افزایش فروش در اینستاگرام را با این ۱۳ راهکار تجربه کنید
بالا بردن فروش در اینستاگرام یکی از چالشهای جدی کسبوکارهای فعال در این شبکهی اجتماعی است. درست است فروش بیشتر در اینستاگرام باتوجه به هزینههای بسیار اندک آن بسیار کاربردی و مؤثر است؛ اما آنقدرها هم آسان نیست.
فروش بالا در اینستاگرام نیازمند استراتژی، برنامهریزی بسیار دقیق و استمرار است. اگر شما هم به دنبالی راهی هستید تا در اینستاگرام بیشتر بفروشید، این مطلب را بخوانید.
سادهترین راههای افزایش فروش در اینستاگرام
اگرچه شبکههای اجتماعی دیگری مثل تلگرام، لینکدین و توییتر در زمینه بازاریابی شبکههای اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند، اما اینستاگرام به دلیل رایگان بودن، دسترسی آسان، جذابیت بصری فراوان و کاربران زیاد، یکی از جذابترین کانالهای فروش برای کسبوکارها است.
حضور در اینستاگرام و فعالیت هدفمند، نتایج مثبتی برایتان به دنبال دارد. جدا از فروش مستقیم، میتوانید بهراحتی مخاطبان خود را به سمت کانالهای دیگری مثل وبسایت هدایت کنید تا از آن طریق خرید کنند. میتوانید از این روشهای برای فروش بیشتر در اینستاگرام استفاده کنید:
1. پروفایل اینستاگرام خود را به ویترین فروشگاهتان تبدیل کنید
اولین گامی که باید به سمت هدف افزایش فروش در اینستاگرام بردارید این است: یک پروفایل خلاقانه و جذاب بسازید که در نگاه اول، توجه مخاطب را جلب کند.
در بخش بیو، به مشتریانی که به صفحه شما آمدهاند خوشامد بگویید و آنها را متقاعد کنید که صفحهی شما را بررسی کنند.
آدرس، شماره تماس، نحوه خرید، وبسایت و غیره را در بخش بیو اینستاگرام بگذارید، اگر پیشنهاد ویژهای (مثل ارسال رایگان) هم دارید، آن را مطرح کنید. خوب است که صفحهی رقبا را هم بررسی کنید تا ببینید چه نکاتی را رعایت میکنند.
2. هایلایت بسازید
تعداد کمی از فالوورها هستند که پستهای قدیمیتر را میبینند، ولی بخش هایلایتها برای همه جذاب است و مثل یک کاتالوگ عمل میکند. مخاطبها همیشه عنوان بخشهای مختلف هایلایت را میخوانند و هایلایتهایی که دوست دارند را نگاه میکنند. پس حتما از این بخش برای دستهبندی محصولات، معرفی خودتان و ارائه پیامهای رضایت از خرید و غیره استفاده کنید.
3. از هشتگها استفاده کنید
برای جذب مشتری و افزایش فروش اینستاگرام میتوانید از هشتگهای مرتبط با محصولات و خدمات خود استفاده کنید تا مشتریها آسانتر شما را پیدا کنند.
این روش در حقیقت موجب شناختهتر شدن برند شما خواهد شد. اما این که بتوانید ترکیب مناسب و موثری برای هشتگ زدن پیدا کنید، کار آسانی نیست.
بیشتر بخوانید: راهنمای هشتگ گذاری در اینستاگرام
4. حساب کاربری خود را بیزینسی کنید
قبل از هر اقدامی برای افزایش فروش اینستاگرام، حتما اکانت خود را به حالت حرفهای (professional) تغییر دهید. برای انجام این کار به ترتیب زیر پیش بروید:
- از قسمت پروفایل به بخش تنظیمات (Setting) بروید.
- گزینهی Account را انتخاب کنید.
- روی Switch to professional account کلیک نمایید.
- تنظیمات مربوط به اکانت حرفهای خود را انجام دهید.
یکی از مهمترین مزایای این تغییر، دسترسی به ابزارهای تجزیهوتحلیل اینستاگرام (Insights) است. این ابزارها اطلاعات مفیدی در مورد فعالیت و تعامل کاربران با پستها و حساب شما را ارائه میدهند.
4. در انتخاب تصاویر پست سلیقه به خرج دهید
اینستاگرام یک پلتفرم تصویری است و بیشتر با عکس سروکار دارد. به همین علت مهمترین مورد برای بالا بردن فروش از طریق این برنامه، انتخاب تصاویر مناسب است. مشخصات و پستهای خود را بهگونهای طراحی کنید که تشخیص برند شما را برای مخاطبان آسان کند. یک سبک و ساختار خاص بسازید و به آن پایبند بمانید تا پستهای شما سریعا برای مشتریها قابل تشخیص باشد. مثلا به این نکات توجه کنید:
- عکسهای شما امضای اختصاصیتان هستند: یک سبک خاص برای عکسهایتان در نظر بگیرید که امضای خاص شما باشد. یعنی هرکسی که عکسهای صفحهی شما را در فید (Feed) اینستاگرام میبیند، باید سریع تشخیص دهد که این عکسها برای شما هستند. از عکسهای باکیفیت، جذاب و منحصربهفرد برای نمایش محصولات یا خدمات خودتان استفاده کنید. مثلا ساختار پستهای اینستاگرام دیجیکالا و دیجیکالا مگ را ببینید:
- از رنگهای خاص استفاده کنید: در پست و استوریهایتان از رنگهایی استفاده کنید که به لوگو یا هویت برند شما مرتبط هستند. باز هم به مثال بالا برگردیم. تصاویر اینستاگرام دیجیکالا همگی با استفاده از رنگ قرمز برند ایجاد شدهاند.
- جایگاه عناصر برند: لوگو، شعار یا هر الگوهای خاص خودتان را به طور متناوب در محتواها استفاده کنید تا برند شما همواره در ذهن فالوورها پررنگ باشد.
- فرهنگ برند را در محتوا منعکس کنید: مثلا دیدهاید که برخی از برندها از محیط زیست، حیوانات یا مردم بومی یک منطقه صبحت میکنند؟ میتوانید یک فرهنگ خاص و مرتبط با برند خودتان انتخاب کنید و استوریها، پستهای هایلایت، و یا ویدیوهای خاص مرتبط با آن را منتشر کنید.
5. بهتر بنویسید
کپشن اینستاگرام نقش بسیار مهمی در جلبتوجه مخاطبان و افزایش فروش دارد. این موضوع در استوریها، ویدئوها و نحوه صحبت با مشتری در دایرکت هم صادق است. به این نکات توجه کنید:
- دوستانه صحبت کنید تا مشتریها خودشان را به شما نزدیک حس کنند و ارتباط دوستانهای با برند شما بسازند.
- از داستانها استفاده کنید. یک اتفاق واقعی یا تجربهی شخصی و مرتبط با محصول را داستانگونه تعریف کنید.
- اطلاعات تخصصی و آموزشی اطلاعات مرتبط با محصولات یا زمینه فعالیت خودتان را به اشتراک بگذارید. مشتریان از اطلاعات آموزنده و تخصصی استقبال میکنند و اینگونه به تخصص و مهارتهای شما هم بیشتر اعتماد میکنند.
- از هشتگها در کپشن استفاده کنید تا کاربران جدید هم بتوانند پستهایتان را پیدا کنند.
- تخفیف و فروش ویژه بگذارید.
- از اعداد استفاده کنید و اطلاعات کامل را در کپشن پست یا حتی در استوری بنویسید. کپشنهای مختلف را تست کنید و ببینید مخاطبها با چه چیزی بیشتر ارتباط برقرار میکنند.
مثلا کپشن پیج پیاده در اینستاگرام را نگاه کنید. درست است که این صفحه محصولی برای فروش ندارد، اما کپشنهای جذابش همیشه توجه مخاطب را جلب میکند:
این هم مثالی از یک پیج فروشگاهی. توضیحات این محصول، تمام سوالات مشتری را رفع میکند:
6. تعامل بیشتری با مخاطبهایتان داشته باشید
کاربران را به برقراری ارتباط تشویق کنید. مثلا:
- پشت صحنهی فعالیتت یا اتفاقات روزمره را استوری کنید.
- از قابلیت پرسشوپاسخ و نظرسنجی در استوریها استفاده کنید.
- تمام دایرکتها را پاسخ دهید.
این فعالیتها نقش موثری در جلب اعتماد مشتری دارند و احتمال خرید آنها را افزایش میدهند. بهعلاوه روشهایی کمهزینه برای فروش بالا در اینستاگرام هستند.
7. فرایند ثبت سفارش مشتری را ساده کنید
هر چقدر فرایند ثبت سفارش شما سادهتر و سریعتر باشد، کمتر احتمال دارد که مشتریها از خرید منصرف شوند. برای همین باید روی فرایند فروش خودتان کار کنید. مثلا اگر حجم پیامهای دایرکت زیاد و زمان پاسخدهی شما طولانی است، ادمین استخدام کنید.
میتوانید از روش دیگری هم برای افزایش سرعت ثبت سفارش استفاده کنید. مثلا میتوانید به جای فرایند کارتبهکارت، از فرم پرداخت و لینک پرداخت استفاده کنید. در این حالت وقتی مشتری خواست سفارشش را ثبت کند، یک لینک برای او میفرستید. مشتری با کلیک کردن روی این لینک، به صفحهای منتقل میشود که باید اطلاعات خودش (مثل نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس، رنگ یا سایز انتخابی و یا هر اطلاعاتی که شما میخواهید) را وارد کند. بعد از ثبت اطلاعات هم به صفحهی پرداخت (درگاه پرداخت) منتقل میشود تا مبلغ را واریز کرده و اطلاعاتش ثبت شود.
پرداختیار پیپینگ این قابلیت را ارائه میکند. بهعلاوه چون فعالیت ما تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی است، میتوانید از امنیت سرویس هم مطمئن باشید.
بیشتر بخوانید: آموزش ثبتنام در پیپینگ
8. محتوای ویدئویی را جدی بگیرید
الگوریتمهای اینستاگرام ویدئو را دوست دارند و این نوع از محتوا معمولا توجه بیشتری جلب میکند. از ویژگی ریلز یا پستهای ویدئویی برای بهاشتراکگذاری محتوای جذاب و آموزنده استفاده کنید.
9. با برندهای دیگر و اینفلوئنسرها همکاری کنید
این همکاری شما را در کنار دیگران قرار میدهد و به افزایش فعالیت و تعامل پیج شما کمک میکند. مثلا میتوانید با برندهای دیگر پست مشترک منتشر کنید یا به دنبالکنندگان پیج یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، کد تخفیف 50٪ بدهید. اگر در کنار فروش بالا در اینستاگرام، به دنبال جلب اعتماد مشتریها هم هستید، از اینفلوئنسر بخواهید نظر واقعی خودش را در مورد محصول شما استوری کند. حتی بیان نکات منفی هم باعث میشود مشتریها بیشتر به گفتههای او اعتماد کنند.
10. اگر برای مدتی دچار رکود شدید، از تبیلغات، تخفیف و مسابقه و هدیه استفاده کنید
یکی از موثرترین روشهای بالا بردن فروش در اینستاگرام داشتن برنامههای تخفیفی و هدیه دادن به مشتریان است. با این روش، میتوانید آگاهی بیشتری را نسبت به خدمات و محصولات خود ارائه دهید، چرا که مشتریها خبر تخفیف را بیشتر با دوستان و همکاران خود به اشتراک میگذارند.
بیشتر بخوانید: با فیش واریزی فیک چه کنیم؟ راهکار تشخیص فیش فیک و راهحل جایگزین آن
11. منظم باشید
برای فعالیتتان برنامهریزی داشته باشید. حتما در زمانهایی فعالیت کنید که مخاطبان فعالتر هستند و تعامل بیشتری با محتواهای شما دارند. این موضوع به مذاق الگوریتمهای اینستاگرام خوش میآید و صفحهی شما را به افراد بیشتری نشان میدهد تا هم فالوورهای بیشتری جذب کنید و هم بیشتر بفروشید. به این نکات هم توجه کنید:
- آمارهای پیج را تحلیل کنید. از ابزارهای آماری اینستاگرام مانند Instagram Insights برای تحلیل و درک بهتر رفتار و فعالیت دنبالکنندگان استفاده کنید. زمانهای فعالیت بیشتر فالوورها، نقاط قوت و ضعف پستها، جنسیت و سن دنبالکنندگان و غیره را آنالیز کنید.
- تقویم محتوایی داشته باشید تا برنامهریزیتان دقیق و بهینه باشد.
- زمانهای مختلف را برای انتشار تست کنید تا بهترین زمان را پیدا کنید.
12. از روشهای جدید هم استفاده کنید
فقط به اینستاگرام قانع نباشید و از تکنیکهای متنوع دیگر هم استفاده کنید. مثلا محصولاتتان را در فروشگاه اسنپ عرضه کنید؛ قابلیت پرداخت اعتباری یا BNPL را فعال کنید؛ یا از هر تکنیک دیگری که میشناسید، استفاده کنید.
13. رضایت مشتریها را منتشر کنید
یکی از اصلیترین تکنیکهایی که باعث میشود مشتریها به فروشگاه شما اعتماد کرده و از شما خرید کنند، انتشار رضایت مشتریها است. اصلا به تاثیر این موضوع بر افزایش فروش خودتان شک نکنید.
کلام پایانی
اگر میخواهید افزایش فروش اینستاگرام را تجربه کنید، باید به صورت همزمان روی افزایش فالوورها و جلب اعتماد فالوورهای فعلی کار کنید. از روشهایی که گفته شد استفاده کنید و یادتان باشد که رسیدن به نتیجه کمی زمانبر است. باید برای مدتی به فعالیت منظم متعهد باشید تا نتیجهی آن را ببینید.
در نهایت فقط به اینستاگرام قانع نباشید. میتوانید از وبسایت یا شبکههای اجتماعی دیگری مثل تلگرام هم استفاده کنید.
خواندنیهای بیشتر
- راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام
- چطور برای فعالیت در اینستاگرام اعتمادسازی کنیم؟
- افزایش فروش در اینستاگرام با ۱۲ راهکار – مطلب فعلی
- درگاه پرداخت اینستاگرام
- بهترین تجربه خرید در اینستاگرام را برای مشتریهایتان بسازید
- اصول هشتگگذاری در اینستاگرام
- راهکارهای جذب فالوور در اینستاگرام (به زودی)
- بالا بردن امنیت پیج اینستاگرام
- راه های تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام (به زودی)
- روشهای ارسال محصول در فروشگاه اینستاگرامی (به زودی)
ارسال نظر