درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
جفت ارز چیست؟

آشنایی با مفهوم جفت ارزها در بازار کریپتوکارنسی

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

حتما تا به اینجای مطالب متوجه شده‌اید که در دنیای جذاب ارزهای دیجیتال، روش‌های زیادی برای کسب درآمد وجود دارد که به دلیل نوسانات شدید قیمت، عموما ریسک بالایی دارند. بسیاری از معامله‌گران برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی ناشی از نوسانات قیمت، به معامله جفت ارزها (Cryptocurrency Pairs) رو می‌آورند. اما اصلا جفت ارز چیست و معامله آن چه مزایا و معایبی دارد؟


جفت ارز دیجیتال چیست؟

اگر سری به پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال بزنید، جفت‌های معاملاتی مانند ETH/USDT و ETH/BTC و BTC/USD و غیره را مشاهده خواهید کرد. اما این جفت ارزهای معاملاتی کریپتو چرا و چگونه انتخاب می‌شوند و چطور عمل می‌کنند؟

همان‌طور که از اسمش پیداست، در مبحث جفت‌ ارزها در کریپتو، دو دارایی مطرح می‌شود. اولین گزینه حتما یک ارز دیجیتال است و دومین گزینه می‌توانید یا ارز دیجیتال و یا ارز فیات (مثل دلار).

نمونه‌هایی از جفت‌های کریپتو به کریپتو

  • BTC/USDT (بیت‌کوین/تتر)
  • LTC/BTC (بیت‌کوین/لایت‌کوین)
  • BTC/ETH (بیت‌کوین/اتر)

نمونه‌هایی از جفت‌ارزهای کریپتو/فیات

  • ETH/USD (اتر/دلار)
  • BTC/GBP (بیت‌کوین/پوند)

این ارزها هرچه باشند، با هم ترید می‌شوند. بگذارید یک مثال بزنیم. جفت‌ارز BTC/ETH (بیت‌کوین/اتر) را در نظر بگیرید. امروز که این مطلب نوشته می‌شود BTC/ETH=15.96 است. یعنی تریدرها باید 15.96 اتر بدهند تا یک بیت‌کوین بگیرند. در این حالت به بیت‌کوین «ارز پایه – Base Currency» و به اتر «ارز ثانویه – Quote Curenncy» می‌گویند.

این فرایند به تریدها کمک می‌کند تا قیمت بیت‌کوین را نسبت به اتر بسنجند. با انتخاب جفت‌ارز بیت‌کوین/اتر، تریدر می‌تواند اتر بپردازد تا بیت‌کوین بخرد؛ و یا بیت‌کوین را بر اساس قیمت اتر بفروشد.

معامله جفت ارزهای دیجیتال



جفت ارزها چه کاربردی دارند؟

تمامی جفت ارزهای دیجیتالی از نام‌های دو ارز تشکیل می‌شوند که با علامت اسلش (/) یا یک خط (-) از هم جدا شده‌اند. در واقع این دو ارز، در یک معامله شرکت می‌کنند و با هم مبادله می‌شوند. پلتفرم‌های کریپتو هم جفت‌های معاملاتی متنوعی را برای کاربران فراهم می‌کنند.

یکی از دلایل استفاده از جفت‌های معاملاتی، کاهش کارمزد معاملات است. با خرید جفت ارز، فقط یک معامله می‌دهید و اگر این گزینه وجود نداشت، باید حداقل از دو جفت ارز دیجیتال برای به دست آوردن کریپتو مورد نظر خود استفاده می‌کردید.


معامله جفت ارز دیجیتال چیست؟

بگذارید باز هم با مثال صحبت کنیم. یک معامله‌گر به دنبال مبادله (DOGE) با سکه‌های (SHIB) است؛ ولی صرافی جفت ارز معاملاتی DOGE/SHIBA را ارائه نکرده است.

معامله‌گر می‌تواند از یک جفت ارز رایج‌تر به‌عنوان واسطه برای خرید DOGE/SHIBA استفاده کند. در این مورد، معامله‌گر می‌تواند جفت ارز معاملاتی DOGE/USDT را برای مبادله انتخاب کند؛ به این ترتیب که USDT را می‌فروشد و DOGE را می‌خرد. سپس از جفت ارز معاملاتی SHIB/USDT برای خرید شیبا اینو استفاده می‌کند.


مزایا و معایب ترید جفت ارزهای دیجیتال

جفت‌های معاملاتی کریپتو می‌توانند کمی پیچیده باشند؛ زیرا بر اساس «جفت پایه» ارزش‌گذاری می‌شوند. اما اگر بتوانید معاملات خود را به درستی زمان‌بندی کنید، جفت ارزها یک مزیت بزرگ برای شما محسوب می‌شوند. مثلا:

تصور کنید کمی بیت‌کوین و پول نقد (ارزهای فیات مانند دلار آمریکا) دارید و می‌خواهید لایت‌کوین بخرید و جفت معاملاتی LTC/BTC را زیر نظر گرفته‌اید، اگر قیمت بیت‌کوین ۱۰ درصد افزایش پیدا کند و ارزش لایت‌کوین به دلار ثابت بماند، با استفاده از بیت‌کوین می‌توانید ۱۰ درصد بیشتر لایت‌کوین بخرید. یعنی در واقع قدرت خرید لایت‌کوین با پول نقد ثابت ماند، اما قدرت خرید شما با بیت‌کوین ۱۰ درصد افزایش یافت.


نحوه معامله جفت ارزها


ارزش فیات در لحظه‌ای که معامله انجام می‌شود تفاوتی ندارد، اما اکنون با بیت‌کوین خود می‌توانید لایت‌کوین بیشتری نسبت به قبل خریداری کنید. در این مورد، به‌عنوان‌مثال، می‌توانید لایت‌کوین را با بیت‌کوین بخرید، به این امید که لایت‌کوین عقب‌نشینی کند و به شما فرصتی دهد که حتی بیت‌کوین بیشتری با لایت‌کوین خود بخرید.

خطر اصلی که هنگام معامله ارزهای دیجیتال می‌توانید با آن مواجه شوید، نوسانات است. روزهایی وجود دارد که بیت‌کوین حدود ۲۰ درصد حرکت می‌کند و باید بتوانید مدیریت ریسک را به‌خوبی انجام دهید. در معامله جفت ارزها، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • حد ضرر تعیین کنید: ترید، بازی احتمالات است و حتی معامله‌گرهای با تجربه هم گاهی ضرر می‌کنند. باید حد ضرر خود را مشخص کنید تا جلوی خسارت‌های جبران‌ناپذیر را بگیرید.
  • تا حد ممکن، نسبت ریسک به ریوارد را حفظ کنید: معمولاً معامله‌گران، نسبت ریسک به ریوارد 1:2 یا 1:3 را در نظر می‌گیرند.


بهترین جفت ارز در بازار ارزهای دیجیتال کدام است؟

انتخاب جفت ارزهای دیجیتال مناسب به فاکتورهای مثل استراتژی معاملاتی شما، تحمل نوسانات و غیره بستگی دارد. برخی از ارزهای دیجیتال (مانند Dogecoin و Shiba Inu) نوسانات بیشتری نسبت به سایرین دارند که در مطالب قبلی دلیلش را بررسی کردیم. این‌ها مواردی است که باید در انتخاب جفت ارز کریپتو برای معامله در نظر بگیرید:


1. انتخاب جفت ارز بر اساس استراتژی معاملاتی

بازار کریپتو استراتژی معاملاتی ثابتی ندارد. یک استراتژی که ممکن است برای یک جفت ارز کار کند؛ لزوما برای جفت دیگر مناسب نیست. قبل از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب جفت ارز، باید استراتژی‌های تکنیکی و اساسی را در نظر بگیرید. این استراتژی‌ها معمولا بر اساس تحلیل داده‌ها انتخاب می‌شوند.


2. جفت ارزهای لیست شده در صرافی را بررسی کنید

در انتخاب جفت‌های معاملاتی باید تا حدودی به صرافی‌های معروف اطمینان کنید. جفت ارزهای لیست شده در صرافی مورد اعتمادتان را بررسی کنید. این جفت‌ارزها احتمالا مطلوب‌ترین گزینه‌های شما باشند. مثلا جفت‌ارزهای BTC/USD و ETH/USD در بسیاری از صرافی‌ها و پلتفرم‌ها در دسترس هستند که نشان‌دهنده محبوبیت آنها است و میزان ریسک معامله را کاهش می‌دهد.


3. اهداف سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید

قصد دارید از این معامله به چه چیزی برسید؟ دنبال سود بیشتر هستید یا امنیت حفظ سرمایه؟ انتخاب جفت ارزهای بی‌ثبات، ریسک و ریوارد بالاتری دارد. اما بسیاری از افراد به دلیل سبک معاملاتی یا سطح تجربه، ترجیح می‌دهند در بازارهای کندتر معامله کنند و جفت‌هایی با نوسانات کمتر را ترجیح می‌دهند. شما جز کدام دسته هستید؟


سخن پایانی

این هم از مبحث جفت‌ارزها در بازار ارزهای دیجیتال. اگر ناگفته‎‌ای باقی مانده، آن را در بخش کامنت‌ها وارد کنید تا به مقاله اضافه شود.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید