلان‌داده‌ها، داده‌های مربوط به وام‌دهنده‌های مستقر در ایالات متحده را دنبال می‌کند تا تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده را برای کاربران فراهم کند. همچنین Credifi وام‌های بیش از شش میلیون صاحب ملک را پیگیری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که وام‌دهندگان با تصمیم‌گیری مسئولانه و صحیحی اقدام به پرداخت وام می‌کنند.


شرکت لندتک PeerIQ

شرکت لندتک PeerIQ، با تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهره‌مندی از فناوری کلان‌داده‌ها، میزان ریسک را در وام‌های فردبه‌فرد آنالیز و مدیریت می‌کند. پلتفرم SaaS این شرکت، دریایی از داده‌ها را غربال‌گری می‌کند تا ابزارهایی را برای تصمیم‌گیری شفاف و بهینه برای وام‌دهندگان، مدیران دارایی و پذیره‌نویسان فراهم کند.


شرکت Fundbox

شرکت Fundbox نیز از تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها در جهت کمک به کسب و کارها برای دسترسی سریع به وام‌ها و اعتبارات استفاده می‌کند. این شرکت می‌تواند بر اساس اطلاعات ارائه شده از طریق نرم‌افزار حساب‌داری کسب و کار، یا حساب بانکی، در کم‌تر از سه دقیقه فرایند اعتبارسنجی را انجام دهد.

شرکت Fundbox به جهت تامین مالی کارآفرینان بیش‌تر، به زنان و اقلیت‌ها وام ویژه‌ی تجارت‌های کوچک ارائه می‌دهد.


شرکت لندتک Earnest

شرکت لندتک Earnest با استفاده از ابزار قیمت‌گذاری دقیق خود وام‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای به افراد و دانشجویان ارائه می‌دهد. فناوری خاص این شرکت، توانایی پرداخت در هر ماه را برای متقاضیان وام بررسی می‌کند و وام مناسبی را با نرخ و مدت زمان مناسب به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. به جای استفاده از نرخ‌های استاندارد، Earnest از داده‌های شخصی برای تنظیم وام‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین، این وام‌ها بر اساس شرایط منحصر به فرد هر شخص، متفاوت است.شرکت Earnest حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سبد وام‌های خود نگه‌داری می‌کند. همچنین در سال ۲۰۱۷ نزدیک به دو میلیارد دلار وام دانشجویی توزیع کرده است.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید