درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
انواع فین تک بر اساس شرکت‌ها، مزایای انواع فین‌تک

انواع فین تک و هر آنچه باید درباره آن بدانید

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

به‌ احتمال‌ زیاد کلمه فین تک را شنیده یا خوانده‌اید، اما آیا می دانید انواع فین تک چیست؟

فین‌تک‌ها سازمان‌هایی در صنعت مالی هستند که بر اساس فناوری‌های پیشرو و به‌منظور بهینه‌سازی و ایجاد فرآیندهای خودکار، سازوکارهایی را ارائه می‌دهند که همزمان هم باعث سهولت زندگی روزمره خواهند شد و هم جریان مالی در سطح زیست اجتماعی را بهبود خواهند بخشید. بانک‌داری موبایلی که روی تلفن شما انجام می‌شود یا برنامه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده می‌کنید نمونه‌هایی از گستردگی صنعت فین تک در زندگی ما هستند.

می‌خواهید در مورد انواع فین تک بیشتر بدانید؟ با این مطلب تا انتهای آن همراه شوید.

فین تک ها چه هستند


فین تک‌ها چه هستند؟

فین‌تک‌ها شرکت‌ها یا کسب‌وکاری‌هایی هستند که بر استفاده از فن‌آوری‌های نوآورانه و دگرگون‌کننده در بخش مالی متمرکزند. این نام از ترکیب دو اسمFinancial  به‌معنای «مالی» و technology به‌معنای «تکنولوژی» گرفته شده است؛ البته که به‌معنای واقعی کلمه ترکیبی از امور مالی و فناوری است. هدف انواع فین تک ارائه خدمات مالی دموکراتیک، انعطاف‌پذیر، سریع و آسان و همچنین فعالیت در بازارهای جهانی با ارائه راه‌حل‌های کارآمد برای افراد و شرکت‌هاست.

فین تک ها چگونه کار می کنند و چرا محبوب شده اند


فین‌تک‌ها چگونه کار می‌کنند؟ چرا محبوب شده‌اند؟

فین‌تک‌ها به‌لطف یک عامل مهم کار می‌کنند: کاربران به جایگزین‌های بهتری برای خدمات مالی خود نیاز دارند. انواع فین تک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که راه‌حلی در دنیای عدم قطعیت باشند. حقیقت این است که صرف‌نظر از اینکه در کجا زندگی می‌کنید، بانک‌ها معمولاً محدودیت‌های زیادی را اعمال می‌کنند و همه هم به راه‌حل‌هایی برای رفع این محدودیت‌ها دسترسی ندارند.

این واقعیت منجر به تغییر عمیقی در رفتارها، نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان شده است، زیرا فین‌تک‌ها تنها یک پاسخ به بخش بزرگی از بازار هستند که زمانی مورد غفلت قرار می‌گرفتند. دقیقاً همین عامل است که این انواع فین تک را بسیار قابل‌توجه می‌کند: استفاده از کانال‌های دیجیتالی که از اینترنت پشتیبانی می‌کنند برای کاهش مشکلات این بخش و بهینه‌سازی تجربیات کاربران، همواره از خواسته‌های شهروندان جهان فعلی بوده است.

مزایای انواع فین تک چیست


مزایای انواع فین تک چیست؟

فین تک شبیه مؤسسات مالی‌ای هستند که در زمینه‌هایی که برای عادات مصرف‌کننده حیاتی است کار می‌کنند. از این نظر انواع فین تک، مزایای زیادی دارند. حالا بیایید چند مورد از مزایای مشهود انواع فین تک را با همدیگر مرور کنیم:

  • ارائه پلتفرم‌های پرداخت برای مشاغل فیزیکی و دیجیتالی
  • ساده‌سازی فرآیندهای معمول در خدمات مالی و حذف واسطه‌ها
  • با انواع فین تک می‌توانید به‌دلیل عدم‌نیاز به زیرساخت فیزیکی، استفاده از منابع را بهینه کنید و قیمت‌های رقابتی را به مشتریان ارائه دهید.
  • می‌توانید به‌لطف فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین، شفافیت بهتری را در عملیات اعمال کنید
  • با انواع فین تک می‌توانید، محصولات و خدمات مالی را در دسترس همه کاربران قرار دهید، این کار را برای مصرف‌کنندگان بازار آسان می‌کند و موانع رایج در مؤسسات مالی را از بین می‌برد.
  • می‌توانید زیرساختی را برای خدمات مالی فعال کنید که امکان ارزیابی ریسک، امنیت سایبری برای تأیید هویت، APIهای بانکی، استخدام و بسیاری موارد دیگر را فراهم می‌کند.
  • ارائه راهکارهای حسابداری مالی و اداری
  • می‌توانید مدیریت مالی، مدیریت آموزشی یا مشاوره مالی را ارائه دهید.
  • ارائه خدمات مجازی در بورس
  • ارائه فناوری در بخش بیمه
  • ارائه بانک‌های دیجیتال

این‌ها تنها چند نمونه از کارهایی است که انواع فین تک می‌توانند برای مردم و مشاغل انجام دهند.


نمونه‌های شاخص فین تک در جهان

شاید هنوز نمونه‌هایی از انواع فین تک را در زندگی روزمره خود نمی‌شناسید، بنابراین چند مثال شگفت‌انگیز ارائه می‌کنیم:

  • پی پال: این شرکت آمریکایی احتمالاً یکی از اولین انواع فین تک در جهان است. سیستم پرداخت آنلاین آنها در سراسر جهان در دسترس است و کسب‌و‌کارهای کوچک به‌خوبی این سرویس را می‌شناسند چراکه باعث رونق آنها شده است.
  • کیک استارتر: یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی در جهان. به‌واسطۀ این پلتفرم کارآفرینان به‌دنبال وام‌های مشارکتی برای پروژه‌های خود هستند.

این‌ دو فقط دو نمونه بسیار معروف و عظیم از بین انواع فین تک هستند. حالا که می دانید فین‌تک‌ها چه هستند، می‌توانید به موارد مشابه با آن توجه کنید.

یک دسته بندی کلی برای انواع فین تک


یک دسته‌بندی کلی برای انواع فین تک

انواع مختلفی از فین تک‌ها وجود دارد، اما در مورد طبقه‌بندی دقیق آنها اتفاق نظر وجود ندارد. به‌‌هر‌حال می‌توانیم انواع فین تک را به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

  • ارائه‌دهندگان خدمات مالی: بانک‌ها، وام‌دهندگان و سایر خدماتی که با مصرف کنندگان و یا تجارت‌پیشگان مواجه هستند.
  • ارائه‌دهندگان پردازش یا خدمات فناوری: این دسته فین‌تک‌های فناوری‌های پرداخت، امنیت و پردازش داده را ایجاد می‌کنند.

یک شرکت ممکن است بر یکی از این حوزه‌ها یا ترکیبی از هر دو تمرکز کند. برخی از ارائه‌دهندگان فناوری و پردازش، سیستم پشتیبان را برای ارائه‌دهندگان خدمات مالی فراهم می‌کنند.

انواع فین تک به لحاظ تخصص


انواع فین تک به‌لحاظ تخصص

در نشریات مختلف آنلاین، شرکت‌های فین تک اغلب در تخصص‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • Bankingtech/Banktech: نئوبانک‌هایی که حساب‌های پول الکترونیکی یا حساب‌های بانکی آنلاین را ارائه می‌دهند. برای مثال می‌توان به Revolut، Monzo، Monese، Starling و ClearBank اشاره کرد.
  • Paytech: خدمات، زیرساخت‌ها و فناوری‌های پرداخت. نمونه‌های معتبر جهانی این مورد TrueLayer، WorldRemit، SumUp، Volt، com، Wise و Plaid هستند.
  • Lendingtech: تأمین مالی جایگزین، تأمین مالی جمعی، پیش پرداخت نقدی و وام. نمونه‌های معتبر جهانی عبارتند از: Klarna، Fundera، Affirm وSonovate.
  • Insurtech: فین‌تک‌ها بیمه و سیستم‌هایی را برای عادلانه‌تر و کارآمدترکردن مدل‌های بیمه ارائه می‌دهند: نمونه‌‌های قابل‌اشاره در این حوزه این موارد هستند: Zego، Marshmallow، Bought By Many.
  • Wealthtech: خدمات سرمایه‌گذاری، مشاوران رباتیک (مشاوره مبتنی بر الگوریتم) و مدیریت ثروت دارایی‌ها، پس‌انداز و غیره. نمونه‌ها: Crowdcube، Robinhood و Seedrs.
  • Regtech: یکی دیگر از انواع فین تک که از فناوری برای بهبود فرآیندهای نظارتی پیرامون مدیریت ریسک، امنیت و هویت استفاده می‌کند. نمونه‌ها: Quantexa، Privitar و Onfido .

بسیاری از شرکت‌ها ترکیبی از این موارد را ارائه می‌دهند. برای مثال، ارائه‌دهنده حساب دیجیتال Revolut یک پلت‌فرم معاملاتی و پرداخت‌های آنلاین را ارائه می‌دهد. به‌غیر‌از راه‌حل‌های پرداخت، Square همچنین خدمات صورت‌حساب، تجارت الکترونیک و سایر خدمات را برای SMEها ارائه می‌دهد.

انواع فین تک بر اساس دسته بندی شرکت ها


انواع فین تک بر اساس دسته‌بندی شرکت‌ها

امروزه انواع مختلفی از شرکت‌های فین‌تک وجود دارند که بیشتر بر اساس صنعتی که مشتریانشان در آن تعلق دارند دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از موارد زیر که با همدیگر مرورشان خواهیم کرد.


شرکت‌های وام‌دهی یکی از کارکردی‌ترین انواع فین تک

شرکت‌های فین‌تک در صنعت وام‌دهی، روش وام‌گرفتن مردم را ساده کردند. در گذشته مردم برای دریافت وام به بانک‌ها یا اتحادیه‌های اعتباری مراجعه می‌کردند. امروزه، بسیاری از شرکت‌های فین‌تک وام‌های مصرفی را صرفاً با مراجعه به اینترنت برای درخواست ارائه می‌کنند و چون فرآیندها و سیستم‌های این سازمان‌ها خودکار هستند، تأیید این وام‌ها و روندها به‌سرعت اتفاق می‌افتد. از‌آن‌جا که این شرکت‌ها با زندگی محسوس مالی مردم سروکار دارند، به یکی از پرطرفدارترین عرصه‌های فین‌تک تبدیل شده‌اند.

شرکت‌های فین‌تک از نرم‌افزارهای پیشرفته برای ارزیابی اعتبار وام‌گیرندگان استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین فرآیند پذیره‌نویسی را خودکار کرده‌اند و همین به آنها اجازه می‌دهد تا به وام‌گیرندگان بیشتری نسبت به بانک‌ها و مؤسسات وام‌دهنده سنتی خدمات ارائه دهند. نمونه‌هایی از شرکت‌های فین تک در این دسته عبارتند از Kabbage و Borrowell.


شرکت‌های فین‌تک متخصص در پرداخت

شرکت‌های فین‌تک متخصص در پرداخت به افراد اجازه می‌دهند بدون رفتن به بانک‌ها برای دیگران پول ارسال کنند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف بانکی برای نقل‌و‌انتقالات ساده همتا‌به‌همتا ندارند. آن‌ها معمولاً از فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین استفاده می‌کنند. نمونه‌هایی از سازمان‌های این دسته عبارتند از Circle و Venmo.


نقل و انتقالات بین‌المللی پول

اغلب مردم در اکثر کشورها مبلغ زیادی برای انتقال پول پرداخت می‌کنند. بدتر آن‌که، نقل‌و‌انتقالات سنتی کند هستند. با‌این‌حال، امروزه شرکت‌های فین‌تک، انتقال بین‌المللی پول را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر ارائه می‌کنند. به‌عنوان‌مثال Ripple می‌تواند انتقال‌های بین‌المللی را در چند ثانیه اجرا کند.


امور مالی شخصی

به‌طور‌سنتی، مردم برای دریافت مشاوره مالی شخصی باید با مشاوران مالی در بانک‌ها صحبت کنند. برای تهیه بودجه خود، آن‌ها باید از صفحات گسترده یا یک سیستم جامع استفاده کنند. امروزه، بسیاری از اپلیکیشن‌های تجاری موجود می‌توانند مشاوره بودجه‌بندی را ارائه دهند. به‌عنوان‌مثال، شرکت فین‌تک Mint به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا از بودجه‌هایشان به بهترین شکل استفاده کنند. در‌همین‌حال،Level Money  به مردم کمک می‌کند، پس‌انداز کنند. برخی از سازمان‌ها حتی مشاوره بازنشستگی یا سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند.


تأمین مالی سهام

شرکت‌های فین تک در این بخش، جمع‌آوری پول را برای صاحبان مشاغل آسان می‌کنند. برخی از آنها سرمایه‌گذاران معتبر را با استارت‌آپ‌های تأیید‌شده مرتبط می‌کنند. برخی دیگر از مدل‌های تأمین مالی جمعی استفاده می‌کنند و به هر کسی اجازه می‌دهند در کسب‌وکارهای جدید سرمایه‌گذاری کنند. در مجموع، آن‌ها فرآیند جمع‌آوری سرمایه کسب‌و‌کار را ساده می‌کنند.


بانک‌داری در خدمت مصرف‌کنندگان

در فضای بانک‌داری در خدمت مصرف‌کننده، شرکت‌های فین‌تک گزینه‌های بهتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. برای مثال افرادی که نمی‌توانند برای کارت اعتباری تأیید شوند، می‌توانند به‌جای آن کارت نقدی دریافت کنند. شرکت‌هایی مانند Green Dot و Netspend نمونه‌هایی از شرکت‌های بانک‌داری در خدمت مصرف‌کننده هستند.


بیمه

شرکت‌های فین‌تک نیز وارد بازار بیمه شدند، اما بیشتر بر توزیع تمرکز می‌کنند. آن‌ها از برنامه‌ها برای دسترسی به مشتریانی که پوشش بیمه‌ای ندارند، استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب، به افرادی که می‌خواهند خودروی دوستشان را قرض بگیرند، اجازه می‌دهند تا برای چند ساعت بیمه بخرند. اما از آنجایی که بیمه یک بخش بسیار قدیمی و مستحکم است، سازمان‌های این دسته معمولاً با شرکت‌های بیمه سنتی همکاری می‌کنند.

برخی خدمات فین تک که دنیا را تغییر دادند


برخی خدمات فین تک که دنیا را تغییر دادند

در دنیای فین تک، برخی خدمات هستند که هم ارتباط ما با پول را تغییر می‌دهند و هم ارتباطمان با دیگران و حتی خودمان را. در ادامه برخی از این انواع فین تک را با یکدیگر مرور می‌کنیم.


مشاوران روبو

مشاوران Robo در دنیای سرمایه‌گذاری بسیار محبوب می‌شوند زیرا از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای کمک به مدیریت سبد سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. برای مثال، محصولاتی مانند Raiz به کاربران این امکان را می‌دهند که با حداقل 5 دلار شروع به سرمایه‌گذاری کنند. این سیستم بر اساس ترجیحات تجاری در صندوق‌های قابل معامله در بورس کار می‌کند. با استفاده از این‌ سرویس‌ها به‌طور قابل‌توجهی، می‌توانید مبالغی را به‌صورت یک‌جا سرمایه‌گذاری کنید، مبلغ مشخصی را برای سرمایه‌گذاری در یک روز خاص کنار بگذارید، یا حتی خریدهای خود را روی کارت بانکی خود تجمیع و پول مازاد را سرمایه‌گذاری کنید.


کیف پول دیجیتال

درست زمانی که دنیا فکر می‌کرد بهره‌برداری از کارت اعتباری در پایانه EFTPOS برای پرداخت آسان است، فین تک راه‌حل راحت‌تری ارائه کرد. محصولاتی مانند سیستم پرداخت دیجیتال اپل،Apple Pay  را در نظر بگیرید. این پدیده از فناوری ارتباطات میدان نزدیک (NFC) استفاده می‌کند که به مشتریان امکان می‌دهد با نگه‌داشتن تلفن خود روی یک پایانه پرداخت، مانند Square Reader یا پایانه EFTPOS روزمره، پرداخت‌های بدون تماس انجام دهند.

این بخش از فینتک یک قدم فراتر رفته است و پرداخت بدون تماس را با ساعت‌هایِ هوشمندِ همگام‌سازی‌شده و حتی برخی از ردیاب‌های تناسب‌اندام امکان‌پذیر می‌کند و کار را برای مشتریان در هنگام پرداخت هزینه کالاها و خدمات راحت‌تر می‌کند.


دگرگون‌سازی پرداخت پول برای مشاغل

کسب‌و‌کارها نسبت به نحوه پذیرش پرداخت برای کالاها و خدمات، بیش از هر زمان دیگری انتخاب دارند. Square Payments یکی از این فناوری‌هاست که پرداخت پول را برای مشاغل آسان می‌کند. با راه‌حل‌هایی برای پذیرش پرداخت‌های حضوری، تلفنی، آنلاین یا از راه دور، سیستم پردازش پرداخت Square توسط کسب‌وکارها در سراسر جهان، پذیرفته شده است. این سیستم در نهایت، به شما امکان می‌دهد گزینه‌های بیشتری را برای مشتریان فراهم و زمان کمتری را برای تعقیب پرداخت‌های معوق صرف کنید چون مشتریان عاشق چندین گزینه پرداخت آسان و متفاوت هستند. این سیستم به‌راحتی با سیستم نقطه فروش Square همگام می‌شود، به این معنی که همه‌چیز در یک مکان یکپارچه شده است و بر این اساس ثبت سوابق بسیار آسان است.


ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال سکه یا توکن‌های دیجیتالی‌ای هستند که فقط در دنیای دیجیتال وجود دارند. البته معروف‌ترین آنها بیت‌کوین است. کریپتوکارنسی از فناوری بلاک‌چین برای تسهیل انتقال امن استفاده می‌کند. برای بسیاری، جذابیت ارزهای دیجیتالْ فقدان مقررات دولتی است. همچنین همین قضیه یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها را برای افراد محافظه‌کار و کمتر‌ریسک‌پذیر ایجاد می‌کند.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید