ویژگیهای شرکتهای فینتک از دید بنیانگذاران
طبق گزارش «نبض فینتک» منتشر شده توسط شرکت “KMPF” مقدار سرمایهگذاریهای که به سمت فینتکها سرازیر شدهاند، در سه سال اخیر به رقم ۱۲۲ میلیارد دلار رسیده است. سیل عظیمی هم از معاملات ادغام و اکتساب در این مدت رخ دادهاند.
شرایط برای فینتکها مناسب است، زیرا اکثریت کاربران از گوشیهای هوشمند خود برای انجام دادن بسیاری از کارهای روزمره خود استفاده میکنند. تکنولوژیهای اصلی برای بهبود بخشیدن تجربه کاربران از سیستمهای فینتکی مانند هوش مصنوعی، کلان دادهها، محاسبات کلودی و بلاکچینها وجود دارند که باید برای پیشرفت، به آنها توجه کرد.
پس اگر شما یک کارآفرین مشتاق به ورود به بازار فینتک هستید، نکاتی را از بنیانگذاران چند شرکت فینتکی موفق به شما گوشزد میکنیم که باید در نظر داشته باشید:
همه چیز به تجربه کاربری (UX) برمیگردد
آقای «والتر کراتِندِن» همبینانگذار شرکت “Acorn” که در حوزه مشاوره رباتیک فعالیت میکند، اینگونه میگوید :
«برای من بهبود تجربه کاربری همه چیز است. در دنیای فینتک کلکسیونی از بدترین تجربههای کاربری یا “UX” را میبینیم که در نتیجه فضا را برای آغاز ترمیمها مهیا کرده است. فرصت زیادی برای تولید محصولات خاص به کمک آخرین تکنولوژیها و طراحیهای هوشمندانه وجود دارد و تفاوتی هم نمیکند که از چه حوزهای شروع کنید. فرصت برای خلاقیت زیاد است اما مهرههای بزرگ دنیای فینتکها دست به کار شدهاند و به راحتی میدان را به رقبا واگذار نمیکنند. به همین دلیل استارتاپها باید جسور و سریع باشند.»
سادهترین اپلیکیشن را طراحی کنید
آقای «مَت کُهِن» مدیر عامل اجرایی اپلیکیشن “Grand” چنین نظری دارد :
«بهترین اپلیکیشن، برنامهای است که هر فرد بتواند آن را در عرض ۱۰ ثانیه توضیح بدهد. چون فینتک خدمات پولی به کاربران ارائه میکند، بعضی از آنها استرس گرفته و یا از انجام تراکنش میترسند. سادهسازی خدمات و حذف کردن هشدارهای غیر ضروری در هنگام نصب اپلیکیشن تاثیر مثبت و به سزایی بر روی آنها میگذارد. وقتی درک یک موضوع راحت باشد، احتمال اعتماد مردم به آن نیز بالا میرود ؛ به خصوص در زمانی که برای نصب اپلیکیشن از کاربران اطلاعات شخصی یا بانکی درخواست میشود.»
اتوماسیونسازی را به همه قسمتهای کار وارد نکنید
نظر آقای «مایکل فینکلاشتاین» مدیر عامل اجرایی پلتفورم وامدهی “The Credit Junction” را با هم میخوانیم :
«اگر بخواهیم این بخش را در یک کلمه خلاصه کنیم، اینگونه میشود ؛ همه چیز را اتوماسیونسازی نکنید ! نقاط حساس فرآیند را که پیدا کردید، این سوال را از خود بپرسید که آیا باید آن را با افزودن یک تکنولوژی جدید مدیریت کرد یا خیر ؟ اگر جواب مطمئن برای آن ندارید، تجدیدنظر کنید و منابع انسانی خود را به کار بگیرید. برای مثال هر یک از کاربران ما داستان خاص خود را دارند که با آنالیز دادههای گرفته شده از آنها بر روی ورقههای کاری قابل بیان نیست. به همین دلیل قبل از اعطای وام، یکی از اعضای تیم ما پیش آنها میرود و از نزدیک با آنها صحبت میکند. اگر این مرحله را اتوماسیونسازی کنیم و به جای آن از تکنولوژیهای جدید استفاده کنیم، فرصت اعتمادسازی و ساختن رابطه قوی با کاربران را از دست میدهیم.»
اهداف والا برای سازمان تعریف کنید و به کارمندان انگیزه بدهید
آقای «استیو بارها» مدیر عامل اجرایی “Instant Financial” که پلتفورم رفاه مالی است نقطه نظر خود در مورد فینتکها بیان میکند :
«شرکتهای فینتکی موفقی که من با آنها کار کردم، کارکنان بسیار پرشوری داشتند. به نظرم برای داشتن کارمندان پرشور و با هیجان، داشتن یک هدف والا و با ارزش برای شرکت ضروری است. اگر که یک اپلیکیشن تکراری دیگر را معرفی کردید، استخدام و نگه داشتن استعدادهای برتر برای شما سختتر میشود. بیشتر افراد دوست دارند برای شرکتی که فراتر از سازمانهای معمولی هستند، کار کنند و این موضوع هم در دنیای فینتک ارزشی چند برابر دارد. ما در راه تغییر شیوه درآمدزایی میلیونها آدم هستیم. کاربرانی که به “Instant” جذب شدهاند، منظور ما را میفهمند و این هدف در فرهنگ سازمانی و عملکرد ما نهادینه شده است.»
تنها با چند کلیک و در زمان کوتاه کاربر را به هدفش برسانید
«استیو ژنگ» همبنیانگذار “Alpha Vantage” که ارائهکننده خدمات “API” است، میگوید :
«تولید کالای ارزشمند برای مشتریان، ضرورتا باعث ایجاد رضایت در آنها و رشد چشمگیر فروش نمیشود. یک اصل مهم این است که کاربر چقدر آسوده و راحت به محصول و خدمات نهایی شما دسترسی پیدا میکند. به طور مثال، در سایت ما فاصله کاربر از ورود تا اولین لینک مرتبط با “API”، تنها دو کلیک است. حال یک سایت دیگر مثل ما را در نظر بگیرید که همین خدمات را ارائه میکند اما به قدری محیط آن پیچیده و درهم است که کاربران گم میشوند و صفحه مورد نظر خود را به راحتی پیدا نمیکنند. کارآفرینان حوزه فینتک باید در نظر داشته باشند که بهینهسازی زمان کاربر یعنی این که سایت و موبایل وب شما کمترین مشکل را برای کاربر ایجاد کنند و تجربه بهتری را برای او به همراه داشته باشند.»
خواندنیهای بیشتر
- فین تک چیست؟
- انواع فین تک
- معرفی 7 فین تک موفق ایرانی
- پی تک (Paytech) چیست؟ نقش فین تک در صنعت پرداخت
- اینشورتک (Insurtech) چیست؟ نقش فین تک در صنعت بیمه
- ولث تک (Wealthtech) چیست؟
- لندتک (Lendtech) چیست؟
- کراودفاندینگ (تامین مالی جمعی) چیست؟
- رمز ارز یا کریپتوکارنسی چیست؟
- آیندهی بانکداری اینترنتی
- راهنمای سرمایهگذاری در فین تک
- استخدام در فینتک و چالشهای آن
- موقعیتهای شغلی مرتبط با فینتک در ایران
- ویژگیهای شرکت فینتک از دید بنیانگذاران – مطلب کنونی
ارسال نظر